Behöver råd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gyllenesnittet
    • August 2007
    • 3

    Behöver råd...

    Funderar på om jag ska komplettera upp ett havererat saltvattenskar med saker som pajjat (osmos, lysrör, cirkulationspump...) eller kompplettera upp och använda karet till att ha Viktoriaciklider i?

    Köpte ett kar (Juwel 400-450l) som användes som saltvattensakvarium och körde vidare med det i drygt ett år. Under förra sommaren då jag var på semester pajjade skummaren och lysrören :-( Det tog ett tag efter sommaren tills jag hade råd med ny skummare och lysrör. Innan skummaren levererats hade allt ballat ur :-( så jag lät bara allt stå som det var... och slängde ut tillbehören i ett kallförråd... tömde inte ens ur vattnet ur karet! :-O
    Har ända sedan jag för ca 10 år sedan fick en Haplochromis Sp.44 i mitt malawikar, som jag då hade, varit sugen att ha ett kar med Viktoriaciklider och funderade under våren på att starta om med det. Men bestämde mig för att vänta till hösten.

    Nu funderar jag på om jag ska starta om saltvatten eller köra Viktoria? och skulle behöva lite råd... vad skulle jag behöva köpa? och vad skulle jag kunna använda? beroende på vilket alternativ jag kör på.

    Saltvatten:
    Kan jag använda sanden och levandestenarna? eller ska jag köpa nytt?
    En av tre cirkulationspumpar har gått sönder, den andra har stått på hela tiden :-) så en ny tänkte jag i så fall köpa.
    Osmosen har pajjat :-( så sån tänker jag isf köpa ny.
    Ska jag starta om med helt nytt vatten? eller köra med delar av det som finns kvar? (ca 60% som inte dunstat)
    Jag har alla tester men har inte kollat nu, kan kolla hur illa det står till imorgon om det underlättar för er att ge svar.
    Fick med ett UV-filter, är det något som jag har nytta av om jag vill starta om?
    Något annat jag behöver? eller ska tänka på om jag väljer att starta om saltvattnet?

    Viktoriaciklid:
    Har inget ytterfilter så det tänker jag i så fall köpa.
    Jag antar att jag inte kan köra vidare med den sand och levandestenarna jag har utan måste köpa nytt?
    Något annat jag behöver? eller ska tänka på om jag väljer att starta om med Viktoriaciklider?

    Tacksam för svar och råd! :-)
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    När det gäller vilket du skall satsa på så skulle ju jag med de alternativen definitivt satsa på saltvatten. Men det är ju jag det och det är ju så att jag är intresserad av saltvatten men högst måttligt intresserad av Viktoria mm. Vad som är rätt för dig kan ju bara du veta, det skall ingen tala om för dig. I bilden får du ju ta in att saltvatten alltid kommer att kosta mycket mer och att det att du lät karet gå ner kanske tyder på att du inte var så intresserad. Har du funderat på Viktoria så kanske det är rätt för dig även om jag skulle tycka nåt annat.

    I alla fall, om du bestämmer dit för att återstarta med salt. Som jag förstår dig så är det vatten kvar men det har torkat in till sisådär hälften. Det var inte så bra, bara genom att fylla på vatten hade du räddat mycket. Nu med dubbel salthalt så får man räkna karet som utdött, bakterier finns det säkert kvar men knappast så mycket mer än så. I det läget så beror det på hur mycket sten det är i vad som är rimligt att göra, är det fråga om några kilo så är det bästa att rensa burken och börja om från början.

    Är det däremot flera tiotals kilo så är det lite annorlunda, det har ju helt klart ett värde. I så fall är ju helt klart första åtgärd att återställa rätt salthalt - har du inget annat så ta för all del kranvatten - och se hur det utvecklar sig. Du märker ju om det luktar kloak och om du ser några livstecken, du bör också kolla fosfor och kväve, kanske bör du använda en fosfor absorbator. Du bör också efterhand byta vatten.

    Ser du inga varningstecken så kan du sen byta en del / fylla på med levande sten. Har det inte gått allt för illa kommer då det mikroliv som du tillför med den nya stenen att kolonisera den gamla. Du får ju räkna med en inkörningsperiod och att ha beredskap för att justera om nåt bär iväg men visst skall det vara möjligt att dra igång igen.

    Vad du behöver för teknik beror ju på vad du har för ambitioner. Ljus, rejält med ljus och en doppvärmare, det kommer du ju en bit med. En skummare är ju inte fel, särskilt om du skall ha lite högre belastning. Osmos är ju bra, särskilt om du har tveksamt vatten. Sen finns det ju inte direkt nåt tak för hur mycket pengar du kan bränna, det finns hur mycket grejor som helst. Accepterar du att det får ta sin tid och du inte öser in för mycket djur däremot så går det faktiskt bra med enklare upplägg också.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Om ekonomin är en begränsande faktor så skulle jag nog satsa på sötvatten och lägga ner mer pengar på att göra det riktigt snyggt och funktionellt.
      Själv föredrar jag en snygg sötburk framför dom flesta lågbuget saltkar, det är nämligen så få som lyckas få dom riktigt snygga utan en del investeringar/kostnader.
      Detta är dock bara personliga preferenser, förövrig håller jag med Bygert även om jag är lite fundersam när det kommer till stenen.

      Rent konkret bör man ta i hänsyn att ett saltvattensakvarium har en högre månadskostnad, slår man ut allt så kan man hamna mellan 1-5kr per liter i månaden.
      Det beror lite på vad man håller och vilken typ av system man kör med samt storlek på karet.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Gyllenesnittet
        • August 2007
        • 3

        #4
        Tack för svaren!
        Jag ska fundera vidare lite på åt vilket håll jag ska gå...
        Fyller på med vatten så länge så får vi se hur det utvecklar sig :-)
        Kollade lite värden:
        Salthalten för hög som sagt... 1.042
        PH ~8
        PO4 ~2mg/l
        KH 6°dKH
        NO3 50mg/l

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Är fosfaten verkligen så hög som du skriver så kommer det att krävas en hel del jobb för att få ner värdena på en bra nivå.
          Det räcker nämligen inte med att byta vatten då fosfaten sitter i stenen, att laka ur det kräver tid.
          Vet att en butik körde en tunna med sten i ett(år? tror jag) med aggressiv fosfatborttagare och konstaterade att det hade varit billigare med ny sten...

          Har du tid o tålamod så kan du göra det men beroende på hur mycket sten det handlar om så kan det nästan vara värt att kassera o börja om från början.
          Annars kan du skaffa en bra skummare och läsa på om Vodkametoden eller biopelets så kan du få ner värdena med tiden(men kör då utan fisk).
          Jag vågar dock inte ge någon tidsplan om hur länge det skulle ta o få ordning på stenen.

          //NiXoN

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vill påpeka att tråden ligger i kategorin "Saltvattensakvariet" - så håll er till råd om detta annars deletas/låses tråden.
            Övriga frågor och svar får ges i en annan kategori eller en kategori som inbegriper "allt" (typ projekttråden)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...