ska byta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • litenpapillon
    • November 2012
    • 18

    ska byta akvarium

    Hej

    Jag har fått ett nytt akvarium å har nu tänkt flytta mitt saltkar till detta istället. Jag har haft i vatten salt å grus nu, men hur ska jag göra med fiskarna å den levande stenen? Mitt största problem är att jag bara har en skummare, kan jag flytta både fiskarna, stenarna å skummaren på en gång eller måste jag köpa en skummare till? Hur länge ska jag dessutom vänta innan jag flyttar dem till det nya karet? saltet har varit i sen söndag förmiddag.

    Mitt nuvarande kar drivs med en pump och en skummare båda har kapacitet för det nya större karet. Jag har just nu två clownfiskar i hade från början även en anemon till dem å en fisk jag inte kommer i håg namnet på den skulle bland annat hålla rent i gruset. Anemonen ville inte äta å flyttade bara runt, han vi köpte den av sa att den åt köttbullar vilket han också matade den med när vi var där men jag fick den aldrig till att äta. Å den andra fisken var bara borta en morgon hittade skelettet några dagar senare vet inte om det var clownerna eller om det var krabban vi fick med i den levande stenen det finns även ormstjärnor i den levande stenen.

    Skummare för akvarier upp till 550 liter.
    Beskrivning: Deltec - MC500 skummare, improved version med uppgraderad tystare pump
    intern/påhängsskummare för placering i sump eller i akvariet.

    Pump är en fluval 4 plus (1000/h, 10W)
    Beskrivning: Det här filtret är perfekt för att filtrera och syresätta vatten i ditt akvarium innehåller skummfilter. Enkel att installera och reglera flödet på. Kan arbeta vid låg vatten nivå, som i terrarier.

    Akvariet har varit i gång lite mer än 1,5 år nu. jag har inte så mycket erfarenhet av saltvatten men har haft ciklider i några år innan jag och min sambo skaffade detta saltkar.

    Mvh johanna
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Kan inte mkt om saltvatten men det är väl bara till att flytta över hela rasket till den nya baljan?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Själva flytten är rätt stressande för koraller och anemoner oftast, man brukar även frisläppa en hel del skit från stenen när man gör detta.
      Mitt förslag är som följer...

      -Kolla salinitet och kh och temp så att det inte blivit nåt tok med det nya vattnet.

      -Ha i ny sand i den nya burken, korallsand eller levande sand(inte för grovt eller någon vanlig sand som innehåller metaller/silikater etc). Ympa med någon dl av den gamla sanden om det känns sakligt och låt dimman lägga sig.

      -Ta försiktigt ut lite stenen och skaka av den i en hink med saltvatten, lägg den i det nya karet.

      -Flytta över skummaren(den funkar bra upp till en 300-350 liter), sedan fisk och anemonen.

      -Ta därefter och skaka av/borsta stenen som är kvar i det gamla karet så du blir av med så mycket skräp som möjligt.
      Använd inte sötvatten eller rengöringsmedel.

      -Starta skummaren och reglera ner skummnivån, det kommer att överskumma väldigt lätt annars.


      Vattenvärdena kommer att svajja under den första tiden så var riktigt sparsam med maten.
      Jag har inte tagit med ytterfiltret då det inte är nåt jag använder eller skulle rekommendera att nån annan använder till saltvatten.
      Mest då dom brukar samla i sig en massa skit som man egentligen vill skumma ut istället för att ha kvar i karet.
      Den biologiska filtreringen/mediat står stenen för och sanden hjälper till den med.

      Anemonen är en helt egen historia i sig.
      Att den skulle kunna tillgodogöra sig nåt vettigt av köttbullen är bara trams...
      Jag har haft en anemon som drog i sig termometrar och sprutor samt allt möjligt annat den fick tag i.
      Detta betyder inte att man kan mata anemonen med termometrar
      Vad som händer är att anemonen spottar ut det man gett åt den efter några timmar, ofta under natten(det är vad som hänt med köttbullarna).

      Dom behöver inte så mycket mat egentligen(dom klarar sig helt utan matning), några vanliga pellets med fiskmat räcker mer än väl.
      Hela räkor kan man mata åt monsteranemoner(30cm+) annars räcker det med en liten bit räka ibland.

      Det som är ett måste för anemoner är ljuset, anemonerna är fotosyntetiska och behöver mycket ljus av rätt typ.
      Man brukar snitta på 1w ljus per liter med lämplig belysning, att förlänga belysningstiden hjälper inte.

      Om anemoner släpper helt så tyder det på att nåt är fel, det är deras sista utväg för att fly en fientlig miljö.
      Ifall dom är lite missnöjda så brukar dom bara krypa iväg.
      Har ni inte nog med ljus eller koll på vattenvärden så är det lika bra o spola ner anemonen direkt så den inte sabbar vattnet när den väl fått nog o dör.
      Menar inte o vara taskig eller så men det är lite så det ligger till...

