LED, bränna koraller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    LED, bränna koraller

    Vill dela med mig av min erfarenhet av min nyinköpta LED belysning, sun pacific hyperion, 150wx2.
    Kunskapen och erfarenheten av LED är ju trots allt begränsad. Det jag vill höja ett varningens finger för är riskewn att bränna koraller när man går från annan ljuskälla (även MHI 400w) till LED.
    problemet har uppmärksammats av sun pacifiv och i deras senaste uppd. har dom infogat ett acklimatiseringprogram.
    Det handlar om mkt långsam acklimatisering över ca 3 månader om man går tex från MHI 250w till LED 150W....personligen underskattade jag LEDEen styrka och nu när jag sänkt ljusintensiteten till bara 45% av max så börjar korallerna bli riktigt fina o de bärnda topparna hämta sig. man kan nog inte va nog försiktig...

    Jonas
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Höll på o missa denhär tråden

    Ja det är rätt vanligt att folk bränner koraller när dom byter till LED man underskattar mängden ljus speciellt det blåa skulle jag hävda.
    Eftersom man inte "ser" det blåa ljuset på samma sätt som vanliga ljuskällor så går det inte att bedöma kvantiteten, och det är det blåa som varit diodernas sanna styrka från början.

    //NiXoN

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Sv: LED, bränna koraller

      Jag som fortfarande försöker lära mig innan jag ger mig in i den salta världen undrar då, varför just den blå?
      Förstått att det är något de behöver för att växa men är det då så att de får för mycket blått som bränner dem eller?
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Ja exakt den känslan har jag fått!:-)

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Hej Alf:-)
          korallerna lever som du säkert vet i symbios med en brunalg/dinoflagelater som kallas för zooxantheller. Denna alg lever alltså inne i korallen och när den absorberar ljus producerar den som alla fotosyntetiserande organismer socker, aminosyror(mest alanin tror jag) och glycerol mm. En väldigt liten del av dessa av fotosyntesen producerade ämnen behöver algen/zooxanthellen självt, så resten transporteras över till själva korallen. Ca 95 proc av fotosyntesprodukterna går till korallen vars energibehov tack vare denna symbios med zooxanthellen tillgodoses med ca 80 proc (varierar en del där acroporor kan ibland få hela 95 proc av sitt energibehov tillgodosett av zooxanthellen).

          Tilö din fråga: zooxanthellen som alltså är en fotosyntetiserande dinoflagelater, visar sig absorbera blått ljus extra bra, helt enkelt beroende på att en del av det klorofyll den innehåller har ett absorptionsmaximum runt 440 nm. Därför är alltså det blå ljuset väldigt effektivt.
          Får korallen för mkt ljus reglerarar den ner antalet zooxantheller och vice versa vid för lite ljus. Vid riktigt mkt ljus kastar korallen ut alla sina zooxantheller för att akut inte ta skada av den överproduktion av fotosyntesprodukterna som sker vid mer ljus än korallen vant sig vid. Emedan zooxanthellen är det som ger korallen dess bruna ton, blir en sådan korall mkt blek och ibland helt vit, sk bleaching.

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Sv: LED, bränna koraller

            Får tacka för det utförliga svaret.
            Då har jag lärt mig något i dag också.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • domnic0723
              • August 2012
              • 1

              #7
              LED-belysning är det bästa valet

              Kommentar

              Arbetssätt...