policy om näringsnivåer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #16
    Jag hittade en filmsnutt med en separat matad BP reaktor, det var då jag funderade om nån tänkt i samma banor som jag.
    Tror den hade en liknande konstruktion som du nämner och det är ju inte klokt på nåt sätt.
    Pelletsen släpper som sagt ifrån sig en hel del och förr eller senare så täpper dom utloppsrören om man stryper dom eller har för tunna rör.

    Höftar lite snabbt en teori till hur man kunde göra det med hänsyn till dina synpunkter
    Om man hade insuget som en venturi o styr på den(innan cirk.pump) så finns det inget egentligen som begränsar utloppets storlek bara du har det under ytan(vattenlås).
    Man bör såklart ha någon form av filter på inloppet vare sig man kör med pumpmatning eller venturi.

    Eller funderade du på näringsbiten?
    Det är baserat på observationer i mina egna system då jag körde pellets i båda systemen.
    Mitt stora kar matades hårdare 1-2 ggr per dag och då slog det värre mot korallerna är fraggkaret som matades väldigt lätt.
    Båda systemen hade motsvarande dosering av pellets enligt instruktionerna och visst det gick smidigt o bra i början.

    Idag skulle jag nog bara välja BP till FO eller mjukiskar med hög fiskbelastning.
    Menar inte att det inte skulle fungera för SPS/LPS men då skulle jag behöva trimma in dosering/flöde från scratch vilket inte är så lockande om man har system som är fullt befolkade.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #17
      Som vanligt imponerar du med substantiella svar:-)...känns som mitt avhopp från sg för två årsen inte var en förlust då du skriver mer matnyttigt på två inlägg än jag läst på ett helt forum:-)!..bli inte generad nu;-)...

      Har hört exakt detta med biopellets, och var faktiskt hemma igår hos en Varbergsakvarist och fick frågan vad han skulle göra mot sina tillagande bleknande koraller. Vi gick ner i källaren där hans sump står och mycket riktigt står där en biopellets reaktor. Mitt råd blev att ta bort biopellets helt men göra det gradvis. Han har nollvärden i nitrat/fosfat och då är man nog ute på lite hal is.

      Håller helt med dig om att det var underligt höga fosfatvärden...jag kan minnas fel men kontentan är i alla fall att höga världen var det på både kväve i fosfor.

      Intressant tt du har erfarenhet av read seas kolkälla. Så kan du rekommendera den då?..tänkte smyga in den efter ett tag..i låg låg dos...

      By the way så kommer jag köra så enkelt de går...ljus, cirkulation, utanpåskummare...inget mer. Kalcium/karbonat biten kör jag med read seas motsvarighet till biocalcium. Så länge man har balanserade värden av ca/kh är det genialiskt enkelt.
      Read sea PRO salt skall om man tror de reviews jag googlat fram vara riktigt bra där man från start får korrekt balans mellan ca och kh typ ca450, kh11-12...men...inget bra salt om man skall köra med ultralåga näringsvärden...

      Kommentar

      Arbetssätt...