LED färger, korallutfärgning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    LED färger, korallutfärgning

    med anledning av mitt inköp av en hyperion R2, så har jag fått anledning att fundera över vilja våglängder som gör vad, se parallelltråd. Framför allt vill vi ju ha fin korallutfärgning, helst även med god tillväxt, samt allt som allt ett snyggt ljus att titta på som rättvist återger färgerna.
    Alla dessa tre önskemål går lite hand i hand, en korall som växer o trivs, färgar också ofta ut, såvida man har hyffsat låga näringsvärden mm....

    jag läste en studie som i korta drag gav detta: Blått ljus befrämjar korallutfärgning, och då bevisat framför allt rosa pigment. Rött ljus gör inte mkt åt korallutfärgning och kan dessutom verka hämmande på zooxanthellpopulationen med väldigt bleka koraller till följd. Grönt ljus gjorde vare sig från eller till. Vidare såg man att blått ljus ökade även tillväxten bäst, vilket går hand i hand med utfärgning i detta experiment.
    Samtidigt såg man också i en annan studie ett samband mellan högt KH och god utfärgning (DKH över 9 jämfört med 7).
    Man såg inga skillnader mellan de koraller som fick mat/aminosyror, o de som bara fick ljus.

    I mitt kar ser jag nu, efter att ha kört med LED mkt kort tid, redan en utfärgning av just rosa, där min hysterix börjar komma riktigt fint. Jag kör blått/vitt i ration 100/80..i enlighet med studien ovan. kanske jag kommer öka de blåa lite till, eller sänka det vita.

    /Jonas
Arbetssätt...