mitt första saltvattenskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robert Kane
    • December 2012
    • 52

    mitt första saltvattenskar!

    skaffade mitt första akvarium för ca 1 år sedan, sedan efterhand som intresset ökat så har det bara blivit fler och fler kar
    idag har jag 6st sötvattens kar i min lilla tvåa med blandade storlekar från 40L räkkar till 450L discus.

    så nu tänkte jag ta steget och göra om ett av karen till saltvatten.

    så här ser det ut idag, 240L med 110L sump!
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0987[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,4 KB
ID: 2184453

    ska börja med rördragning så fort mina glasborr och resten av pvc delarna kommit.

    men det jag vill fråga er lite mer erfarna är om det ser bra ut så här långt eller om det är något jag borde ändra på? vet att bafflarna i sumpen är i högsta laget men har räknat på det och det ska svälja vattnet vid eventuellt strömavbrott

    facken i sumpen blir från vänster sett: refugium-skummare-bubbelfälla-returfack-osmosfack.
    ska även fixa glas till ett overflow i huvudkaret.
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #2
    Det kommer att bli fint det där!
    Sumpen ser bra ut - har du koll på storleken på skummaren (dom är ofta större än man tror)? Om det behövs större utrymme för tekniken i sumpen går det ju alltid att ha osmosvattnet i en dunk utanför sumpen då jag ändå gissar att du skall ha en osmolator.
    Vad blir det för belysning och vad skall du ha för inriktning i karet?
    Det är en kul tid du har framför dig!
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Robert Kane
      • December 2012
      • 52

      #3
      ja osmolator kommer bli, och för belysning kommer det att bli en diy led ramp men kommer starta upp med T5 rampen,

      inriktningen är jag inte helt hundra på än men clowner och nån anemone måste jag ha ialla fall!

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Skulle växla skummare/refugium, det är lättare o rengöra all deterius som kommer ner ur skummarfacket.
        Utöver detta så överlever flera pods upp till karet samt så fångar macroalgerna upp en del bubblor om du har en dålig skummare.
        Jag tror osmosdelen är lite för liten, men då gissar jag och det är även en smaksak.

        När man stått i butiken o tröstat nån nybörjare som ställt till det med sitt kar så brukar "anemonen släpte/vandrade" inte vara helt ovanligt. Jag skulle föreslå att du börjar med en euphyllia som anemonsubstitut i början, är man inte insatt i hobbyn så ser man inte skillnad även om nån förklarar att det inte är en anemon
        Har inget emot anemoner som så men risk/belöningsberäkningen går inte ihop för mig då jag ha en hel del annat levande som jag värdesätter.

        Vad har du tänkt skaffa för skummare?

        //NiXoN

        Kommentar

        • Robert Kane
          • December 2012
          • 52

          #5
          mitt första saltvattenskar!

          Ok ska fundera på de med skummar facket som jag hade tänkt nu så är tanken att överiningen går ner i skummar facket med en t koppling som går ner i refugiet med en kulventil så man kan ställa flödet som går till refugiet, som jag har fattat det så vill man inte ha för mkt flöde refugiet, men jag kan ha fel finns ju så många lösningar på allt

          Och osmos facket är på exakt 20L

          Och skummare har jag inte bestämt mig än men lutar mot en bubbel Magus curve 5.


          Skickas från min iPhone via Tapatalk

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            BM skummarna verkar prisvärda, det jag skulle titta efter är att den jag köper kommer med en pump som folk haft bra erfarenheter av.

            Flödet genom refugiet är en sak många diskuterat och det finns olika skolor.
            Chaetoalger som är populärast brukar fungera väl/bättre med bra flöde, dom mer dekorativa varianterna skall inte ha nåt tokblås.
            Folk som har sandbäddar eller "miracle mud" brukar vara dom som ogillar högt flöde mest av alla
            Jag skulle inte oroa mig för den delen rent generellt, har kört med både högt o lågt flöde (med lågt flöde fick jag lite cyano).

