Saltvattens Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Saltvattens Akvarium

    Ingen som har ett saltkar i detta forum? Själv har jag fått ett saltkar med sump och en massa tillbehör, men jag vet väldigt lite om det.
    /Jimmy
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1025

    #2

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jo några är det allt som har saltakvarium även här, men det klart de flesta på Zoopet har sötvattensakvarier.
      Själv har jag inte något saltkar just nu, men jag haft det tidigare i några omgångar samt kommer förhoppningsvis att starta upp ett framöver (jag har redan ett akvarium, skummare och belysning).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Hoffa
        Ingen som har ett saltkar i detta forum? Själv har jag fått ett saltkar med sump och en massa tillbehör, men jag vet väldigt lite om det.
        Om du vill få en liten aning vad det handlar om att sköta ett saltvatten så kan jag verkligen rekomendera att du kollar igenom LA Fishguys olika avsnitt, det ges tips på bra skummare (ex. asm G5) och följa dem när de sätter upp och plockar ner stora salttankar. Jim Stime är en otroligt bra "programledare" och man får följa honom när han bl.a servar en del av de kar han satt upp och ibland även följa en cool kille som heter Condi, han har en en ovanlig metod att bereda saltvatten med endast kranvatten!

        Senast redigerad av åheim; 09 October 2012, 11:11.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Om du vill få en liten aning vad det handlar om att sköta ett saltvatten så kan jag verkligen rekomendera att du kollar igenom LA Fishguys olika avsnitt, det ges tips på bra skummare (ex. asm G5) och följa dem när de sätter upp och plockar ner stora salttankar. Jim Stime är en otroligt bra "programledare" och man får följa honom när han bl.a servar en del av de kar han satt upp och ibland även följa en cool kille som heter Condi, han har en en ovanlig metod att bereda saltvatten med endast kranvatten!

          http://www.youtube.com/user/lafishgu...e=results_main
          Tänk på att LA-fishguy använder sig av gammalmodig teknik som främst lämpar sig för fish-only, och inte korall-rev som de flesta svenskar numera associerar saltvattensakvarium med.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Hoffa
            • October 2002
            • 136

            #6
            Tackar för den infon, det ska bli kul att se dom avsnitten.

            Ursprungligen postat av åheim
            Om du vill få en liten aning vad det handlar om att sköta ett saltvatten så kan jag verkligen rekomendera att du kollar igenom LA Fishguys olika avsnitt, det ges tips på bra skummare (ex. asm G5) och följa dem när de sätter upp och plockar ner stora salttankar. Jim Stime är en otroligt bra "programledare" och man får följa honom när han bl.a servar en del av de kar han satt upp och ibland även följa en cool kille som heter Condi, han har en en ovanlig metod att bereda saltvatten med endast kranvatten!

            http://www.youtube.com/user/lafishgu...e=results_main
            /Jimmy

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Jodå, jag har saltvatten, både varmt och kallt. Hämtade en torsk och revabborre mm igår, det finns mycket kul.

              Är du intresserad av saltvatten så börjar du med att köpa/låna boken saltvattensakvariet av Daniel Knop. Där får du grunder som det helt enkelt inte går att komma runt, starta saltvatten utan att ha läst på är bara att bränna pengar i onödan. Titta gärna också in på saltvattensguiden och sen, när du har lite grunder, då kan du börja ställa frågor på allvar.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Tänk på att LA-fishguy använder sig av gammalmodig teknik som främst lämpar sig för fish-only, och inte korall-rev som de flesta svenskar numera associerar saltvattensakvarium med.
                Condi och företag aqarium illusion sköter mest just reef akvarium med coraller och anemoner

                Vad menar du annars med gammalmodig teknik?
                Senast redigerad av åheim; 09 October 2012, 14:03.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Det Condi gör är inget revolutionerande, flera använder bara kranvatten men det är ett kalkylerat risktagande.
                  Man kan klara sig utan osmos i sverige om man inte har brunn eller ovanligt dåligt vatten.
                  Det som kan bli problematiskt är accumulering av metaller och näringsämnen, den största risken är dock ett arbete på vattenledningen=Tank Killer
                  Osmosfilter är dock så billigt idag att det är svårt att rättfärdiga att köra utan.

                  Sen håller jag med Petnym om tekniken och metoderna som Jim stime använder, det funkar för "inrednings kar".
                  Nu har man betydligt högre krav på karen i europa och bland dom riktiga hobbyisterna i usa.
                  Dom metoder han använder för filtrering etc funkar inte speciellt bra för ett revkar.
                  Sen tillkommer antingen kalkreaktor eller kemisk tillsättning av dom grundläggande "måste" tillsatserna som är kritiska.
                  Rördragningen i burkarna ser jag som lite bristfällig, inga säkerhetsrör och det låter garanterat en hel del om dom karen.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    ...Hur som, det ger en någorlunda bild om vad det innebär att driva ett saltkar och att det kan vara ordentligt dyrt och en del jobb, jämfört med sötvatten Jag är lite tu delad omkring hela den här saltindustrin och vill dra upp några riktigt negativa sidor. Ur en miljöaspekt så är saltvatten ganska otrevligt. De flesta fiskar är viltfångade och det förekommer att de fångar fisken genom att spruta cyanid i skrevor för att bedöva fisken, detta förfarande orsakar död bland koraller inom detta område! Att man sen tar koraller och anemoner från de allt mer försvinnande reven är ju också miljövidrigt! De flest anemoner dör också relativt snabbt när de hamnat i nån hobbyist akvarie, för de flesta är ju trots allt bara glada amatörer...
                    Senast redigerad av åheim; 13 October 2012, 23:35.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Bra att du tar detta då det tåls att diskutera om hobbyns negativa sidor...

