Hjälp med lista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Hjälp med lista

    Jag har länge tänkt tanken påa tt starta ett saltvattenkar, och den tanken finns fortfarande. Även fast jag inte vet om jag ska sätta igång det, skulle jag uppskatta om någon med saltvatten kan hjälp mig med följande:

    En lista på vad man MÅSTE ha för att få ett saltvattenkar på ev 65l att fungera..
    Och en lista på vad som Kan vara bra att ha i ett saltvattenskar för att fiskar och ev koraller ska må så bra som möjligt =)


    Tack på förhand
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Väldigt svårt att ge dig en exakt lista när jag inte vet vilken nivå du vill lägga dig på.
    Saltvatten har väldigt många olika svårighetsgrader beroende på vilka arter man vill hålla.
    Utrustningen anpassas efter vad man tänkt hålla...

    //NiXoN

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Det första man behöver är en bra bok som tar upp grunderna. Utan den är man chanslös som nybörjare.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • elajsa
        • July 2012
        • 160

        #4
        Nivån jag lägger mig på är väldigt basic i början, så om vi säger så: Få några saltvattenfiskar att överleva.. Börjar basic och jobabr mig högre ; )
        190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Läs! http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum.php

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Som petnym är inne på så är kunskap grunden i det hela, sötvatten går att lära sig vartefter men med salt så funkar den metoden inte lika bra.

            Jag antog dock att du var mer ute efter att göra en kostnadsanalys för att se om det hela var rimligt...

            //NiXoN

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Det första man behöver är en bra bok som tar upp grunderna. Utan den är man chanslös som nybörjare.
              Och boktipset blir då..? Gärna en bok med mycket bilder, så man kan visa övriga familjen hur fint det kan vara...
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • elajsa
                • July 2012
                • 160

                #8
                Ja, det är mer för att kunna räkna ut ungefär vad det skulle kosta mig.. Är det väldigt svårt att ha bra balans i ett 65l kar?
                190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en lämplig nybörjarbok. Och den eller något liknande måste nog sägas höra till minimum för att starta ett saltkar, annars är det stor risk att man är ute och seglar ordentligt.

                  Vad man måste ha? Ett akvarium, vatten och salt. Sen beror det alldeles på vilka ambitioner man har, det är stor skillnad på att ha stenkoraller eller några räkor från västkusten. En bra belysning är nog bra i vilket fall men sen det här med skummare, levande sten osv, tja, det kan vara mer eller mindre nödvändigt, det beror på vad man vill.

                  En vanlig tumregel är att ett revakvarium kommer att kosta nåt i stil med hundra kronor per liter. Tumregel som sagt, letar man begagnat och inte måste ha allt så kan man komma klart billigare undan, vill man ha det riktigt avancerat går det å andra sidan att bränna mycket mer än så också.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...