KaOl:s saltvattenakvarium - nybörjare... :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KaOl

    KaOl:s saltvattenakvarium - nybörjare... :)

    Hej allihopa,

    jag har i dagens läge ett 360l sötvattenakvarium, och tänkte börja med ett saltvattennano, ca 40l, för att ta reda på om saltvatten är någonting för mig. Tänker så att om jag sen blir helt såld, så kan jag använda nanon till att blanda saltvattnet till det stora karet med. Har alltså planer att göra om mitt 360l till saltvatten om... Samt vill jag ha nano pga att det är mindre pengar som gått i luften om jag känner detta inte var något för mig.

    Jag har nu läst på lite i de olika forumen om saltvatten, samt annat litteratur, och har några frågor:

    -vilket nano tycker ni passar bäst till en nybörjare? Dvs vilket är lättast att sköta, och det får vara billigt men ändå snyggt... Tanken är att prova på, att ha sjöborre, sjöstjärna, kanske någon lätt korall och ett par stycken fiskar och lära mig ordentligt hur man tar hand om de små liven så att jag sedan kan rutinerna m.m. om/när det är dags att starta det stora karet. Eller om man inte kan ha koraller i ett så litet så är det helt ok.

    -Korallsand eller levande sand? Jag hade tänkte mig levande stenar med korallsand, men på en zooaffär rekommenderade dem levande sand...

    -levande stenen först och efter ett par veckor korallsand? Eller tvärtom? Samtidigt? HAr sett och hört alla varianter, jag tycker ni är bäst lämpad till nano?

    -har du några tips jag ska undvika nu när jag börjar? Jag har ingen brådska med att börja handla massa fiskar m.m. Jag är mycket nöjd med att kunna börja ta hand om levande stenen och se vad som finns där i och hålla det vid liv till att börja med

    -vad matar man levande sten och allting som lever på den med? tänkte på starten m.m. innan det kommer in fiskar.

    -just det, en dum fråga... vad betyder ballning?
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #2
    Hej!

    Levande sten behöver inte matas. Levande sand är inte på något sätt nödvändigt...zoohandlaren vill säkert sälja det han köpt in men lita inte för mkt på zoohandlares råd beträffande saltvatten. Tyvärr är åsikterna lika många som det finns akvatinter. Forum som detta är utmärkt att hjälpa dig som ju är helt oberoende av försäljningsintressen utan bara vill hjälpa dig:-)
    Levande sten ett måste, men akta dig för sten som legat länge i en butik. Du vet inget om kvalitén på den. Titta isåfall mkt noga på den..inga fulalger, mkt kalkalger, god lukt, snygg form..då kan du ta den. Var kritisk..oerhört viktigt att få en bra start med fräsch sten. Beträffande sanden så blir ju den levande till slut. Det enda du vinner på med levande sand är att du slipper brun/kisel alger i början på sanden samt möjligen kommer förbi nitrittoppen lite snabbare.

    Tänk på att det är svårt att hålla ett så litet kar snyggt..så om du är intresserad och har råd så tveka inte att köra salt sen i ditt stora;-)...

    Balling är en metod att med salter ersätta för kalcium o karbonatförlusterna som sker i alla saltkar. Jag rekommenderar det enklast möjliga i ditt fall som är att köpa minsta burken med biocalcium. Read sea har också ett liknande preparat som säkert funkar lika bra.

    Återkom med alla tänkbara frågor som hjälper vi dig med allt!:-)

    Vänligen
    Jonas Roman

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      En sak till:
      Det går att göra på båda sätt, sand först sten sen, eller sanden efter stenen. Det har ingen stor betydelse. Personligen har jag alltid lagt i sanden först för det är så bökigt att hälla i den i efterhand samt att jag tycker det är lite svårt att placera stenen direkt på glasbotten. När det gäller sandens tjocklek tycker jag du skall ha va 3-4 cm lager sand. För tunt lager minskar möjligheten för vissa bakterier att trivas. En sandbädd som fungerar bra kan vara oerhört effektiv på att reducera nitrat. I mitt förra kar hade jag en sandbädd på 4-5 vn med så småningom nollvärden på nitrat utan ngr andra trix så att säga.

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Blev du nåt klokare Kaol?..;-)

        Kommentar

        • KaOl

          #5
          ja, tack för svaren.

          Håller på att läsa här allt möjligt, är lagom trött i huvudet efter all info... Tar det sakta men säkert, vill för en gångs skull göra allting i rätt ordning...

          Det hade varit skitbra med något slags test för nybörjare, som hade kunnat innehålla vanliga basfrågor, men också lite annat smått o gott, vilket är bra/måste att veta när man kastar sig i denna otroliga vattenvärld... (vink, vink... )

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Enligt mig KaOL så är justd etta med Kalcium, Magneiusm och KH det som många, även erfarna, inte har koll på. Man kan inte sköta ett saltvattensakvarium bra utan att ha full koll på den biten, och det där inte särskilt svårt. Tänk på att alltid försöka ha balanserade värden, där alltså ett visst kalciumvärde motsvara ett visst KH värde. Rätta till så du får den rätta relationen mellan kalcium och KH om du inte redan har det, med separata preparat som höjer kalcium respektive KH. Därefter, när du har balanserade värden, så sköter du tillförseln av kalcium och karbonater med ett pulver som höjer BÅDE kalcium o KH samtidigt på ett sk balanserat sätt. Oftast kommer det räcka sen att använda bara detta kombipulver..och endast undantagsvis justera enbart kalcium eller KH separat.

            Mvh
            Jonas

            Kommentar

            Arbetssätt...