                      -Cyanid-fiske.
                      Detta har länge varit ett problem på saltsidan, inte bara etiskt men rent praktiskt då fiskarna som fångas med denna metod inte blir speciellt långlivade.
                      Det som har hänt är att man slutat köpa in fisk från dom som fångar med cyanid, detta gäller även dom stora grossisterna.
                      Dom lokala fiskarna har anpassat sig och i intervjuer med bland annat CNN har dom hävdat att det nu är lika lätt med nät och luft samt nattfiske.
                      Andra fördelar dom upptäckt är att dom slipper bli sjuka och att byns fiskevatten mår betydligt bättre.
                      Det verkar även vara mer fördelaktigt att fiska för akvarieindustrin än för djurfoderindustrin, priset per kg skiljer sig rätt ordentligt.
                      Lite höftat så ger 50kg akvariefisk samma utdelning som 5ton av vadsomhelst till foder.
                      Det finns program som utnyttjar denna aspekt, "By a fish, save a reef" är en som jag lätt minns.

                      Men kort sagt, skulle en butik i sverige ta in cyanidfisk så skulle det vara att skjuta sig själv i foten, ryktet går som löpeld i saltkretsen och ingen vill handla från en sån butik.

                      -Koraller
                      En riktigt grov myt idag är skövlingen för akvarieindustrin...
                      Det sker ett visst skördande men det är betydligt mer kontrollerat idag tackvare CITES och den hårda kontrollen av handeln i väst.
                      Man får dessutom en missvisande bild om vad som importeras idag till sverige, nästan allt kommer med VF papper trots att 99% av stenkoraller är odalde(aquaculture).
                      Detta sker pga att det inte är byrokratiskt sett möjligt att importera odlat.
                      Man kan även se på korallernas bas om det är från aquaculture eller VF, jag har inte sett VF-plockade i sverige mer än en gång under den tid jag hållit på.

                      Odlingen av koraller på lokal nivå har även det tagit och klättrat såpass mycket att det påverkar handeln i sverige.
                      Importerna minskar i den mån att butikerna börjar klaga på dålig lönsamhet eller att det blir ohållbart.
                      När jag går runt i butikerna så får jag intrycket av att det säljs mer lokalt odlat än det importeras.
                      Det märks även på forum där vissa odlare inte fått sälja längre pga påtryckning från handeln...

                      Anemoner är en klass för sig, min lokala har inte importerat några sen -09 tror jag, och då var det på beställning.
                      Även här har man lärt sig odlingstekniker som gjort det mer intressant att odla än att plocka VF, man ser även lokalt odlade anemoner.
                      Har själv haft en kille på besök som hade ett par dussin i en 70 burk(började med en), men det är faktiskt mer än normalt
                      Den höga dödligheten har ofta varit ett direkt resultat av att det är mest nybörjare som köper anemoner, det är nåt man skall vänta med rätt länge...
                      Specialhandeln har börjat komma ikapp med detta men kedjor och generisk handel återstår än.


                      Det finns några miljöaspekter som är rätt negativa, vissa ser ut att bli bättre andra inte.
                      -Transport, det måste göras med direktflyg och det är inte så miljövänligt även om vi inte kan jämföra oss med svenson på semester i Thailand.
                      -El, ett korallkar sväljer grymma mängder el, belysningen är den stora boven men LED teknologi har hjälpt sänka detta med 30-50%.
                      -Levande sten, det mesta som skördas går till lokala byggen(fyllmassa) men en del går till akvarieindustrin.
                      Det positiva är dock att man börjat "odla" sten, dvs man gör lämpliga stycken av sement och har dom o ligga i havet i nåt år för att bli "levande". All sten jag köpt efter min uppstart är av denna typ.
                      -Musslor, jättemusslor har länge varit kontroversiellt men idag så odlas dom i mängder(till mat) och då har grossisterna börjat plocka på dessa odlingar.


                      Långt ifrån allt är dock så rosigt och rent men det finns en klar och tydlig utveckling mot det positiva inom hobbyn.
                      Man riktar sig mer mot hållbar akvaristik, det betyder även att akvarierna skall må väl så omsättningen av fisk blir låg.
                      Annars blir det lite som med guldfisk-skålarna där man kan vänta sig en viss livslängd tills belastningen/miljön blir för mycket(därav min negativa syn på La-fishguy).

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Tack för input NiXoN, bra info!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...