Ny när det gäller tropisk saltvatten med frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    Ny när det gäller tropisk saltvatten med frågor

    Har lite funderingar runt detta med tropisk saltvattens akvarier. Har sett ett gäng klipp på youtube där folk bygger upp sina små akvarier 50-80 liter och har 5-6 fiskar i dessa.

    Hur kan man räkna ut hur många cm fisk man kan ha i ett tropiskt saltvattens akvarium ?
    Är det mycket underhåll med dessa akvarier ?
    Nått speciellt man skall tänka på ?
    det som inte tar på fluga har man i akvariet
  • bittidude
    • June 2012
    • 25

    #2
    Hittar nog infot.....såg nu att man kunde se äldre inlägg, hittat massa bra info hittils
    det som inte tar på fluga har man i akvariet

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Tittat åt det här hållet?

      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av bittidude
        Har sett ett gäng klipp på youtube där folk bygger upp sina små akvarier 50-80 liter och har 5-6 fiskar i dessa.
        Ja, det suger. Det hela beror på att saltvattenskar är så dyra att starta (salt, sten, djur och och utrustning till ett 200 liters går lös på över 10 000:-) så trenden är att ha "nano akvarier" som är mycket billigare att starta pga att de är så små, och sen pressa ned så mycket djur man orkar i dem. Och det går ju, i så måtto att man kan få fisken att överleva.

        Det du behöver tänka speciellt på om du vill göra detta är att de flesta vanliga saltvattensfiskar (clowner och frökenfiskar) är mycket aggressiva, jämförbara med malawiciklider, och att en del populära saltvattensfiskar, som mandarinfisk, har väldigt speciella krav på foder.
        Senast redigerad av Azur; 11 June 2012, 09:15.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det behöver inte kosta tio papp att köra igång ett saltvattenskar. Mitt 180 liter är inte i närheten av det priset. Tar man tid på sig och kollar annonser så kan man pressa priset ordentligt. Å andra sidan är det fullt möjligt att hänga på en nolla till på priset om man skall ha all teknik och skall ha den ny och nu.

          Akvarier där man inte har anpassat befolkningen tills storleken suger. Vilket sen akvariet är på 20, 200 eller 2000 liter spelar inte så stor roll för det, jag har sett lyckade 20 liters och mindre lyckade på flera hundra liter.

          Det är fullt möjligt att göra utmärkta akvarier för salt på få tiotals liter. Inser man begränsningen och inte faller för frestelsen att ösa i mer än de tål kan det fungera utmärkt. I ett litet akvarium kan man lyfta fram små ryggradslösa djur och det kan bli riktigt intressant. Man kan komma undan med mer måttlig budget också vilket inte skadar, i stället för en massa teknik kan man byta vatten vilket inte blir allt för dyrt i ett litet akvarium. Det man måste begränsa är fisken, i en riktigt liten burk kan man kanske ha en eller två små fiskar, faller man för frestelsen att stoppa i för mycket så blir det problem.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • bittidude
            • June 2012
            • 25

            #6
            Kollar mest efter info just nu, har precis startat ett tropiskt sötvatten på 110 liter, men som frugan sa i butiken "dom här fiskarna gillar jag och dessa räkor" ja o då va det tropiskt ssltvatten. Fiskarna hon ville ha va självklart nemo och doris. Så ett akvarium på 50-60 liter skulle kunna fungera med 2 clownfiskar och nån enstaka räka.....intressant får läsa vidare. Hur allt fungerar är helt grön när det gäller saltvatten. Sötvatten har man haft förr
            det som inte tar på fluga har man i akvariet

            Kommentar

            • bittidude
              • June 2012
              • 25

              #7
              Hur är det med matningen av fisken, tänkte mer på semester tider och andra tillfällen då man är borta längre och kortare perioder ?
              det som inte tar på fluga har man i akvariet

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det finns ju klart bättre fiskval till nano än nemo och doris.

                I ett bra upplägg med mycket sten och lite fisk så kommer det att finnas diverse småkryp så fisken inte blir helt utan mat även om man är borta ett tag, en vecka borde i a f gå bra.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  Se länken i min signatur till mitt nano saltvatten. Det är på 58liter.
                  Jag uppdaterar lite då och då.
                  Karet har varit igång i ca 1 år nu och jag har inte haft några större bekymmer.

                  Kommentar

                  • bittidude
                    • June 2012
                    • 25

                    #10
                    Ursprungligen postat av freddi36
                    Se länken i min signatur till mitt nano saltvatten. Det är på 58liter.
                    Jag uppdaterar lite då och då.
                    Karet har varit igång i ca 1 år nu och jag har inte haft några större bekymmer.
                    Damn you boy ......jahaps kanske ska köpa ett mindre akvarium o sätta fiskarna i mitt nystartade 110liters i den o bygga saltkar av 110 liters. Får lässa hela tråden i kväll när lillen somnat o man får vara ifred
                    det som inte tar på fluga har man i akvariet

                    Kommentar

                    • Kuda
                      • April 2012
                      • 7

                      #11
                      Ursprungligen postat av bittidude
                      Hur är det med matningen av fisken, tänkte mer på semester tider och andra tillfällen då man är borta längre och kortare perioder ?
                      Matningen är jag inte så orolig över, det bor ju kräftdjur mm i levande stenen som fiskarna kan leva av. Desto jobbigare är det med avdunstningen; när vattnet dunstar så höjs ju salthalten eftersom saltet stannar kvar så vi måste ha någon som kommer och fyller på vatten om vi ska ta semester, särskilt på sommaren.. Vi brukar behöva fylla på ca en hink om dagen i vårt 300L när det är som varmast.
                      Senast redigerad av Kuda; 23 June 2012, 16:42.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...