Aluminium kar till saltvatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    Aluminium kar till saltvatten.

    Jag funderar på att starta ett saltvattens kar men det är aluminium ram och en polare till mig sa att man ska undvika aluminium kar till saltvatten. Stämmer detta?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ja det ser så eländigt ut så det är bäst man skippar det

    Vad som kan bli problem är poppnitarna som håller tvärstaget, dom brukar nämligt släppa efter ett tag om man kör salt.
    Det löser man med lite silikon, sen vet jag att vissa drar ett lager silikon på insidan av aluramen (uppe )men jag vet inte om det behövs.
    Sen vet jag att dom som haft påhängs skummare har haft lite svårt i vissa fall o få dom att passa på alukar pga den breda ramen.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Ulven89
      • May 2012
      • 71

      #3
      Sv: Aluminium kar till saltvatten.

      Aha, detta kar är bara på 100l så de har inge tvär stag men det är inte så att alu ramen oxiderar sönder inom en kort tid?

      Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Jag har inte märkt av någon oxidering av aluminiumramen på något alukar använt till saltvatten så det är nog ingen fara.

        Kommentar

        • Ulven89
          • May 2012
          • 71

          #5
          Sv: Aluminium kar till saltvatten.

          Jag har dock tänkt att inte ha fisk i mitt kar så jag antar att jag inte behöver skummare + jag ska fixa sump också så det borde vara lugnt om jag skulle behöver skummare.

          På tal om popnit, på mitt 500 är det ett glapp vid popniten vilket gör att den sitter som smått snett, bör jag nita om den snarast eller försöka fixa på annat sätt? Sötvatten och karet är väl relativt gammalt.

          Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Tanken med att kladda på silikon på ramens insida baserar sig nog på tanken att om det oxiderar så kan det falla ner lite i karet.
            Skall du ha sump till ett ramkar så bör du borra botten eller kapa i ramen för en överrinningsbox, det är nåt som behöver göras innan karet är igång(bara så du vet).

            Du kan popnita om ditt stora kar när du tömmer det nästa gång, håller niten som det är nu så kan du låta bli den tills dess.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Ulven89
              • May 2012
              • 71

              #7
              Sv: Aluminium kar till saltvatten.

              När det gäller överrinningsbox så har jag sett en DIY som jag blivit tipsad om på rovfisk, den är mycket billigare och verkar funka mycket bra!

              Så jag ska vänta tills popniten släpper? :P känns inte det lite tokigt?

              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Tror du popniten släpper så kan det vara orsak att tömma karet och göra om det(eventuellt nytt stag och nya hål med).
                Vad jag menade var att om det handlade om förebyggande underhåll så kunde du planera in det framöver istället för att börja meka akut.

                Överrinningsboxar ser jag som en efterhands fix när man inte kan göra rätt pga att man har ett kar i drift
                Boxarna funkar för det mesta men kräver mer underhåll o tillsyn.
                Om det är PVC rörs varianten du tittat på så skall den vara hyfsat säker förutsatt att den är korrekt byggd.
                Se dock till att du har ett hyfsat litet returfack i sumpen om du inte borrar med dubbla rör ner...

                //NiXoN

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Risken med aluminiumram är ju inte att ramen skulle bli förstörd utan att det kommer olämpligheter i vattnet. Metaller i saltvatten kan ställa till mycket elände. Jag har använt aluramskar utan att se problem men vill man gardera sig så är det ju inte fel att stryka på lite silikon, särskilt då om man tänkt ha hög vattennivå som kommer i närheten av ramen.

                  Börjar en stagnit på ett 500 liters svikta så kan det vara lämpligt att göra nåt åt det. Det är dock inte helt utan komplikationer, tar man bara bort den gamla niten så kommer rutorna att bukta ut och man får inte dit en ny. Ger du dig på det här så bör du dels sänka nivån rejält och dels utrusta dig med ett par tvingar så du säkert kan hålla ramen i läge till du fått i ny nit, nåt sånt här alltså:

                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Ulven89
                    • May 2012
                    • 71

                    #10
                    Sv: Aluminium kar till saltvatten.

                    Jag fungerade lite på varför pvc rörs avrinningssystemet skulle behöva mer tillsyn?

                    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • mikoto
                      • July 2011
                      • 215

                      #11
                      Alla överrinnings varianter som låter rör gå över akvariets vattenyta bygger på att det bildas en hävert. PVC rör system och avrinningsboxar. Den här häverten kan inte starta automatiskt utan måste startas på något annat vis. I och med att det är en hävert med så kan luft ackumuleras och bryta häverten. Det är detta som är problemet med dessa system och det man måste ge tillsyn. Att det absolut inte samlas luft i hävert delen. Därför skriver Nixon att du ska ha mycket liten returdel i sumpen, för det är troligtvis ett faktum att någon gång iaf kommer häverten brytas och inget vatten kommer rinna ner till sumpen igen förrän du manuellt startar rören igen och då kommer returpumpen pumpa upp allt vatten den kan från sumpen.

