Lite tankar och funderingar innan uppstart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brynhildr
    • September 2011
    • 1

    Lite tankar och funderingar innan uppstart!

    Hej!

    Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten.

    Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering.

    Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil.
    • Är 160L en bra början?
    • Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera)
    • Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus?
    Vidare till sumpen.
    • Hur många liter bör sumpen ligga på?
    • Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta?
    • Vill gärna ha tips på skummare, tillräcklig för att tillgodose mitt behov, men samtidigt så billig som möjligt.
    • Är det bäst att låta ett ytterfilter sköta den biologiska filtreringen? (Filtermaterialet i ytterfiltret)
    Vill helst se att jag klarar mig utan andra dyra tekniker så som kalkreaktor, nitratfilter osv.

    Fiskar som ska hållas är några clownfiskar, kirurger och andra enklare arter.

    Tanken med att börja med ett 160L är att lära sig hålla en bra vattenkvalité så man i framtiden kan skaffa större tank och lite mer avancerade arter.

    Mycket frågor, hoppas ni kan svara och ge mig konstruktiv kritik.
    Tack i förhand!

    MVH
    Anders
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag orkar inte börja leta spec på karet men en normal T5 ramp som är inbyggd är oftast lååångt under de man vill ha i effekt till ett korallkar.
    Lägger man sen till nog med rör i en täckt ramp så resulterar det ofta i överhettning av karet om man inte bygger ut de med fläktar.
    Sikta kring 1watt per litern med T5 så kan du hålla det mesta i korallväg utan att att kompromissa.
    Det betyder dock inte att de funkar med en billighetsramp, man får vad man betalar för(jag har provat tro mig, bortkastade pengar).
    ATI gör bra och relativt billiga ramper med bra elektronik och så överhettar dom inte rören som budgetramperna gör.

    Skal du ha sump så gör den så stor du kan, den blir ändå för liten(vetenskapligt faktum)
    Läs på om borrning och hävertsystem(minst 2 rör ner) så att du får det tyst, annars låter det lätt som en toalett på spolning 24/7.
    Skippa ytterfilter, det finns många gamla sötisar som propsar på det för det har ju funkat så bra (för deras sötvattenskar där man kan ha lite mer näring i vattnet och skit i filtren).
    Levande sten brukar vara den primära biologiska filterytan, den har du i karet eller delvis i sumpen beroende på vad du gillar.
    Jag skulle generellt rekommendera att undvika köpa begangnad sten om du inte kan få hjälp av en erfaren saltis med o kolla om hur stenen behandlats och om den är värd att köpa.
    Många åker på en nitlott o köper sten som är fulproppad med fosfat eller som blivit utsatt för någon medicinering(koppar tex).
    Du kan dock lägga till biologisk media i sumpen men det är ovanligt i europa, jämfört med USA där man har både de nyaste och burkar som drivs med 80-tals teknik.

    Jag experimenterar lite med biobollar för att få upp nitraten(2-3ppm är målet), så nitratfilter är inget som hör hemma i ett korrekt skött revkar.
    En bra skummare är dock nåt jag rekomenderar för varje nybörjare, det finns mer junk än bra prylar så läs på innan du handlar och köp begangnat då dom vettiga/bra ofta är svindyra som nya.
    Skummaren drar ut en massa brun/svart/grönt klet per dygn som du inte vill ha i karet, det är enligt mig en kritisk pryl för att hålla nere näringsvärden så att korallerna trivs.

    Du skall inte ha kalkreaktor i kar under 5-600 liter det går inte ihop sig ekonomiskt.
    Däremot så kan du köpa kemikalier för att ersätta de korallerna konsumerar(detta är ett måste).
    Läs på om Balling, en metod som sparar dig tusenlappar jämfört med att köpa tillsatser på flaska/burk med fina etiketter(dessutom säkerligen renare kemikalier än vad vissa tillverkare kör med).
    En doserpump är en investering som man blir förtjust i efter att man köpt den, hur har man kunnat leva utan
    Automatisk vattenpåfyllning är även det väldigt händigt.

