Hjälp starta saltvattenakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    Hjälp starta saltvattenakvarium

    Hej
    Jag fick tag i ett Juwel lido 120 liters för en billig peng och undrar vad det är för utrustning jag behöver för att starta ett saltvattens akvarium.

    Tacksam för svar
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Vad vill du ha för typ av saltvattensakvarium?
    Nöjjer du dig med bara fisk eller vill du ha ett revkar med koraller o allt?

    Utrustningen/modifieringarna som behövs skiljer sig en del och därmed även kostnaderna/underhållet.

    //NiXoN

    Kommentar

    • crille24
      • June 2012
      • 98

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Vad vill du ha för typ av saltvattensakvarium?
      Nöjjer du dig med bara fisk eller vill du ha ett revkar med koraller o allt?

      Utrustningen/modifieringarna som behövs skiljer sig en del och därmed även kostnaderna/underhållet.

      //NiXoN
      Jag skulle vilja ha ett saltvattensakvarium med både fisk, levande sten-grus och några lättare koraller.
      vad tror du att jag skulle behöva för utrustning till det ?

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Hur "händig" är du?

        Om vi börjar med det enkla så en 10-15kg levande sten totalt.
        Har du tålamod så kan du köpa död sten och kurera den för att sedan lägga till 1-5kg levande sten. Det är bara för att spara på kostnaderna men kommer att dra ut på uppstarten med några veckor om du skall laka/spola det döda materialet ur stenen ordentligt.
        Att köpa begangnad sten är billigare men riskabelt då det finns risk att den medicinerats och därmed blivit "giftig"...
        Kommer stenen från ett kar med snäckor musslor eller räkor så är sannolikheten mindre att det är nåt konstigt med den.

        Skummare, köp inte juvels egna för dom verkar inte ha en aning om hur man bygger en fungerande skummare.
        Skippa dom billiga Boyu skummarna som nu säljs av grossisterna i sverige, dom är riktigt billiga men du får väldigt lite för pengarna och jag skulle inte våga stoppa händerna i ett kar med en sån skummare.
        Alternativen som är relativt "säkra" är Tunzes mindre modeller och så finns även bubble magus vars skummare är nog dom idag som ger mest per krona.
        Vissa modeller passar in i filterfacket på juvels kar men man brukar bli tvungen o kapa i locket för att få rätt höjd på skummaren.

        En pump som ska driva filter eller vattenfall bör ha låg strömförbrukning och ej kräva mycket i form av rengöring utan kunna sköta sig själva under längre tid.

        Tänk även på att dom flesta billiga/normala tillverkarna är lite väl positiva när det kommer till hur stora kar deras prylar klarar av så räkna med att du har minst ett 200 liters kar

        Belysning, här blir det lite knepigt.
        Ljuset på karet är i det klenaste laget och det finns inga riktigt enkla lösningar på det.
        Du kan ha enklare mjuka koraller högre upp i karet men det blir rätt begränsat och tillväxten är inte så fenomenal.
        Ökar man antalet lysrör så brukar det resultera i höjd temp (man vill inte komma upp mot 30 grader för då börjar det gå fel).
        Så alternativen är att hålla sig till enstaka lite tråkigare arter eller modifiera karet.
        Alternativen är då.
        -Extra lysrör och så bygger man in en fläkt i rampen.
        -Byter till en lämplig led belysning(öppet kar eventuellt DIY).
        -Metallhalogen brukar vissa förespråka men det är inte egentligen lämpligt eller ekonomisk i detta fall(öppet kar).

        Utöver detta så behöver du ...
        -En bok http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1428
        -Saltmätare, en refraktometer är det man bör satsa på(dom billiga flotörmätarna kan bli dyra).
        -Salt, ett bra syntetisk salt är oftast att föredra(undvik salt som red sea pro, deras vanliga salt är dock ok).
        -Digital våg, behövs för både salt och kemikalier(doseras i gram).
        -Pumpar, saltvattenskar behöver ett bra flöde och då kan man knappt slå streampumpar, Tunze 6015 är en billig o pålitlig pump du skulle nog behöva 2st för att skapa bra turbulens i karet.
        -Beroende på vad du skall ha i karet så behövs ett gäng vattentest, salifert är bra för det mesta utom fosfat.
        -Osmosfilter, rätt standard idag för korallrevskar då det är en billig försäkring mot allt roligt du kan få ur ditt kranvatten(ja vi har bra vatten i sverige men koraller har högre krav än människor).
        Enklare kar kan gott o väl klara sig utan men får du alger o problem så bukar första frågan vara om du har osmos...
        -Sand är inte ett måste, väljer du det så använd korallsand och vänta några veckor innan du har i det(blir en massa skit på botten i början). Det är enklast att ha ett tunt lager på 2-3cm annars kan finare sand börja bilda gaser etc.
        -Tillsatser, skall du bara ha mjuka koraller så klarar du dig nästan med vattenbyten. Annars finns det en massa burkar man kan köpa men om man inte vill betala multum för fina etiketter eller vatten så föreslå jag "balling metoden".
        Det är rena kemikalier utan fantasifulla etiketter o påståenden, dvs det karet behöver.
        Du kan använda en kalkylator som heter aquacalc för att räkna ut hur mycket du behöver baserat på värdena du har i karet så det är rätt enkelt.http://www.aquacalculator.com/acalc/Home.html (finns på svenska).

        Blev lite mycket så jag hoppas det inte verkar för överväldigande, jag försöker mest lägg lite grund tillvarför vissa prylar behövs och vilka det inte är bra o snåla på.

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...