LED, multicolor, vilka färger gör vad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    LED, multicolor, vilka färger gör vad

    Med anledning av att jag har en pacific sun hyperion R2 ramp med 8 färgkanaler, som jag kan reglera separat från 0-100%, har jag börjat få ett visst hum om vad de olika färgerna bidrager med.
    I enkloare ramper har man ju "bara" vita och blå dioder. Kritikerna anser att detta ger en dålig färgåtergivning då det i dom vita LED dioderna till skillnad från en MHI, saknas en del våglängder/färger.
    När jag kör med bara vitt o blått blir ljuset helt ok, men visst blir det en aning platt o sterilt, och kallt.
    De dioder som verkligen gör nytta och gör ljuset varmare utan att förlora krispighet och blåhet, är de röda o oranga dioderna. Dessa tycker jag är de klart viktigaste dioderna för att höja färgåtergivningen. Men det behövs inte mkt. I pacific sun rampen är där bara en röd och en orange, vilket blir precis lagom jämfört med de 6 vita och 14 blåa. Skälet att de vita är bara hälften så många som de blå är att de är av den mer effektiva xml sorten.
    Utöver royal blue, så har dom infogat en mer turkosblå...den höjer färgåtergivningen en hel del, och utgör ett diskret tillägg på bara två dioder. Den gröna kanalen är nog den som gör minst nytta...kanske finns där tillräckligt med grönt i dom vita dioderna. För mkt grönt mattar ut de blå nyanserna, så den kanalen har jag dratt ner lite.T
    otalt sett alltså, med alla kanaler på 100% utom grönt som jag kör på 70%, får man ett otroligt fint ljus med väldigt bra färgåtergivning, där man både får fram det varma, röda, samt dom blåa o lila nyanserna som vi oftast eftersträvar.

    /Jonas
    Senast redigerad av Jonasroman; 09 May 2012, 13:41.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Konstaterar att dina iaktagelser helt ligger i linje med de teorier som legat till grund för mitt eget LED-bygge... *känns bra*
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Det låter lovande, då skippar jag nog mina planer o köra gröna dioder i min ramp o satsar istället på turkos.
      En fundering dock, har inte rampen även normala blåa utöver RB dioderna eller är det dessa du klassar som turkosa?

      //NiXoN

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Enligt deras hemsida så är det dessa dioder som sitter i:

        • Cree XM-L Cool White LEDs & Cree XM-L Neutral White LEDs
        • Cree XT-E Royal Blue 450nm 3.3W each
        • Cree XT-E Royal Blue 465n, 3.3W each
        • Cree XP-E Green 530nm 3.3W each
        • Cree XP-E Red 630nm 3.3W each
        • Cree XP-E Orange 610nm 3.3W each
        • UV-A 400nm & 420nm 3W each
        • Cree XP-E 475nm

        Den nedersta borde väl då vara "vanlig" blå.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Vanlig blå börja redan vid 465nm så jag skulle nog säga att den nedersta är närmast turkos även om den med hamnar in i det vanliga blåa segmentet.
          Lite roligt att dom nämner 630nm som röd, jag har 630 dioder till min algodling och jag skulle nog säga att dom drar åt orange.

          Rätt otroligt vilken spridning dom har på sina dioder, känns som om dom blev osäkra o tog lite av allt

          //NiXoN

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Om man tänker bygga själv är "Deep red" på 660nm att föredra framför vanlig röd på 630 nm.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Konstaterar att dina iaktagelser helt ligger i linje med de teorier som legat till grund för mitt eget LED-bygge... *känns bra*

              känns alltid bra med bekräftelse för min del också;-)

              en fråga till dig: jag har diskuterat det med nixon ocksp...dett aom LED kan ge sämre utfärgning av korallerna...jag misstänker, o hoppas, att multicolor som typ hyperion, eliminerar denna oro...men vad tror du...finn sdet tillräckliga exempel ännu på kar som körs med led med riktigt bra utfärning?...

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Det låter lovande, då skippar jag nog mina planer o köra gröna dioder i min ramp o satsar istället på turkos.
                En fundering dock, har inte rampen även normala blåa utöver RB dioderna eller är det dessa du klassar som turkosa?

                //NiXoN
                den jag lite slarvigt nämner turkos är precis som du gissar den på 475 nm. det är två dioder av den bara. jag läste nånstans att just i de spektrat var det ett glapp från dom vita dioderna...så det är väl ett försök att få upp CRI..?

