Sera bio nitrivec till saltvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Sera bio nitrivec till saltvatten?

    Är det någon som provat att tillsätta Seras bio nitrivec i saltvattensakvarium för att få fart på bakterifloran? Egentligen är den väl avsedd för sötvatten men jag har en flaska ståendes här och jag ska snart starta upp ett saltvattenskar. Har sett på Seras hemsida att de har en liknande flaska för saltvatten men frågan är hur stor skillnaden är eller om det bara är ett försäljningsknep. Dela gärna med er av era erfarenheter och funderingar!
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Som jag har förstått det så dör 90% av bakterierna av osmoschocken, sen har du ju redan alla bakterier du kan behöva i din levandesten. Men häll i flaskan om du känner för det, det gör i alla fall ingen skada.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av addo
      Som jag har förstått det så dör 90% av bakterierna av osmoschocken, sen har du ju redan alla bakterier du kan behöva i din levandesten. Men häll i flaskan om du känner för det, det gör i alla fall ingen skada.
      Nja nitrivec ska fungera bra och det är många som använder det i sina saltvattenkar men har man ammonium som till stor del blir ammoniak i ett saltkar med högt ph så ska nog använda nåt som tar ammonium snabbt eftersom nitrivec tar mer tid på sig.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av addo
        Som jag har förstått det så dör 90% av bakterierna av osmoschocken, sen har du ju redan alla bakterier du kan behöva i din levandesten. Men häll i flaskan om du känner för det, det gör i alla fall ingen skada.
        Jag kanske förfasar många saltvattensakvarister med det här uttalandet men jag hade inte tänkt köra med RO-vatten utan vanligt kranvatten från Helsingborg. Om det går bra återstår att se. jag tänkte tillsätta Tetra Aquasafe som oskadliggör en del av de ämnen som finns i kranvatten.

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Nja nitrivec ska fungera bra och det är många som använder det i sina saltvattenkar men har man ammonium som till stor del blir ammoniak i ett saltkar med högt ph så ska nog använda nåt som tar ammonium snabbt eftersom nitrivec tar mer tid på sig.
          Vad kan man ta istället för nitrivec menar du?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av johnsson_82
            Vad kan man ta istället för nitrivec menar du?
            Tex. sera toxivec som omedelbart elimenerar ammonium. Men toxivec hjälper inte till att bygga upp nedbrytningsbakterier som ex. nitrivec gör. Använder du nitrivec och vet hur du ska starta ett kar så är risken för ammonium inte stor men sjabblar du och du får problem med ammonium så kan du komplettera med toxivec för att få ner ammoniumhalten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Keff^
              • March 2011
              • 3

              #7
              Hej!

              Kul med salt Har själv kört igång ett saltkar på 180 liter. Har vart igång ca 40 dagar nu! Detta kan du köra för att få igång bakteriekulturen: http://www.faunamarin.de/en/marine-b...others/a-9032/

              det luktar som koldolmar men det försvinner efter 1-2 dagar :P Sedan skulle jag rekommendera ifall du skall köra utan osmos, att testa vilka värden det är på vattnet du får från kranen. Är det höga värden och du har tänkt och ha Stenkoraller som LPS & SPS och andra lite mer krävande koraller så skulle jag köpa en Osmos, den går loss för en 1000:- finns billigare. Då det inte är så kul ifall koraller dör p.g.a. att man matar karet, med fosfat, nitrat, silikater vid påfyllning av dunstvatten. En korall kostar ju inte som en sötvattenväxt. jag köpte 3 koraller för 1300 kr. Dessa var rätt ''standard'' koraller. inga onvaliga. 3 koraller fyller ju inte direkt ett akvarium på 180 liter så om man slår ut summan tillslut så blir osmosen ett billigt inköp!

              Lycka till

              Kommentar

              Arbetssätt...