Mitt nya salt, 250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Mitt nya salt, 250l

    Uppdaterar om mitt nya saltkar, då jag tror saltintresserade hittar det här lättare...moderator får flytta tråden om ni anser det.

    I botten rör det sig om ett 250 l akvastabil.
    Jag har valt att köra lowtech, dvs enbart ljus, cirkulation och skumning:

    Cirkulation:I enlighet med det jag lyckats lära mig genom åren att cirk o ljus aldrig kan överdrivas, så har jag 2 st mp40 pumpar, som alltså är datorstyrda där jag kan variera min cirk nu från 0-24000l/timme...pumparna kommunicerar trådlöst med varandra så man kan köra dom i sync eller anticyncmode. Så när tex en pump varvar upp i enlighet med ett datorstyrt mönster, varvar den andra ner osv. Sen finns där sk ecotechmodes där pumparna samverkar på ett mer uträknat sätt där man anger VAR pumparna är placerade, och utifrån det styrs dom efter ett av ecotech´s tekniker skapade program, allt för att skapa en helt varierad cirkulation. Resultatet är om man har minst två pumpar det vill säga, att det knappas finns ngn punkt i akvariet som inte någon gång blir cirkulerat=mindre eller inget detritus på sand o sten.
    Ljudnivån är en känd baksida med dessa pumpar, men efter en inkörningsperiod på 2 veckor, samt lite mixande med den våta sidan, så är dom rätt tysta ändå. Kör man i reef crest mode när dom varvar upp o ner hela tiden, är dom som tystast med enbart ett ganska trivsamt surr.

    Skumning:Jag har ingen ytavrinning. Min uppfattning är att det är en klar överdrift att detta behövs av andra skäl än att gömma teknik. Eftersom jag kör lowtech(inget uv, ingen kalkreaktor, ingen bioreaktor, inget rowaphos etc) så behöver jag alltså ingen sump. Således är skummaren en utanpåhängande modell Deltec MCE600. Den är otroligt tyst och innehåller dessutom ett filterfack om man tex vill köra lite aktivt kol eller bara enkel mekanisk filtrering.

    Belysning: Började med en MHI på 150w, men det tog inte lång tid förrän jag ändrade profil från mina initiala att bara ha LPS till att enbart köra SPS. Borde jag kunnat räkna ut...Och då¨är en MHI på 150w alldeles för lite...korallerna överlever, men får inte dom färger man vill. Så nu har jag en LED ramp pacidic sun hyperion R2 2x150w...det motsvara ungefär 2x400W MHI...jag kör den på ca 60% just nu. Datorstyrd med blåtand via laptopen, där jag kan ställa in exakt ljuststyrka och färginnehåll i ljuset med 8 färgkanaler inklusive en UVA kanal! Det sistnämnda lär ha en effekt på bildnijngen av chromoproteiner=färgranna koraller. Det går att skriva ett eget ljusschema där man väljer exakt styrka o färginnehåll från minut till minut. Det kommer snart ett färdigt sådant sk PAR schema från pacific sun med dom exakta ljusförhållanden på Bali..då kan man alltså få en simulering i både styrka o färgtemperatur över förhållandena över ett dygn på Bali!

    Kemi:
    Kör Balling, då deht är så enkelt på ett så litet kar. Och den enklaste av Balling är de pulver som innehåller både kalcium o karbonater i ett o samma pulver...vansinnigt enkelt..alltså bara slänga i en skopa varje morgon rätt ner i karet, så är saken klar. Kör read seas variant reef foundation ABC+...funkar klockrent....dvs..dom har räknat rätt...pulvret skall höja KH och kalcium i relationen 1dKH/7ppm Kalcium..stämmer bra. Biocalcium från tropic marine är samma sak, men det som kan skilja är det övriga godiset dom lägger i, nämligen spårelement. I reeffoundation ABC+ så finns där alltså även kalium, bor, jod, magnesium mm

    Till detta behövs ngr spårelement till...enligt vissa forskare kräver alla koraller oavsett färg samma 27 spårelement i samma halter...OCH doseringen skall ske i proprtion till kalciumförbrukningen, dvs koralltillväxt. Så för varje vill del reef foundation jag doserar, så doserar jag en utröknad mängd av tilläggsspårelementen. Då blir allt doserat i takt med koralltillväxt.

    Kolkälla: Började försiktigt med read seas kolkälla och jag är imponerad! Jag startade med 5mg/l nitrat, korallerna blir ju rejält bruna då....efter 10 dagar med en fjärdedels dos av kolkällan från read sea ligger nitrat på 0.2Mg7l och fosfat sjönk också som förväntat från 0.08-0.02.
    Märk att fosfat skall sjunka mindre än nitrat då relationen mellan kväve/fosfor när bakterier käkar detta är ungefär som den sk redfiedkvoten dvs 16/1...men man kan inte ta nitrat delat med fosfat utan det är rent kväve och fosfor som kvoten avser...så man får först räkna om vikterna i form av rent kväve o fosfor...och ja...då stämmer det riktigt bra med den sänkning jag fick av nitrat respektrive fosfat. Det är vitkigt att inte köra med rowaphos, för fosfaten behövs i rätt halt i förhållande till nitraten för att kolkällan skall fungera.
    Idag hade jag i stort sett 0.00 mg/l nitrat...så nu får det bli till att göra uppehåll, och sen hitta en minimal dagsdosering...ser ut att landa på ultralåga doser som 0.2ml kolkälla/200 liter!...

    Bilder så fort jag fått till ett goldmedlemsskap

    Mvh
    Jonas Roman
    Senast redigerad av Jonasroman; 29 April 2012, 08:05.
Arbetssätt...