Saltvatten om 1-2-3 år. rimmligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Saltvatten om 1-2-3 år. rimmligt?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 14:17.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    svårigheten kan jag inte uttala mig om, mer än att man "har hört" att det är egentligen inte svårare.
    Dvs det är tekniskt inte svårare än sött. Men vingelmånen på minsta slarv är klart mindre.
    Så svårare nej, men kräver sin uppmärksamhet hela tiden. Vilket blir intressant i semestertider kanske.



    Gällande kostnader, så finns det ett tumregel har jag läst som säger att det kostar cirka 100 kr / liter.

    Då hamnar man på 20,000 för ett 200 literskar.

    Finns nog de som löser det för hälften, och de som dubblar det, men på ett ungefär i det häradet.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Ursprungligen postat av Afrodite
      20 000 är mycket, men samtidigt, vad kostar inte en hund?
      Vill man så får kostnaden lösa sig. Samtidigt är jag inte främmande för att köpa begagnat eller beställa från tex tyskland. Så priset borde gå att få ner lite.
      20 tusen är inte mycket i saltvärlden. Köpte ny belysning till mitt 260 l saltkar för någon vecka sen, gick på 14000,
      Kostnaderna beror mycket på vad man vill ha i karet i slutändan.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Hur svårt det blir och hur dyrt det blir är otroligt beroende på inriktning och ambitionsnivå. Som regel tycker jag att saltvattensakvaristiks råd överlag känns anpassade för att man ska kunna hålla stenkoraller framgångsrikt. Vilket innebär att bra närningsvärden, stenhård kontroll mot alger, starkt ljus och väldigt kraftig cirkulation.

        Det bra är att nästan allt man sätter in i det kan trivas väldigt väl. Koraller, fiskar och lägre djur.

        Men det blir dyrt och svårt. Jag tycker att man gärna kan lägga sin ambitionsnivå lägre iaf på sitt första kar så man kan pröva, få erfarenhet och insikt. Samt en blodad tand. Annars blir det lite styva linan, har man otur kan man få en krasch efter ett tag utan att egentligen veta vad det var som gjorde det. Då lär man sig inget och det blir oftast väldigt trist.

        Det enklaste saltvattenskaret man kan ha är att fylla upp ett akvarie med saltvatten, lite levande sten, cikulation och ljus. Låt det bara stå så kommer det stabilisera upp sig själv med tiden och låta de organismer som följde med stenen slåss om livsutrymmet och finna en balans. Kalaskul och kan matcha upp en riktig snikbudget. Kan klara sig i ett år utan någon annan skötsel än påfyllnad av avdunstat vatten någon gång varannan vecka(beror lite på cirkulationen och täckglas).

        Hade jag viljat pröva saltvatten hade jag kört på den beprövade kombinationen av en bra skummare, måttlig cirkulation, levande sten och schysst ljus. Lägg lite extra pengar på salt så att man kan göra bra vattenbyten och få dugliga värden på det sättet istället för att mäta och pejla in med tillsatser. Det kan man pröva på efterhand om man vill ha nya utmaningar.

        Detta behöver inte bli alls dyrt även om det kräver en viss budget. Mitt pågående projekt för att starta ett 250 liters kar börjar närma sig slutet och det är inte ens nära att snudda 10,000. Det enda jag återvänder från mitt gamla kar är det levande :-)

        Genom att försöka skapa ett ekosystem som balanserar upp av sig själv så kan man även åka på semester utan att sitta och ligga sömnlös varje natt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Majki01
          20 tusen är inte mycket i saltvärlden. Köpte ny belysning till mitt 260 l saltkar för någon vecka sen, gick på 14000,
          Kostnaderna beror mycket på vad man vill ha i karet i slutändan.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          kort och gott, det finns ingen gräns uppåt.

          det är som bilar, man får lite vad man betalar för.

          ett start up kit när det är färdigt på salt kostar kanske då 20,000 för 200 liter.

          det är då en Volvo V50 med OK motor, med nödvändig utrustning.

          Känner man då för att ha en V70 med lite (bara lite) extra lull lull, så är man kanske
          då uppe på det dubbla, dvs 40,000.

          Skulle tro att med 20,000 så är det OK, men inte mer.





          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det är inte bara inköpet som kostar utan även driften, därav brukar kar över 1500liter läggas ner efter nått år i drift.
            Man kan räkna med en total kostnad på 3-5kr per liter för allt som går åt till akvariet under en månad.
            Nu finns risken att nån tycker att dom klarar sig långt under detta men börjar man slå ihop el/salt/tillsatser så drar det iväg rätt fort.
            Kör man nåt minimalistiskt så går det säkert o komma billigare undan men då ser det oftast ut som s*it.