                      Sådana här system fungerar oftast ganska bra, men de har väldigt många svaga punkter som kan de väldigt tråkiga konsekvenser. Det är många risker. Jag personligen skulle alltid välja att borra ett kar framför att sätta in en box om man kan välja. Jag har ett kar igång nu där jag nog nästan hellre testar tömma karet till 25% och borra i sidorutan(med risk för att den spricker) för att ordna överrinning än att sätta in en box.

                      Kommentar

                      • Ulven89
                        • May 2012
                        • 71

                        #12
                        Sv: Aluminium kar till saltvatten.

                        Jag funderade på det också men hur stor är risken att det spricker? Har ett på ca10 mm (500l) och ett på antingen 4-6mm (100l) kan jag faktiskt borra på plats? Hur stor är risken? Om man lägger ett fäder tryck och kyler ordentligt kommer det ändå vara stor risk för att det spricker?

                        Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • mikoto
                          • July 2011
                          • 215

                          #13
                          Egentligen så borrar vi ju inte våra akvarier, även om vi säger så. De hålsågar vi använder för att göra hål är egentligen slipar, så vi slipar upp ett hål i glaset.

                          Själva slipningen ger väldigt liten risk att något spricker, det mal ju bara långsamt på glaset.

                          Sprickrisker kommer ifrån när vi gör olika misstag snarare. Ett sådant är tryck, tryck är livsfarligt för glaset. Du trycker inte borrmaskinen mot glasrutan när du gör hålet, du låter borrmaskinens vikt göra det jobbet. Detta gör att hålen tar några minuter att göra men är mycket säkrare. Du bör absolut borra på en ruta som ligger ner och göra hålet ovanifrån. Då blir det lättare att ha det vatten som behövs för att smörja hålsågen under tiden du slipar upp hålet och det kommer skvätta mycket mindre. Samt att tyngdlagen gör att borrmaskinen trycker lite på hålsågen så att hålet skapas.

                          Men så länge du gör håltagningen en bit ifrån glaskanten(5 cm är ett bra avstånd, men det går korta ner det beroende på rutans tjocklek) så är det nästan obefintlig chans att det orsakar att glaset spricker.

                          Sprickor och den risken är som sagt om du trycker för hårt. Det finns en annan risk med, om sågen hackar till av någon anledning, fastnar eller så. Då kan det med bli väldigt tokigt för då kan sågen hoppa iväg och slå emot. Det kan leda till skada. Därför är det mycket viktigt att ha en mall av något slag som agerar styrning för sågen. Jag brukar borra ett lika stort hål du ska ta i en planka och spänna på försiktigt på glasskivan. Sedan fungerar det som guide för glas sågen.

                          Det bästa är förstås att borra i en pelarborr men det är mycket bökigt. Jag har en pelarborr men jag får inte in ett akvarium under den så länge det inte är ett nano :-)

                          Det är viktigt att ha något på andra sidan glaset när du borra mer. För annars kan du underskatta när sågen kommer gå igenom glaset och så tappar du maskinen och så slår den i glaset.

                          Så som sagt, bara man håller i maskinen och den inte tar i rutan eller sågen fastnar och hackar till så är det ingen risk alls nästan att glaset kommer spricka.

                          Kommentar

                          • Ulven89
                            • May 2012
                            • 71

                            #14
                            Uuusch.. Jag är så nervös!.. Hellst vill jag göra detta genom att ha akvariet ståendes som det gör med vatten .. fast utan vatten i så klart.. så knepigt att ställa upp på högkant med ett 500liter som är fullt med växter och sand! Men är det ett 'måste' för säkerheten! :P
                            JAg var förbi Faluplast, dom har inte pvc utan nått ppv eller ppc eller pvp fasikens mins inte vad dessa rör hette.. vanliga avloppsrör, nån som har koll på dessa? ska vara svårare att limma.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              • July 2011
                              • 215

                              #15
                              Nej kör på PVC, det är bäst. Om inget annat har du 100 ggr lättare att få hjälp att hitta det du söker och behöver. Det är beprövat till akvarier :-) Det är nog enklast att beställa pvc delar.

                              Oceanakvarium och Bioted Marin är två exempel på svenska webshoppar som har pvc:




                              Oceanakvarium får man skicka ett mail till om man vill beställa, står instruktioner på deras startsida( http://oceanakvarium.se/ ) Triton Akvarium har med PVC, de har ett annat märke som är lite dyrare. Men bor man i Stockholm kan det vara värt ett besök: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=121

                              Det är jätteläskigt att ta hål i akvarier, jag tveka mycket länge innan jag testa själv. Pröva på ett bar billiga kar först du, så länge du ger sågen vatten så att den smörjs bra så håller den för många hål. Till slut så våga jag borra mitt kar med darriga händer men nu tvekar jag sällan när jag tänker tanken :-) Det är inte svårt att borra i glas, det är bara ovant och därmed läskigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...