    Clowner, ok men kirurger i ett 160 är inte ok enligt mig det är bara grymt mot den typen av fisk.
    Har du i fler så får du snabbt lära dig vad dom har skalpellen till...

    Det du skall börja med är dock att köpa ett par bra böcker, det finns en uppdaterad bok på svenska och en hög på engelska.
    Tänk dock på att hobbyn ändrats och gått fram dom senaste åren så se till att boken är "färsk".
    Vad du än gör köp inte "dummies" boken för saltvatten, det är bland det mest föråldrade och otydliga jag läst.
    Läs även på saltvattensguiden.se men lär dig grunderna innan du börjar fråga.

    Lycka till!
    //NiXoN

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av Brynhildr
      Hej!

      Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten.

      Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering.

      Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil.
      • Är 160L en bra början?
      • Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera)
      • Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus?
      Vidare till sumpen.
      • Hur många liter bör sumpen ligga på?
      • Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta?
      • Vill gärna ha tips på skummare, tillräcklig för att tillgodose mitt behov, men samtidigt så billig som möjligt.
      • Är det bäst att låta ett ytterfilter sköta den biologiska filtreringen? (Filtermaterialet i ytterfiltret)
      Vill helst se att jag klarar mig utan andra dyra tekniker så som kalkreaktor, nitratfilter osv.

      Fiskar som ska hållas är några clownfiskar, kirurger och andra enklare arter.

      Tanken med att börja med ett 160L är att lära sig hålla en bra vattenkvalité så man i framtiden kan skaffa större tank och lite mer avancerade arter.

      Mycket frågor, hoppas ni kan svara och ge mig konstruktiv kritik.
      Tack i förhand!

      MVH
      Anders
      hej
      Nixon har redan gett många bra svar, det mesta håller jag med om.

      Mitt svar blir ungefär så här:

      1) det finns inget särskilt sorts saltvattenskar...alla akvarium kan du ha till saltvatten. 160 liter är i underkant, men funkar...men du kommer rätt snabbt växa ur det...dom stora fiskarna som du kommer kanske vilja ha funkar ej..o korallerna växer ( ibästa fall) rätt snabbt ur din burk. men börja för all del med detta, o blir du biten o allt funkar så kommer du kanske köpa ett större sen
      2) Tycker inte wattregeln är relevant när det gäller lysrör. Man tar helt enkelt det wattal som motsvara akvariets längd..dvs om karet är tex 110 cm...så blir det 96 cm rör, dvs 39w (reservation för måtten orkar inte dubbelkolla, men du förstår principen). Sen antalet rör är samma sak...så många som djupet tillåter i princip...o det brukar bli 4-6 rör. '
      OBS: det går, om du kör med t5 rör...att odla i stort sett alla koraller med 4 st t5 rör...de gjorde jag i 2 år..o hade en tillväxt som var enorm, se bild. Korallerna anpassar sig till nya ljusförhållanden. sen om du klämmer in 2 till så kanske du får ut lite mer färger...men inte säkert. Färgerna beror på mkt annat också som tex näringstillgången o spårelement mm.
      3) Sumpen..instämmer..så stor som möjligt...men ta det som funkar praktiskt. Ingen viktig fråga. Sumpens huvudfunktion är inte att öka vattenvolymen, utan att göra det enkelt för dig att gömma teknik. Det går utmärkt utan sump också. Det finns inget magiskt med den.
      4) skummare...det är en stor o skär falsk propaganda att dyra skummare är avsevärt bättre. Det är ingen rocket science över skummare...ett plexiglasrör fyllt med luftbubblor. Det är fruktansvärt avskräckande för hobbyn att det finns enstaka detaljister som lurar kunder att en bubble king för 20000 skulle vara SÅ mkt bättre...skitsnack rakt av. Köp en för 2-3000...se till att den har överkapacitet...dvs kanske en för ett 500 liters kar. Ett exempel var när korallenzucht´s skummare lanserades o inte skummade för en del...men den var dyr, och hade en fina färger. En sak skall du veta..när skummaren gått i 2 dygn, dvs när den täckts av en för den nyttig biofilm...skummar den inte då så funkar den inte...det finns alltid nåt att skumma ur ett akvarium, om du lagt i sten det vill säga.
      5) instämmer igen med nixon..skit i biologisk filtrering...den finns i sanden och stenen. Så..se till att köpa ny sten. Som inte vart i ett annat kar. Då får du en bra start. Likaså skulle jag inte köpa sten som legat länge i handeln...dessa stenkar är oftast inte optimalt skötta...titta noga på stenen...den skall vara fri från alger o mest ha kalkalger o annat godis. O snygg...porös..många olika former...du skall ju bygga hela revet med denna. Bygg sen så att så lite sten som möjligt kommer i kontakt med botten! Den botten som har sten på sig funkar dåligt som biologisk filtrering, ågr av olika strömningsfenomen i den delen av sanden. Sen behöver man nog inte riktigt så mkt sten som man sa förr i tiden...10% av volumen. I ditt kar räcker det säkert med 12-15 kg. Det blir luftigare o oftast snyggare.
      6) Du måste tillsätta kalk o karbonater..det finns två sätt.kalkreaktor eller med kemiska salter..sk ballingmetoden. Den sista metoden har jag skrivit en manual till samt den bakomliggande teorin...finns på www.minirevet.se....eller via mail från mig... Det finns en brytpunkt när balling blir dyrare än en kalkreaktor. Jag är inte helt enig med nixon var denna brytpunkt går...i mitt kar som bara var på 225 liter hade det redan där blivit billigare o framför enklare med en kalkreaktor. Det beror inte så mkt på akvariets volym som dess förbrukning av kalk...dvs koralltätheten. men på 160 liter...där skulle jag inte köpt en reaktor.

