Saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    Saltvattensakvarium

    Hej är lite nyfiken på saltvattensakvarium och har en del frågor om det.

    1 är det dyrt att ha saltvattensakvarium?

    2 funkar det ungefär som sötvattensakvarium?

    3 skulle ett sånt akvarium klara sig i 4 veckor utan att jag är hemma och dom får mat när jag är i väg dom 4 veckorna?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    1.Beror på, bara fisk så blir det inte speciellt dyrt, koraller så ökar kraven och kostnaderna.
    2. Ja/nej, beror på vad du menar..
    3. Beror på typ av akvarium, ett revkar med koraller kan fungera med bra(dyr) automation.
    Ett rent fisk-kar är enklare och kan nöja sig med påfyllning av sötvatten och mat(dock rätt ovanligt med såna kar idag).

    Ett saltkar fungerar i stort som sötvatten men det tillkommer lite kemi då djur och bakterier förbrukar det som finns i vattnet. När värdena sjunker/stiger över vissa nivåer så börjar djuren ta skada eller rentav dö, vilket kan gå väldigt fort i vissa fall.
    Fiskar i saltvatten fungerar stort sett som sötvatten, det finns foderspecilister och extremt aggressiva djur så man måste alltid läsa på då alla är reppresenterade i handeln.
    Fiskar har inte samma krav på tillsatser men det är få idag som kan hålla sig till rena fiskburkar.

    Eftersom du bor i i ljungby så kan du höra med ocean akvarium i Gemla som är en renodlad saltbutik.
    Butiken drivs av en lustig gubbe som är väldigt hjälpsam när det kommer till rookies och han brukar inte lura på folk onödvändiga prylar eller olämpliga djur.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      En till bra sida att kolla på för saltvatten är saltvattensguiden.se, väldigt hjälpsamma människor där också Jag har haft mycket nytta av dem under uppstarten av mitt lilla saltkar (129 Liter).
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      Arbetssätt...