Nya häftiga clowner till salu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Nya häftiga clowner till salu

    Intresssant artikel om spräckliga clowner http://blog.aquabluedistribution.com.au/?p=222
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    För den som vill se fler clown varianter så kan man googla Picasso-, Snowflake- och Onyx clownfish. Men jag tycker som vanligt att naturfärgerna är finast.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fast denna är väl en naturform - om än extremt ovanlig
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Och vad är en naturform? Är skillnaden egentligen väsentlig på om man hittar ett djur med en ovanlig färgvariant som händelsevis överlevt i naturen jämfört med om man plockar in ett par djur som visar sig ha anlag för nåt udda? Det är ju rakt inte ovanligt med att vissa djur råkar få avvikande färg, på närhåll har jag t ex leucistiska älgar. Vilket man tycker det är naturligt eller inte har i hög grad visat sig vara en smaksak.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Och vad är en naturform? Är skillnaden egentligen väsentlig på om man hittar ett djur med en ovanlig färgvariant som händelsevis överlevt i naturen jämfört med om man plockar in ett par djur som visar sig ha anlag för nåt udda? Det är ju rakt inte ovanligt med att vissa djur råkar få avvikande färg, på närhåll har jag t ex leucistiska älgar. Vilket man tycker det är naturligt eller inte har i hög grad visat sig vara en smaksak.
          Det kan man ju alltid fundera över. När jag dök i malawisjön så såg jag en zebra som hade samma teckning som en T.duboisi - dvs också det en naturlig mutation.
          Dock så lär väl generna hos denna clown ändå ha varit rätt starka eftersom uppenbarligen dess avkomma till stora delar ser likadana ut
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag har inte så stora problem med lite avel där man väljer färgformer att avla på så länge fisken är i sig frisk.
            Naturen i sig är inte som McDonalds så variationer förekommer

            //NiXoN

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Personligen tycker jag nog den naturfärgade är snyggare, men det odlas fram massor av varianter på clownfisk. Det är och förblir dock en riktigt elak jäkel till fisk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Fler häftiga clowner till salu - är ni beredda att betala mer än 6000 kr för en fisk!!!!!
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Nya häftiga clowner till salu

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Fler häftiga clowner till salu - är ni beredda att betala mer än 6000 kr för en fisk!!!!!
                  6000 är väl inte så farligt om man nu är sugen. Kolla på Ettfettbranamn's fesk, det är nog dyrare än man kan tänka, eller Mikael Ahlins Leopoldi-samling, eller kanske Andreas Gunnarsson's samling med Tigerfisk och Asiatiska arowanor.

                  Allt är relativt
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jo men per kilo räknat ett helt annat pris. Så ha-tokig lär jag aldrig bli...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Det finns flera fiskar i den prisklassen och värre även om man räknar per gram, så köpare verkar det finnas fast inte så många.
                      Jag känner en som har haft lite olika fina varianter med liknande prislapp, det känns dock som om det är mer priset än själva fisken man blir imponerad av.
                      Brukar låta lite såhär... "Du gav vad? ...för dendär?!"

                      Själv är jag inte en sån fisk människa att jag skulle hosta upp dom summorna för en fisk, men jag har nog en och annan korall som kan matcha dom i gram för gram klassen i inköp(men dom är ack så små).
                      Så jag skall nog inte plocka upp den första stenen

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        While “Guppy of the Marine Aquarium” has long been a title bestowed upon the Banggai Cardinalfish, I’ve long felt that the true guppy of the marine aquarium world, with its ubiquity of hobbyist…

                        Nytt på gång, snart kommer dom väl med krökt rygg o bubbelögon...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          http://reefbuilders.com/2013/10/09/l...rine-aquarium/
                          Nytt på gång, snart kommer dom väl med krökt rygg o bubbelögon...

                          //NiXoN
                          Och dubbla stjärtfenor
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1022

                            #14
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            http://reefbuilders.com/2013/10/09/l...rine-aquarium/
                            Nytt på gång, snart kommer dom väl med krökt rygg o bubbelögon...

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #15
                              Man blir bara trött när man läser kommentarerna, det är alltid samma visa gällande missbildade djur på Amerikanska sidor. Majoriteten av Svenskar tycker det är omoraliskt att medvetet odla fram missbildade djur, efter som vi människor vet att djuren blir handikapade. Majoriteten Amerikaner däremot tycker det är helt ok, eftersom djuren inte vet att dom är handikappade.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...