      Jag har skrivit en nybörjarhandledning på 10 sidor hur du startar upp...samt den enklaste kemin runt omkring..o sen en födjupningsdel på 200 sidor;-)...men du kan ju börja med de 10 första...;-)

      Mvh
      Jonas
      Senast redigerad av Jonasroman; 11 September 2011, 14:01.

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: SN151994.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,9 KB
ID: 2135464Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2340.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,2 KB
ID: 2135465jag slänger in en bild från mitt saltkar...drivet under endast 4 st t5 rör. ballingmetoden. 225 liter. ingen bioligisk filtering förrutom sandbotten o levande sten.

        /Jonas

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          en kort kommentar om skumning...i korta perioder...så kan vilken skummare som helst sluta skumma trots att där finns organiskt material att skumma ut...det kan tex ske vid matning eller tillsättning av olika preparat...man ändrar tillfälligt ytspänning på de luftbubblor som bildas i skummaren etc...likaså kan ozon försämra skumning (en del menar att den kan förbättra, men då sannolikt bara vid mkt låga doser)...ja..alltså...men under lång sikt...då skall alla skummare skumma om du lagt i sten o har organiskt material i burken.
          O sen tar det som sagt ett par dar för en ny skummare att börja fungera för det skall bildas en biolfilm på plasten mm.
          Deltecs skummare är riktigt bra..kanske lite dyra...aqua medics har funkat bar för mig också..likaså tunze

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            går ej att gå in på sidan www.minirevet.se


            "
            Forbidden

            You don't have permission to access / on this server.

            "

            why?
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              går ej att gå in på sidan www.minirevet.se


              "
              Forbidden

              You don't have permission to access / on this server.

              "

              why?
              okej..där ser man...ja..jag tog bort min hand från denna sida för mer än ett årsen..men då kan den som vill få skrifterna av mig direkt...dvs dom jag skrivit själv i alla fall
              ta de via pm, så ordnar jag detta kostnadsfritt.

              Jonas

              Kommentar

              Arbetssätt...