      Man bör även ha ett bra flöde i saltvattenskar, om fluvalen är allt ni har så är det på tok för lite.
      Detta är nåt ni bör förbättra på oavsett så att karet hålls renare(skummaren funkar bättre) och så blir gasutbytet bättre.
      Ett normalt kar har idag en omsättning på 30-70ggr volymen per timme med stream pumpar(köp inte powerheads vad än ni gör).
      Stream-pumpar ger ett mjukt och brett flöde och använder ytterst lite el för att flytta stora volymer vatten, flödet är dessutom mer naturligt.

      //NiXoN

      Kommentar

      • litenpapillon
        • November 2012
        • 18

        #4
        Nu har jag flyttat allt till det nya akvariet. Det blev riktigt snyggt jag fick däremot ta en del utav det gamla gruset då det jag hade kvar sen vi starta det gamla akvariet inte riktigt räckte till men det är ca: 1/5 del är gammalt grus resten är nytt. Jag har enbart korallgrus i akvariet å så fort jag får lön nästa gång ska jag köpa bättre ljus då jag misstänker att mitt inte riktigt räcker till.


        Tack för hjälpen med det om anemonen jag har sålt anemonen för jag var rädd att den skulle dö, nu tror jag att jag vågar mej på att köpa en ny, jag tyckte det lät konstigt att ge köttbullar till den men han i affären gjorde det.

        Mvh johanna

        Kommentar

        • litenpapillon
          • November 2012
          • 18

          #5
          Streampump

          Skulle denna pumpen fungera i mitt akvarium.

          Polario 4ML

          2300-4000 L/h

          Beskrivning
          • Energi snål med högtflöde
          • Flöde i två riktiningar för att simulera naturliga vågor och strömmar i havet.
          • Förinställlda "Randomflöden" och alternerande flöden.
          • Varierande flöden mellan 2300 till 10 000 liter i timmen beroende på model. depending on the model.
          • 360° graders vinklingsmöjligheter och magnetfäste.

          Hittade den på http://shop.biotedmarin.se/

          Mvh Johanna

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag skulle nog föreslå att du skipar anemonen, dom är ofta till mer besvär än glädje och dom är känsligare än många andra arter.
            Leta efter en korall som heter Euphyllia, finns flera varianter och dom liknar anemoner och clownerna godtar dom som hem.
            Skall du ge dig in på koraller så krävs dock tester och tillsatser Kh,Ca,Mg är basen och det räcker långt.
            Beklagligt nog så finns det inga kunskapskrav på butiksägare, man måste läsa på själv så det inte blir nåt tok.

            Sen finns det lite olika skolor på hur man gör vissa saker så var beredd på att det korsar sig när du läser.
            Hoppar du på nån metod eller filosofi så leta upp ett antal kar som körs på det viset för att se hur det kan bli, utgå inte bara från den bästa PR burken.
            Har du nån saltvattensakvarist i närheten så försök få kontakt med den personen, kretsen är liten och oftast väldigt hjälpsam.

            När det kommer till pumpen så skulle jag avråda från polarion, dom är ökända för ljudninvån(Seio är ett riktigt B-märke överlag).
            Jag skulle föreslå att du försöker köpa 2 pumpar som du kan rikta lite emot varandra för att skapa turbulens.
            Tunze och Koralia är två beprövade märken, har man fått en rejäl stöt en gång så snålar man inte på pumparna mer

            När det kommer till ljus så läs på om vad som passar dig, kolla gärna begagnat marknaden på saltvattensguiden(man kan göra bra kap ibland).

            //NiXoN

            Kommentar

            • litenpapillon
              • November 2012
              • 18

              #7
              Ok, tack så hemskt mycket för all hjälp. Fiskarna verkar trivas mycket bättre i det nya karet, då de inte längre gömmer sig så fort något kommer nära och det konstiga är att jag har lagt i mer sten så det finns betydligt många fler ställen att gömma sig på.

              Har läst en del om att just clowner kan vara väldigt aggressiva finns det någon fisk/fiskar som är lätt för nybörjare och som kan gå ihop med clownerna gärna någon som håller rent i akvariet.

              Mvh Johanna

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Mer skydd gör fiskarna ofta tryggare, därav vågar dom fram mer...

                Vilken art av clowner har du, vissa är lite småsura medan andra är nästan olämpliga att ha med annat än stora rovfiskar?
                Hur stort är karet, påverkar rätt mycket vad du kan ha i?

                Sen en fråga jag tycker du undvikit och som är rätt kritisk är tester och tillsatser vad har du och hur ser värdena ut?

                //NiXoN

                Kommentar

                • litenpapillon
                  • November 2012
                  • 18

                  #9


                  Här är två bilder på mina clowner och deras nya anemon, är inte hundra på vilken art det är på clownerna men om jag fattat det rätt så hör de väl till de lite mer bråkiga.
                  jag har skrivit tidigare att karet är på 350l, de enda tillsatser jag har i karet är "Happy-life" och "Tetra marine seasalt"

                  jag har de vanliga testerna NO3, NO2, Gh/Kh, Ph och en saltmätare kan vara något mer som jag inte kommer ihåg just nu.
                  värdena är okej kommer inte ihåg exakta värden just nu.

                  Kommentar

                  • litenpapillon
                    • November 2012
                    • 18

                    #10


                    här är en länk till min facebooksida där jag har några bilder på fiskarna i mitt kar har köpt en ny anemon å två andra lila å gula fiskar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...