Dinoflagelater...nytt problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Dinoflagelater...nytt problem?

    Pratar man med gamla saltvattensakvarister existerade inte utbrott med dinoflagelater på sandbädden förr i tiden. Det verkar vara en relativt modern plåga. Personliugen har jag aldrig haft detta i mina tidigare kar, men två gånger av två möjliga i mina två senaste!
    Den gemensamma nämnaren för min del har varit att jag köpt den nya och så populära levande sanden, men dessutom mkt fina korn, runt 0.2 mm eller nåt sånt. Min teori är att sådan fin sand, som förr inte fanns i handeln, bara funkar i tex ett mörkt refugium och/eller i en DSB....mellantinget, dvs det vi alla kör i karen, en bädd som är vare sig DSB eller en Bare botton såklart, så blir denna bädd dåligt syresatt på djupet redan vid 3-4 cm tjocklek, men ändå för tunn för att där skall bli en stabil biologisk miljö. Därför ansamlas organiskt mnaterial som inte bryts ner, och detta är godis för dinoflagelater (och cyano med för den delen, men det äår inte ett nytt problem). Nästan alla dinosutbrott börjar nämlgen i sandbädden, för att inte säga alla...Nåt fel med bädden måste det alltså vara. Det finns en parallellteori till detta jag har och det är att moderna fosfatremobers kan trigga dinos...får låga halter av fosfat ger ofördelaktig miljö för mikroalger...dinos får då fördel som klarar sig bra utan oorganiskt fosfat då dom kan leva på organisk föda.
    Min erfarenhet är att om man fått i skiten, hjälper ingenting utom algenex, vilket bara löser problemet för stunden. grundorsaken är osund sandbädd, enligt mina teorier ovan.
    jag inleder nu ett försök som kan bekträfta detta, med att suga ut hela min sandbädd, köra BB tills jag ser att inga dinos finns kvar, sedan introdocera vanlig korallgrus 2-3mm, dvs ej levande sand, ej för fin sand.
    Återkommer...

    Jonas
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Grejen är nog snarare att nästan alla utbrott av "dinoflagellater" egentligen är cyanobakterier, och problem med cyanobakterier har man haft så länge man haft saltvattenskar. Red slime (Spirulina rosea) slog t.ex. ut mitt första saltvattenskar, nånstans på åttitalet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Ja man skall väl egentligen ha mikroskop för att vara riktigt säker på vad det hela handlar om...
      Men med de sagt så skall Algenex inte ha nån verkan mot cyano men den är tydligen vädigt effektiv mot dino.

      Jag har troligtvis dinos och cyano för tillfället i odlingskaret, jag har dock inte sand i mina burkar.
      Jag tror orsaken till mina problem är aminodoseringen som ja har använt för att stöda tillväxten på korallerna.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Azur: det finns två enkla sätt tt skilja cyano från dinos: det enklaste mest kliniska sättet är att betrakta deras beteende i förhållande till ljuset. Dinos har en fantastisk fototaxi där dom helt försvinner från sanden på en halvtimma och vice versa när ljust släcks/går på. Så gör inte cyano. Du har alltså på morgonen en kritvit sand, i 30 min. Sen börjar dinos i princip alltid i sanden, och håller sig där rätt länge tills dom blir så många så stenens bas drabbas. Därefter kryper dom upp från stenbasen, och då hjälper inte längre att släcka ljuset. Cyano kommer oregelbundet på både sand i sten samtidigt.
        Dinos är till en början inte slemmiga, och har långa trådar som lossnar. Dinos fastnar i och växer på koraller till slut, det gör sällan cyano.
        Sen kan man till slut verifiera med mikroskop (vilket jag också har gjort) där dinos är bruna runda prickar som rör sig som små radiobilar;-)
        det är enkelt att ställa rätt diagnos om man vet skillnaden. Jag har dinos till 100 proc och nu äntligen bekämpat dom genom att avlägsna sandbädden. Dinos börjar alltid där.cyano har alltid funnits med dinos är ett nytt problem och väcker därför till intresse. En teori jag har är att man i komb med för finkornig bädd har för lågt fosfat i vattnet.
        Kag återkommer till hur jag resonerar;-)
        Senast redigerad av Jonasroman; 11 August 2012, 08:43.