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Pacific sun själva skirver på sin hemsida att dom fick algproblem med för röda dioder, och därför valde dessa med lite kortare våglängd...rent estetiskt dock är det nog snyggare med en på typ 660 nm...men som sagt...risk för alger tydligen..

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    en grej till:
                    jag läste en studie där man jämför vad som händer med korallutfärgning och olika monokromatiska dioder, där man körde röd, blå o grön...minns ej exakta våglängder med den röda tror jag var på 630nm, grön ligger väl runt 570..o den blå var nog 465 eller nåt sånt, dvs djupt blå, RB.
                    med bara röda fick man bleaching alltså förlust av zooxabtheller och ingen direkt utfärgning heller
                    Blåa gav utfärgning, särskilt rosa pigment, och ingen bleaching. Grön nämner dom konstigt nog inte..men jag ghissar att där händer nog ingenting i nån riktning. Rätt verkningslöst ljus förrutom att få bättre CRI.

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Jag förstår egentligen inte CRI i sammanhanget, belysningen jag använt innan (och mången annan saltis)är inte dagsljus och CRI kan knappast vara klockrent på 20k lampor?

                      Röda dioder är lustiga just pga av hur hårt dom angriper vissa koraller, jag tror dock att mer ytnära arter skulle klara sig bättre.
                      Koraller kan ju växla zoohex om dom hinner, dvs en viss nivå av anpassning...

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Jag antar att ni menar färgåtergivning rent allmänt när ni skriver CRI. CRI är ju endast ett mått på hur bra ett fåtal förutbestämda färger återges och är därför ett dåligt mått på färgåtergivning för ljuskällor med "spetsiga" spektrum såsom LED (och triphosor-lysrör). Därför skall man undvika CRI-begreppet när man pratar om LED.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Ja det jag var inne på var att jag inte fokuserat någonsin på CRI värdet och det tror jag inte dom som tillverkar 20k lampor gör heller.

                          Färgåtergivningen är nog inte helt problemfri när man kan reglera varje färg för sig med dioder.
                          Förr valde man lampor och rör varterfter man fick leva med dom, vissa färger blev bra andra inte.
                          Nu försöker man trimma in det sista för varje färg och då kan det bli lite konflikter

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Jag förstår egentligen inte CRI i sammanhanget, belysningen jag använt innan (och mången annan saltis)är inte dagsljus och CRI kan knappast vara klockrent på 20k lampor?

                            Röda dioder är lustiga just pga av hur hårt dom angriper vissa koraller, jag tror dock att mer ytnära arter skulle klara sig bättre.
                            Koraller kan ju växla zoohex om dom hinner, dvs en viss nivå av anpassning...

                            //NiXoN
                            ja...där håller jag med dig...cri är väl ganska halvlågt för all akvariebelysning...och så vill vi ju ha det. Dock finns väl en gräns...för tex ett kar med bara MHI på 20000K tycker i alla fall jag ser blaskigt ut...nån form av undre gräns för cri finns nog för att nå ett estetiskt trevligt resultat. även om definitionen gäller ett fåtal fördefinierade färger speglar det ju hur verkligheten återges..ett spetsigt spektrum med LED missar kanske just den där gula, eller gröna färgen just din korall eller fisk har, varvid den ser uttvättad och konrastlös ut...

                            de där du skriver med röda dioder...menar du alltså bleaching när du skriver går hårt åt?

                            /Jonas
                            Senast redigerad av Jonasroman; 05 June 2012, 12:59.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jonasroman
                              ja...där håller jag med dig...cri är väl ganska halvlågt för all akvariebelysning...och så vill vi ju ha det. Dock finns väl en gräns...för tex ett kar med bara MHI på 20000K tycker i alla fall jag ser blaskigt ut...nån form av undre gräns för cri finns nog för att nå ett estetiskt trevligt resultat. även om definitionen gäller ett fåtal fördefinierade färger speglar det ju hur verkligheten återges..ett spetsigt spektrum med LED missar kanske just den där gula, eller gröna färgen just din korall eller fisk har, varvid den ser uttvättad och konrastlös ut...

                              de där du skriver med röda dioder...menar du alltså bleaching när du skriver går hårt åt?

                              /Jonas
                              Eftersom CRI bara mäter färgåtergivning för ett fåtal förbestämda färger/våglängder, och därför inte funkar för LED så är ju CRI-värdet HELT irrelevant för en LED-belysning.... Man skulle säkerligen kunna designa en belysning med CRI=0 och samtidigt riktigt bra färgåtergivning, eller en belysning med CRI=90+ i som har riktigt dålig färgåtergivning.

                              Här finns lite mer detaljerad läsning:
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...