            Hur svårt det är beror heelt på vad du ger dig in på för del av salthobbyn, att jämställa ett snittkar idag med sötvatten låter som ett uttalande från handeln(inget illa ment Kensa).
            Mycket handlar om förarbetet, om du orkar läsa på och lära dig om dom 3 grundläggande punkterna Kemin/Tekniken/Djuren.
            Om du skippar nån del så kommer det direkt att kosta dig, vill du inte läsa utan lära dig vartefter så välj en annan hobby .
            Läser du på så kan du komma långt på egen hand, för du bör vara rätt misstänksam mot handlarna och det finns mycket skräp på nätet.
            Sjöhästar vet jag flera som haft och dom är trevliga ett kort tag, sen brukar många tröttna.
            Dom kan knappt ha sällskap i karet och är krångliga med maten samtidigt som dom inte gör speciellt mycket.

            Hur mycket jobb är det?
            Svårt o säga, jag lägger ner mer tid än vad jag skulle behöva då det är min hobby.
            Sen beror det hela på hur mycket man automatiserar sitt system, mitt stora kar kan gå själv i 2 veckor utan tillsyn.
            Det jag ser som mer kritiska prylar för ett lättskött kar är automatisk vattenpåfyllning(sötvatten) och en bra/exakt milliliter doserpump med minst 3 kanaler.
            Då slipper du dosera spårämnen o fylla på avdunstat vatten varje dag, det blir dessutom lite säkrare.

            Om det är värt det?
            Nej...
            Men det är väldigt kul som hobby och man kan fastna ordentligt om man har rätt typ av personlighet.
            Saltvatten har lite mer alternativ att bjuda på jämfört med sötvatten, så du kan alltid prova/lära dig nåt nytt.
            Hobbyn är dessutom under konstant utveckling vilket gör det mycket roligare.

            Pengar är ofta debatterat i alla forum, vanliga saltisar idag handlar över hela värden när det kommer till hårdvara.
            Själva akvariet är ofta den billiga biten i kalkylen, så att köpa ett specialbygge med sump är inte helt fel....
            Ibland är det värt o lägga ut lite extra pengar, men man skall aldrig köpa nåt utan ordentlig efterforskning.
            Skummare är verkligen en sån pryl där det finns riktigt junk och bra prylar i samma prisklass.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av NiXoN
              (inget illa ment Kensa).

              inga problem.

              med att säga att det inte är svårt, så kanske man skulle sagt samtidigt att det är inte svårt
              när man kan det.

              vilket iofs inget är när man kan det.............



              det var ett rent h-e att sitta bakom ratten första gången vid 17 år och 6 månaders ålder.

              nu med 3 rejäla krascher (alla första året) och 28,5 år bakom ratten går det rätt bra.

              t.om med fått en bra snits på att dra husvagn ner till medelhavet genom tyskland och över alperna.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • mikoto
                • July 2011
                • 215

                #8
                Ytterfilter kan användas till Saltvatten, men jag skulle inte använda det på samma sätt som till sötvatten.

                De flesta saltvattens akvarister är smått allergiska mot filtermattor och dylikt, jag har börjat inse varför. För de kleggar igen i ett nästa läskigt tempo i de flesta kar och kräver mycket skötsel för att fungera bra. När de fungerar bra så fungerar de bra. Men om man råkar sköta det mindre minutöst så kleggar de lätt igen något otroligt. Men det går använda ytterfilter för att utöka din vattenvolym, du skippar då filtermattan i saltvatten och du fyller istället i med levande sten som får stå mörkt och kan bli en fristad för mörkerälskande djur och filtrerare. Det säger sig självt lite där att desto större filter och högre genomströmning desto bättre.

                Jag är för Nixons tips där annars med, läs. Läs massor, överallt. Läs i långa akvarietrådar på saltvattensguiden och nya fräscha böcker. Var vetgirig. Kolla gärna om du har någon saltvattens akvarist i närheten. De flesta vill nog jättegärna visa sitt kar för dig och berätta hur de gör. Då kan du se hur folk löst sin skötsel med av akvarierna, det är väldigt värdefullt.

                Jag är för att lära sig lite efter hand, det måste man. Men man bör absolut bygga en kunskapsgrund först att stå på. Det är viktigt.
                Senast redigerad av mikoto; 11 June 2012, 16:14.

                Kommentar

                Arbetssätt...