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Det stämmer att AS kan trigga både dinos och cyano. Väldigt ovanligt med dinos utan sandbädd. Där skulle man vilja lika på dom i mikroskop, men du har ju en erfaren klinisk blick, och har man det kan man faktiskt ställa helt rätt diagnos (azur..;-)..)
          bruk av kolkälla kan ge dinos och cyano då båda dessa encelliga organismer kan betraktas som djur dvs inga vanliga alger, och därmed kan dom äta organiskt material. Det är tror jag skälet till att fosfatremovern inte hjälper utan till o med gör det värre.
          Min teori är att för låta halter av fosfat i nitrat försämrar mikromiljön för vanliga mikroalger mm...då får dino och cyano överhand. Har man till detta en relativt hög halt av organiskt material i karet, vilket en kompakt sandbädd alltid har, får dino massor av mat utan konkurrens.
          Lösningen tror jag alltså är att skapa en mångfald av mikroorganismer som konkurrerar ut dino och cyano genom att dessa godartade mikroorganismer äter upp det organiska material som annars cyano och dinos lever på.
          Rent praktiskt så handlar det då om att ha en luftig sandbädd, antagligen inte för fina korn( som bara skall vara förbehållet en DSB, helst i mörker)...minska på rowaphos eller helt sluta..sluta med kolkälla..försiktig med AS..dosera nyttiga bakterier..rör inte för mkt i sanden för då stör man tillväxten av den nyttiga floran..ej för mkt fisk..

          Det enda som hjälpt i mitt fall har samtliga gånger varit att byta ut sanden(ja,algenex hjälper men bara tillfälligt...algea x var betydligt mindre effektivt)...varje gång jag kört med arag lives finkorniga sand 0.1-1 mm har jag fått dinos. Jag tror kunskapen hos butikerna som sålt denna är bristfällig...min tro är att den sand är alltså förbehållen DSB. Nu skall jag efter att ha kört BB ngr veckor prova med vanlig korallgrus (död) 2-3 mm kornstorlek. Jag skall försöka hålla fosfaten runt 0.04 ej lägre. Helst vill jag ligga lite högre i nitrat också, 0.2-0.5 men det är ju mer svårpåverkat.
          Senast redigerad av Jonasroman; 11 August 2012, 09:00.

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Azur, idag kan du nog inte längre säga "nästan alla" då dino faktiskt blivit den nya plågan om man läser runt på forumet mm;-)..Självklart finns cyano kvar men det är sällan samma skräck över det. Det brukar ju vara begränsat, liksom stanna upp, medans dinos ger sig inte förrän hela karet är brunt. Dom beter sig helt olika. Tyvärr måste jag säga, har jag förvärvat rätt stor erfarenhet att känna igen dino:-(..

            Men som sagt, jag tror jag löst det nu...det är viktigt att förstå att klassisk kurer mot vanliga alger, hjälper inte mot dino och cyano. Man läser att en del fortfarande tror på näringsbegränsa, skumma mer, öka cirkulation, byta vatten, köra aktivt kol, rowaphos...inget av detta hjälper, snarare tvärtom. Cyano och dino drabbar lättare system med låga näringsnivåer.Det handlar om brist på normal mikroflora.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Jonasroman
              Azur, idag kan du nog inte längre säga "nästan alla" då dino faktiskt blivit den nya plågan
              Nja, det är den nya diagnosen, det är skillnad. Jag råkar t.ex. veta att det finns folk som kollat dussintals "dinoflagellatblomningar" under mikroskop och aldrig hittat något annat än cyanobakterier. Det finns också andra möjliga skurkar som beter sig så här, t.ex. guldalger. Men har du kollat under mikroskop och sett att det är dinoflagellater så är förstås saken klar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Ja det har jag gjort flera gånger. Men det jag verkligen lärt mig att känna igen dom på utan mikroskop alltså, är deras snabba fototaxibeteende som sagt.
                Jag tror också som du att folk ställer inte sällan fel diagnos...självklart är rätt diagnos första steget till rätt behandling:-)

                Vad är guldalger?:-)

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Vad är guldalger?:-)

                  Exempel på beläggningar av cyanobakterier, dinoflagellater och guldalger här.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysophyceae
                    Exempel på beläggningar av cyanobakterier, dinoflagellater och guldalger här.
                    Tack azur!.,värdefull länk:-) min tyska är dock undermålig...kanske går med Google translate...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...