Nybörjar frågor om saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göteborgaren
    • June 2003
    • 8

    Nybörjar frågor om saltvattensakvarium

    Hej!
    Jag har haft sötvattens akvarium nu från och till i många år. (20- 25 år kanske) Har just börjat titta på lite möjligheter att andvända vårat sötvattens akvarium som saltvattens akvarium. Det är ett 300 liters akvarium som är silicon fogat så att vattnet inte kommer i kontakt med metall, villket jag läste var välldigt viktigt att det inte gjorde.(?) Jag har också läst att man kan köpa saltvattens blandning i torr form i vissa affärer som man senare kan tillsätta sötvatten för att få saltvatten. Nu bor vi ju inte många meter från havet, man skuille inte kunna andvända det vattnet? Och isf varför inte? Finns det några bra/ billiga fiskar man kan börja med? Vad för slags utrustning bör man skaffa? (Pump etc.)
    Är det någon som känner till en eller flera bra affärer i Göteborgs regionen som håller på med saltvatten och saltvattensfiskar?
    Finns det några bra böcker på ämnet? Och kanske viktigast, ni som äger saltvattens akvarium, är det värt det?
    Som hobby dykare känns det ju oerhört lockande att kunna titta på akvariet en kalla vinter kväll å drömma tillbaka till de varma söderhavet. Några 'heads up', ".. detta bör du tänka på"?

    Tacksam för all hjälp att stilla min nyufikenhet på saltvattensakvarium.
    Vh. Jimmy
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Att summera saltvattenshobbyn i ett litet inlägg är inte helt lätt. Om du läser alla tidigare inlägg så kan du få lite idéer om hur du skall gå till väga. När det gäller att ta vattten från havet så har jag inte någon egen erfarenhet av det. två större problem kan jag dock tänka mig uppstår.
    1. Salthalten i Svenskt havsvatten är betydligt lägre än på korallreven. Detta kan du komma ifrån antingen genom att fylla på med saltvattenssalt eller genom att låta det dunsta till rätt salthalt.
    2.Svenskt havsvatten har väldigt hög näringshalt. Denna näringshalt kommer att ställa till det rejält i ett saltvattenskar (algblomningar,koralldöd). Även detta kan man komma ifrån genom att skumma vattnet kraftigt i ett separat kar innan (när det nått rätt salthalt)
    Om man vill snåla in på saltet som kostar ca 1-1,50 kr per liter så tycker jag inte att man skall börja. När man väl köpt saltet så bör man köpa ro filter (ca 1500kr). Saltet blandas med ro vatten och får stå i ca 1 vecka under cirkulation. Sedan köper man levande sten, till ditt kar ca 30 kg (80-150 kr per kilo, ju dyrare desto bättre). En bra skummare är en väldigt bra investering (ca 3000 kr)Sedan är det tålamod under inkörning och algblommning.
    Om man vill komma undan billigare så tycker jag att man skall kolla runt på begagnat marknaden (på blocket och saltvattensguiden finns den del prisvärda system just nu).
    När det gäller böcker så tycker jag att du skall leta upp fossås "korallrevsakvariet" band 1-4. Dessa böcker är gamla och svåra att få tag på, men mycket bra. Om man är en hajare på engelska så kan man leta sig till reffcentral på nätet och hitta väldigt många bra artiklar eller köpa fossås engelska som är något nyare.
    Om det är värt det? Om man har som motiv att sitta och titta på det enbart så tycker jag nog att det blir billigare i längden att köpa årskort till universeum. Om man som jag är genuint interesserad av hur ett korallrev funkar, vattenkemi och teknik så tycker jag nog att det är värt det. I göteborg finns marinakvariet i Mölndal och aquaristiccentrum på kastellgatan. Båda två är duktiga på sitt sätt men dom är (tyvärr) båda två mycket duktiga på att "pracka på" opålästa sådant som dom inte kan sälja tilldom pålästa. Vill man vara säker på att man handlar från en seriös handlare så vet jag ingen annan än korallrevet i Södertälje. Därifrån kan man handla på postorder och allt är för det mesta mycket bra grejor till hyffsade priser. Det finns en del butiker med billigare system som kan sälja billigare fisk (tex hercules zoo),men det lönar sig sällan när fisken dör.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Göteborgaren
      • June 2003
      • 8

      #3
      Tack för hjälpen Magnus, mycket nyttig läsning där. Lite dumt bara av dig att tro att det var av ren ekonomisk aspekt som jag undrade över saltvattnet, jag är medveten om kostnaderna. Det var ur praktisk aspekt, att slippa åka hela vägen in till stan fram och tillbaka. Det var bara en tanke som slog medans jag skrev inte så väl genom tänkt kan jag väll medge.
      Det är tråkigt att höra att en del affärer är oseriösa på detta sätet då det rör sig om en så pass dyr hobby. Jag är som erfaren dykare välldigt intresserad och fascinerad av det liv som ett rev innehåller.
      Så missta dig inte heller på den punkten, å även om Universeum är otroligt vackert så kan du väll ändå inte på fullaste allvar varit seriös i det du sa? Nog för att jag är nybörjar på saltvatten, villket vi alla måste vara någongång, men jag gillar ju jobbet med ett eget akvarium. Men jag är tacksam för ditt svar Magnus det var trots allt mycket intressant läsning. Du kanske skulle kunna peka ut den utrustning som behövs för att börja då? Då en del affärer, som du påpekade prackade på folk sånt som är dåligt eller i sämre skick. Vad bör man se upp med när man tar en titt i dessa butiker? Vad är det för utrustning som gäller och som är bäst. (Återigen är det arbetet som hindrar mig från att skriva längre å titta igenom det jag skrivit.)

