Balanserade värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Balanserade värden

    God förmiddag akvarister!

    Jag drev ju en käpphäst med en dåres envishet för ngr årsedan på SG om vikten av sk balanserade värden beträffande Kalcium o dKH. Alla var inte lika eniga med mig;-)...
    Nu läser jag i Read seas reef care program att deras forskare anammar vikten av just detta dom också, där dom lägger rätt stor pedagogisk kraft på att förklara vikten av just balanserade värden. Jag ser ofta att även erfarna akvarister hanterar KH och kalciumpreparat felaktigt, samt även kalkreaktorns sätt att höja ka och KH synkront. Ofta har akvarister i sig hyffsade värden på KH och Kalcium men den inbördes relationen är felaktig. Det blir inte bättre av att många salter ger från början en skev balans i ett nyblandat vatten.
    Så..väldigt kort ger jag min syn på saken:

    När en korall eller kalkalg bildar sitt skelett går det år en del kalcium(Ca) och en del karbonat (CO3). Dvs förbrukningen av Ca och KH i ett kar pgr av korallväxt är i relationen 1:1. Det betyder att när vi skall kompensera för Ca o CO3 förbrukningen pgr av vår koralltillväxt skall det pulver vi tillsätter innehålla Kalcium o karbonater i just denna 1:1 relation. Det finns färdiga recept för att åstadkomma sådana pulver, där tex Biocalcium eller reef foundation abc+ är två sådana. I siffror betyder det att ett när man höjer kalcium o KH i relationen 1:1 så höjer man Kalcium med 7 ppm per höjd dKH enhet. Då bibehålls alltså den inbördes relationen mellan ka o KH.
    Men innan man kan använda ett sådant pulver, så måste man ju då starta med rätt relation mellan ka o KH. Man talar om korresponderande värden där vid rätt balans så är relationen ungefär:
    Ca 420-dKH8.3
    Om dKH höjs en enhet dvs till 9.3...ja då skall kalcium stiga motsvarande 7 ppm enligt ovan dvs
    Ca 427-dKH9.3

    osv...man kan alltså räkna ut själv vilket kalciumvärde man skall ha vid ett givet dKH värde.

    Det finns processer i karet när KH förbrukas utan att det beror på kalkbildning...dvs vi kan få en KH sänkning utan en samtidig Kalcium sänkning. Särskilt i början är det så samt när man sysslar med kolkällor. Om man tex har ett Kalcium på 420 men ett dKH på 7.3...ja då skall man ju höja BARA KH en enhet, innan man sen kan börja höja balanserat igen med tex Biocalcium. Då får man ta till rena buffertlösningar, och det finns ju på marknaden. Så rättta aldrig till en obalans med Biocalcium eller liknande kombipulver...detta kan bara användas när du har rätt relation mellan ka o KH och skall kompensera för den Ka o KH konsumption som sker pgr av koralltillväxt, där kombipulvret höjer kalcium och dKH i relationen 7 ppm Ca/1 dKH.

    /Jonas
    Senast redigerad av Jonasroman; 20 March 2012, 11:16.
Arbetssätt...