            Om du är novis på rördragning o salt så är mitt överlägset bästa tips att dra ner dubbla rör och köra ett hävertsystem.
            Det blir tyst och betydligt säkrare än durson och andra efterhandskonstruktioner som mer är till för att fixa ett byggfel.

            20 Liter blir väl rätt ok, man kan säga att ett system med 25grader o bra snurr på ytan brukar tappa 1% eller något mer per dygn. Detta är dock rent anekdotmässigt baserat så ta det som en grov gissning

            //NiXoN

            Kommentar

            • Robert Kane
              • December 2012
              • 52

              #7
              angående rör dragningen så kommer karet att borras med dubbla 25mm rör ner, har beställt glas till att bygga en overflow inne i karet den enda jag inte lyckas bestämma mig för är om jag ska sätta genomförningarna i botten eller på baksidan!?!? har hört att det kan vara jobbigt att få upp fisk som har hoppat över om man har massa rör i overflowt, detta sliper man ju om man borrar baksidan, men samtidigt vill man ju inte komma för långt ut från väggen heller

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag har borrat både sidan och botten, oavsett så kan fisk hoppa över o riskera o skada sig.
                Det enklaste är att ha ett grovt styvt nät över, finns sånt man använder till bärbuskar eller ljusraster för belysning.
                Bara man inte har nåt som kan klägga igen lätt så löser det sig rätt bra.

                //NiXoN

                Kommentar

                • Robert Kane
                  • December 2012
                  • 52

                  #9
                  fick hem glasborren i förrgår så nu har jag rördragningen klar och har gjort strömavbrotts testet och det finns mkt marginal i sumpen.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1003[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,7 KB
ID: 2155273Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1004[2].jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,3 KB
ID: 2155272 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1005[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,2 KB
ID: 2155274

                  och imon ska åka till Australien på semester i en månad och dyka lite och få inspiration så när jag kommer hem så är dags att börja bygga upp ett rev

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Blir lite avis, hur djupt har du tänkt gå?
                    Var lite sugen på o få lite (färg)referenser på djup mellan 15-30m, dvs det visuella eller spektrum.

                    Karet ser dock riktigt fint ut, det enda jag förutspår är att du kan få lite begränsade aquascape möjligheter då karet inte är så djupt.
                    Ett tipps är att bygga en bakgrund med lite reef-foam och torr/död sten, kolla min blogg så får du en referens till hur det kan se ut.
                    Då får man in lite volym med sten och dimensioner samt så slipper man glaset på bakrutan.
                    Sen kan du bygga upp lite pelare eller öar med sten för att få in mer liv o gömställen.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Robert Kane
                      • December 2012
                      • 52

                      #11
                      Jo det ska bli riktigt kul faktiskt får se lite hur djupt vi går, har inget dyk cert idag utan tanken är att vi ska ta det där.

                      Jag har funderat på någon slags bakgrund men vill inte bestämma mig förrens jag har sett reven IRL så att säga


                      Skickas från min iPhone via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Robert Kane
                        • December 2012
                        • 52

                        #12
                        nu så! nu var man hem kommen igen. och akvariet börjar ta form.
                        va hämtade 60kg levande sten i början på veckan och idag åkte den första korallen i
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Jojje_
                          • January 2013
                          • 335

                          #13
                          Tjustigt. =)
                          Fler bilder med tiden!
                          Fluval Edge 46L
                          Projekt - Ciklidhörna

                          Kommentar

                          • Robert Kane
                            • December 2012
                            • 52

                            #14
                            ja det blir nog riktigt bra när lite mer koraller har kommit i
                            och fler bilder kommer!

                            Kommentar

                            • Fissure
                              • July 2013
                              • 153

                              #15
                              Häftigt!
                              Projekt : Rötter (450L Omstart)
                              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...