      // Jimmy

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag vet hur det är....Jag sitter själv på jobbet.
        Du verkar ju interesserad av pillet och du letar information så du kanske är rätt man för saltvattenskar.
        Viktig utrustning har jag skrivit om i tidigare inlägg på detta forumet så kolla dom. Vilka fiskar och djur som är lämpliga kan du kolla där också.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Göteborgaren
          • June 2003
          • 8

          #5
          Ursprungligen skickat av Tropfrog
          Vill man vara säker på att man handlar från en seriös handlare så vet jag ingen annan än korallrevet i Södertälje. Därifrån kan man handla på postorder och allt är för det mesta mycket bra grejor till hyffsade priser.
          Har du någon adress, websida eller e-mail till 'korallrevet'?
          Hittade en webadress på en sida (http://www.korallrevet.nu) men ingen sida som låg där.
          Jakten går vidare.
          Tack för hjälpen!
          Vh Jimmy

          Kommentar

          • Melina
            • April 2002
            • 139

            #6
            Korallrevet ligger på Täppgatan 12 i Södertälje. Jag är också nöjd med den affären, de har bra kvalite och väldigt fina fiskar. Har inte vart där nyligen men planerar att åka dit nångång under veckan.

            Mvh Melina
            Mvh Melina

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag kollade gulasidorna. Tel: 08-550 615 53. När det gäller teknik och salt så är det dock mycket billigare att beställa från tyskland. Det korallrevet är så bra på är allt det levande.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Göteborgaren
                • June 2003
                • 8

                #8
                Något exempel på en bra återförsäljare i Tyskland?
                Jag vill ju vara så säker som möjligt att det är bra saker jag inhandlar. Tack för all hjälp! Ska ta å slå korallrevet en signal.
                Mvh Jimmy

                Kommentar

                • Melina
                  • April 2002
                  • 139

                  #9
                  Ang. salt, är det verkligen billigare att beställa en 20 kilos säck med salt från Tyskland? Jag tänkte mest på att frakten skulle kosta massor.
                  Mvh Melina
                  Mvh Melina

                  Kommentar

                  • Peter
                    • January 2002
                    • 196

                    #10
                    nej salt är knappast värt att beställa men teknisk utrustning brukar vara mycket billigare, tex. skummare, MH, UV-C, pumpar mm..
                    /Peter

                    Kommentar

                    • Melina
                      • April 2002
                      • 139

                      #11
                      Tror inte nån bryr sig men hade bara lust att säga att jag äntligen kom igång med mitt första saltvattensakvarium idag. Och till Göteborgaren kan jag säga att det verkligen var värt all arbete. Det känns så skönt när man väl fått igång allt. =)
                      Mvh Melina
                      Mvh Melina

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag har inte den erfarenheten att det skulle bli dyrare att beställa salt från tyskland. Fraktpriserna är inte så värst höga så det blir ändå billigare än att köpa i Sverige. Jag själv beställer vattentester, torrfoder, pvc rör och salt i Tyskland. Jag har ochså beställt ph controller som enligt en Svensk akvarieaffär var mycket billigare än inköpspriset i Sverige. Om jag skulle köpa skummare, mh och annan teknisk utrustning så skulle jag deffinitivt välja tyskland. Men tänk på att man oftast kommer ännu bättre undan på begagnat marknaden, saltvattenakvarister är pryltokar och byter upp sig ofta. Om du skall beställa från Tyskland så kan jag rekomendera aquaristic.net. Men det finns många andra som jag aldrig provat. En del billigare.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Göteborgaren
                          • June 2003
                          • 8

                          #13
                          Grattis Melina! Jag hoppas det kommer fungera till belåtenhet för dig. Om du orkar och har lust så får du gärna skriva ett litet mail till mig med hur stort kar och villken utrustning du andvändt.

                          Tack Magnus dina tips är ovärderliga! Jag ska ta mig en titt på begagnat marknaden först innan jag beställer något från Tyskland.

                          Letade förövrigt reda på lite böcker på stadsbibloteket idag om koraller och korall fiskar, här ska läsas ikväll!

                          Mvh Jimmy

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Melina: Inte för att jag vill minska din lycka, men jag vill gärna skriva några rader om inkörningen. När man startar ett saltvattensakvarium så går man först igenom en första nitrificeringsprocess, där man kommer att ha skyhöga först nitrit sedan nitrat. Efter detta så kommer alg blomningarna. Man kan inte vara tillräckligt förberedd på detta, det blir alltid värre än man tänkt sig. Jag är nu inne på min tredje månad och ser en viss ljusning. Det är viktigt att man har tålamod. Min erfarenhet är att inkörningstiden kan kortas ner med en bra skummare, Förra gången jag hade saltvatten så hade jag en kraftigt överdimensionerad skummare och då var inkörningen lättare (mindre och snabbare). Nu har jag en skummare som knappt har någon effekt. Detta för att jag kör igång med studiemedel som enda inkomst. Att köra utan skummare går men är inte att rekomendera. Idag kommer jag att hämta min första fisk (till detta karet), så jag är minst lika uppspelt idag över mitt kar som dej, Melina.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • pod
                              • May 2003
                              • 73

                              #15
                              skummare är väl rätt så billiga..går ju i princip att tillverka själv oxå.

                              Luft som går in i botten på en grov pvs rör med lite hål i.
                              på toppen har man et grövre rör som skummet samlas i.

                              Håller med om att saltvatten är värt mödan när det fungerar.
                              Ett strömavbrott satte stopp för min förtjusning för 5-6 år sedan.
                              (tog 2 dagar innan strömmen kom tillbaka )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...