Start av 80 l saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jega
    • November 2013
    • 13

    Start av 80 l saltvattensakvarium

    Jag skulle vilja starta ett saltvattensakvarium och har tittat på följande startset http://www.cyberzoo.se/akvaristik/ak...sotvatten.html
    Vad behövs utöver det för att kunna komma igång? Finns någon bra bok för nybörjare?
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Känner du att du vill hålla koraller så är belysningen i det karen i klenaste laget tyvärr. Men det är ju som alltid att man får vad man betalar för. Just det karet har jag dock ingen egen erfarenhet av.

    Men innan du springer och impulsköper ett akvarium så är det bra att läsa på som du är lite inne på.

    Jag rekommenderar Daniel Knops bok Korallrevsakvaristik för nybörjare. Det är en av de få böcker i ämnet som är på svenska och den är perfekt för nybörjare i mina ögon. Den förklarar vad all teknik gör och vad man behöver. Sedan får man också förslag på lämpliga nybörjar koraller och fiskar.

    Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      De karet är som sagt inte speciellt "kompetent" det finns egentligen inget som verkligen säger saltvatten utom bilden.
      Vad jag menar är att du kunde köpa ett motsvarande system för sötvatten som är lätt begagnat o få samma prylar.
      Skummaren dom rekommenderar till de karet är nästintill ett skämt, jag skulle ha det på ett max 20-30 liters kar och då är det enklare o bara byta lite mer vatten.

      Sen är AA inne på helt rätt spår, köpa akvarium är fel ända att börja i för det brukar resultera i att man behöver köpa ny utrustning.
      När det kommer till Knops bok så är den helt ok även om jag har några invändningar, men se till att du får tag på den nya uppdaterade utgåvan.

      Vad som behövs i utrustningsväg varierar kraftigt beroende på vad du skall ge dig in på.
      Det finns egentligen inga "vanliga" saltvattenskar utan man anpassar tekniken lite efter djuren så man möter deras krav.
      Därav så skall du först luska ut vad du tycker är roligt/intressant innan du köper nåt.

      //NiXoN

      Kommentar

      Arbetssätt...