Söt till salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    Söt till salt?

    Har ett "aquael" 120Liters och undrar vad det skulle kosta att göra om det till ett saltvatten?
    Kan man bara sätta in nya lysrör eller krävs det en helt ny armatur?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Det du "får" med på köpet är värmaren och karet, resten behöver du fylla på med.
    Om man höftar lite grovt så ser det ut ungefär såhär(begagnat så kan du få saker billigare)..

    -Belysning, kring 1000kr+ beroende på hur du löser det
    -Pumpar, 500-1000kr.
    -Ls, 1000-1500kr.
    -Tester 1000kr.
    -Skummare 1000-2500kr beg eller nytt så kan priset variera mer.

    //NiXoN

    Kommentar

    • deltan
      • February 2013
      • 112

      #3
      Okej
      Är detta ett bättre val? http://www.blocket.se/kalmar/Nytt_sa....htm?ca=18&w=1

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Rio skummaren är bland dom sämsta på marknaden, pumpen som följer med är inte den typen man normalt använder i saltvatten idag.
        Det är en powerhead som ger ett rätt dåligt flöde för koraller, i salt använder man i regel stream pumpar och helst flera än en för att skapa turbulens.
        Belysningen, nja två rör troligtvis 24w eftersom 39w rören skulle troligtvis bli för långa för ett normalt 96 liters.
        Det innebär ca 0,5w per liter och en hyfsad regel för vanliga ljuskällor är ca 1w per liter, så ingen riktig höjdare.

        //NiXoN

        Kommentar

        • deltan
          • February 2013
          • 112

          #5
          Kan få tag i en begagnad för 1000kr där ljusrör och en streamer pump följer med :P

          Kommentar

          • deltan
            • February 2013
            • 112

            #6
            alltså det jag tidigare länkade, Är det dumt att testa? :P

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Vill du ha nått som fungerar och som är en komplett lösning så tycker jag du ska kolla efter begagnade RSM (red sea max) akvarium. Där får du med all teknik som behövs och de fungerar bevisligen.
              Finns massor med uppgraderingar folk gör på dem för att få dem tysta och ännu bättre också.

              Här har du ett exempel.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Paketet ovan är väldigt bra, Led modden ger en klar fördel och så får du med extra tillbehör som annars skulle kosta en bra slant.
                Det brukar rätt ofta se ut såhär med RSM paket, man får med det mesta man behöver och priset ligger mellan 2-5papp lite beroende på skick och hur mycket man "fixat".

                //NiXoN

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Vad man behöver om man skall från söt till salt beror ju på vad man tänkt hålla. Handlar det om några räkor från kusten så behöver man i fråga om teknik just inget, en lampa som inte ger onödigt med värme så man ser nåt, det räcker. Skall man å andra sidan hålla stenkoraller så finns det liksom ingen övre gräns för hur mycket pengar man kan bränna på teknik. Däremellan finns ju varianter med mjukkoraller eller bara fisk som med fördel kan ha en del teknisk utrustning men där det inte behöver bli total ruin.

                  Alltså, först får man bestämma vad man har tänkt ha, sen kan man fundera på vad som är ett vettigt köp.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Den delen har avhandlats i en annan tråd redan, målet verkar vara ett enklare korallkar med lite fisk..

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • deltan
                      • February 2013
                      • 112

                      #11
                      Okej

                      Visst vill jag ha koraller med det får nog bli mjukkoraller nu i början så då kanske jag klarar mig med det där som jag länkade innan? Sen någon räka + några clowner hade jag tänkt mig

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Menar du karet i inlägg 3 så skulle jag se det som bortkastade pengar, lite av ett "happy meal" paket.
                        80 liters nanot du tittade på tidigare är något bättre men dom som lyckas med den modellen brukar oftast ha modifierat belysningen.
                        Samt så behöver du köpa till en del prylar som refraktometer o pumpar+LS...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • deltan
                          • February 2013
                          • 112

                          #13
                          http://www.blocket.se/kalmar/Nytt_sa....htm?ca=18&w=1 Denna ja?

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Saken är att det inte räcker med det du får i de paketet, det tillkommer en del prylar och vissa uppgraderingar du skulle behöva göra.
                            När du köpt dom delarna så kommer du upp i samma kostnad som ett begagnat RSM med alla tillbehör och bättre hårdvara.

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • deltan
                              • February 2013
                              • 112

                              #15
                              Efter ca 1 år med salt nu så ångrar jag inget! Kändes väldigt jobbigt och svårt med saltvattensakvarium men helt ärligt så tycker jag det är lättare än sötvatten och absolut roligare. Saltvattensfiskarna har en större personlighet än sötvattenfiskarna samt mycket färggladare. Självklart har det kostat en hel del mer än sötvatten men om en 18 åring kan lyckas starta ett 300 liter saltkar på 1050 i månaden så kan nog alla det

                              Vill bara dela med mig och kanske göra andra inspirerade.

                              PS: har fortfarande ett sötvattensakvarium med amerikanska zebra ciklider.

                              Bild:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...