Varning för farliga knappar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Varning för farliga knappar

    Det är flera som haft saltvattensakvarier som blivit allvarligt sjuka pga s.k. knappar. Infogar därför nedan detta brev från Glenn.

    Vill Lägga en alvarlig varning till er somhåller på med era saltvattensakvarier då jag och min fru blivit mycket sjuka.
    Jag skulleta ur och rengöra en del sten ifrån knappar typ ….. , jag tog upp och la ca.8kilo sten i en hink med vatten.
    Min tanke varsedan att jag skulle döda dom med varmvatten, jag körde ner duschslangen ispannen med sten och lät den stå och spola, jag fick tur nog för mig attskriva frågan här på SG och ringa till Stig i Gemla för att höra vilket som vardet bästa sättet att bli av med dom.
    Svaret varsläng genast ut dom och vädra hela bostaden, då hade jag spolat i ungefär 15till 20 minuter med varmvatten, detta hände någon gång mellan Kl 17.00 och18.00.
    Vid Kl 21.00gick jag och la mig med ömmande lungor och började få en kraftig hosta som blevvärre och värre.
    Ungefär Kl22.00 började jag frys ända in i märgen och jag kan tala om att jag aldrigtidigare frusit så när jag varit sjuk.
    Ytterligareen timme senare kräktes jag så att det kändes som att inälvorna skulle följamed upp.
    Efter dettavar jag totalt utpumpad och slut jag sov till Kl09.00 då jag vaknade medvärkande lungor, leder, muskler och en fortsatt hosta jag var då uppe i en ochen halv timme för att sedan sova till Kl15.00.
    När jagvaknat ock kände att jag fortfarande mådde dåligt skickade jag en förfrågan medbild På SG för att veta vilken sorts knappanemon och gift jag hade att göramed, när jag fått svar på det ringde jag till giftcentralen för att få veta vadjag skulle göra.
    Deras rådblev att omedelbart åka till Sjukhuset vilket vi gjorde.
    Jag hade39,4 i feber när jag kom in, mycket kraftigt förhöjda värden av vitablodkroppar, oregelbundna hjärtslag, fortfarande ont i lungorna, hosta, smärtai leder och muskler mm jag hade även svårt att stå upp.
    Min fru hadesamma sjukdomsbild men inte riktigt lika kraftig då hon inte varit i de rummendär jag var i direktkontakt med giftet men det visar vilken spridning det har,hennes symtom började även tå timmar efter min.
    Efter att vivarit på akuten blev vi inlagda på medecinavdelningen på sjukhuset där vi fickligga över natt.
    Behandlingenblev ständig övervakning, två påsar med dropp och tre sprutor med antibiotika,vi fick åka hem dagen efter men skulle hålla koll på varandra då inte allavärden hade återgott till normala men blivit bättre, fick även antibiotikautskrivet.

    Mina råd till er om ni blir drabbade(vilket jag inte hoppas)
    1. Taen bild och be om hjälp med identifieringen av det ni har blivit sjuka av ochvad det har för gift (om ni inte redan vet det)
    2. Ringgiftcentralen och tala om vad som hänt (ta hjälp av punkt 1)
    3. Skrivut svaren på gifter och typ av djur ni blivit smittade av och ta med domuppgifterna till sjukhuset. (kan ni få hjälp av en länk eller liknande skriv utden med, Personalen på sjukhuset kommer annars ha mycket svårt att fatta vaddet rör sig om och det kan bli många missförstånd)

    Jag hade medmig utskrifter och det underlättade mycket, skulle jag bara försökt förklaramig så hade jag antagligen fortfarande varit kvar.
    Antibiotikanjag fick var Spektramox vilket skulle vara mest effektivt för det vi råkade utför
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Vad är knappar?

    Varför får något så giftigt säljas?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Kan miminalt om dessa men hittade info om deras giftighet på denna sida. Där finns också några foton. De brukar också kallas för korallanemoner och ur vetenskaplig synpunkt för Zoanthider (Zoanthids). Efter vad jag förstått så finns det både giftiga och sådana som inte är giftiga och de som är giftiga är mer eller mindre giftiga.

      Som med allt annat så hänger det ju på hanteringen om de är farliga eller inte och information är därför viktig.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Re: Varning för farliga knappar

        Hade han rört dem med händerna? Eller hade han handskar?
        Checking out...

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          off-topic: Micro

          Dj*vligt intressant. Läser just nu Micro av Michael Crichton (postumt) och om alla dessa gifter som insekter, växter mm använder vid försvar och jakt. Men människorna det handlar om i boken har förkrympts med någon kvantumfysisk process till en hundradel. Här hämnade mindre koraller sej framgångsrikt mot normalstora människor.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Hade han rört dem med händerna? Eller hade han handskar?
            Hon rörde dom ju i alla fall inte alls utan befann sig t.o.m. i ett annat rum
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Det här är den andra allvarliga incidenten med den här typen av djur i Sverige. Så länge de är där i sitt akvarium så händer inget men det är när man börjar röra om och speciellt då om man får upp dem i luften eller på annat sätt sprider deras gifter så man andas in dem i lungorna som det kan bli allvarligt. Det bör nu antas att det kan bli livshotande om man får i sig för mycket av de här gifterna.

              Varför de finns? Tja dels så är det lätt hänt att se sprids med sten och annat och de är inte enkla att bli av med. Det finns nog dåligt med medvetenhet om hur farliga de är också. Dessutom är våra myndigheter sorgligt dåliga på att reglera på ett vettigt och anpassat sätt, antingen så inför man förbud och då gärna rätt omfattande eller så gör man ingenting.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Finns flera olika arter och alla är inte giftiga som dom Glenn provocerade, jag råkar dock ha ett par ur de släktet...
                En av mina hittade fram ur stenen nåt år efter att jag installerat karet så det var lite överraskande.
                Att på nåt sätt försöka reglera bort dessa koraller är nog rätt verkningslöst, dom giftiga varianterna är väldigt tråkiga och oftast rätt fula så det finns inte så mycket "intresse" för handel.
                Palythoa kommer i regel som fripassagerare med sten eller andra koraller och är väldigt svåra att urskilja när dom dragit ihop sig och dom kan växa upp från små spilror av vävnad som blivit kvar.
                För att man skulle kunna importera sten och garantera den som "ren" skulle kräva en längre karantänstid i totalt mörker, och när stenen kan kosta 140-200kr/kg nu så kan man tänka vad den skulle gå på efter en tullkarantän.
                Försäljningsförbud för kolonier vore väl ok men hur skall man se till att det efterlevs?

                Det har nog varit fler incidenter med Palythoa men hur allvarliga är en annan fråga, vet åtminstone om ett par lindrigare utöver dom som nu diskuterats.
                Palythoa är rätt lömska då man kan hålla dom utan problem så länge man inte stressar dom, problemen kommer just när man flyttar stenar eller försöker döda/dela på kolonierna.

                När det kommer till saker som får säljas så finns det ibland blåringade bläckfiskar och Conus snäckor i butikerna i sthlm, utan varningstext eller låsta burkar. Sen har vi även reptilfolket samt vissa växtentusiaster som har både det ena och det andra hemma, så länge man inte vet/kan så lider man inte av det

                //NiXoN

                Kommentar

                Arbetssätt...