Vad tror ni om detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Vad tror ni om detta?



    Måste man vara "haj" på saltvatten innan man skaffar något som detta, eller kan det vara ett bra första-saltvatten? Är det ett okej pris? Eller ska man skambjuda?
    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Det känns som ett väldigt bra pris faktiskt. 50 kilo levande sten bara kan kosta mer om det köps i affär. Skummaren och pumpen är med värda en ganska schysst slant om de är i bra skick.

    Undrar om ljuset dock, 35W finns inte som T5. De menar nog antagligen 39W rör, då är det nog ett helt ok ljus. De tuffare saltvattensakvaristerna vill nog ha mer men det känns knappast som för lite :-)

    Det känns som ett bra pris som sagt med schyssta grejer. Har du läst något om saltvatten innan? Det är bra att göra det annars om du vill veta vad du vill ha, bra pris behöver inte vara bra om det inte är rätt grejer för dig tyvärr. En av livets hårda sanningar :-) Har du inte läst något tycker jag du ska låna eller köpa Daniel Knops bok Saltvattensakvariet eller korallrevsakvaristik för nybörjare som den senaste upplagan av boken heter, helst innan du köpt karet.

    Så du inte gör något förhastat bara :-)

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack snälla du för svaret. Är inte alls insatt i saltvatten så det är nog bäst att inte köpa. Det behövs nog mer än en snabbkurs för att sköta det rätt.
      Det är en fd. akvariebutik som säljer den här i stan, blev nog lite nostalgisk när jag såg annonsen. Tack igen
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • pansar tetra
        • July 2011
        • 36

        #4
        väldigt bra pris. men man borde nog läsa om salt vatten innan man köper

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          läs på, och köp sen. jag själv var lite för ivrig när jag köpte mitt saltkar.
          kolla in på saltvattensguiden.se. där finns mycket bra info och många som kan hjälpa dig. det kommer även upp begangnade saltvattensakvarium där med jämna mellanrum på köp & sälj sidan

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Tycker inte de ser så speciellt bra ut faktiskt, som jag sagt till vissa andra läs på först så blir det rätt från början

            Om du undrar hur jag resonerar så är det såhär, ett 250 liters med 50kg LS ser inte riktigt ut som karet på bilden.
            Jag har ungefär den densiteten med sten i mitt 500 liters och det är 60kg, så jag tippar på 20-35kg sten i de karet.
            Sen tycker jag att det ser suspekt ut med vissa stenar, jag får lite faxe-sten vibbar från dom...
            Det skulle även förklara att de kan väga ca 50kg då faxe är betydligt tyngre än LS....
            Detta är dock mer difusa spekulationer, så nu till dom mer konkreta orsakerna varför jag inte skulle köpa paketet...

            - Begagnad Ls kan vara koppar medicinerad vilket gör att den är i princip värdelös.
            - Om man tex övermatat eller kört utan osmos längre tider så kan stenen vara mättad med fosfat(att laka ur den är tidsödande ock inte helt gratis).
            - Du har ingen bra historik om stenens hantering som om den är köpt som LS eller död sten som man ympat liv till.

            - Pumparna(powerheads) är inget vidare för ett modernt saltkar, lite -80 tal över de hela.
            - Det kan mycket väl vara 35w rör, då är det HE rör i rampen och dessa har sålts bland annat av aquastyle. Det är ytterst krångligt att få tag på bra saltrör då alla normala tillverkare och ramper kör HO rör endast.
            - Karet har sump och troligtvis ett singelrör ner, detta kan låta eländigt(som att ha en toaltee på spolning 24/7 i vardagsrummet).
            Själva burken är det billiga i saltvatten så där skulle jag betala några kronor för att få det rätt från början(tyst o driftsäkert).
            - Fisken(hepatus) börjar bli för stor för karet, den kommer att växa ännu mer och fort går det samt så stressas den väldigt lätt och gillar att simma fort över längre sträckor. (Egentligen ingen vidare akvariefisk för under 1kubik enligt mig). Det är dessutom en vitaprick magnet, så om du köper karet utan förkunskaper så gissar jag att sannolikheten att får den att överleva är under 5%...
            - Algerna på bakgrunden kan vara ett tecken på vanvård och höga näringsvärden, bryopsis(alg) är dock ett undantag då den även klarar sig med extremt låga näringsvärden. Finns det bryopsis i karet så skulle jag inte heller ge mig på de som nybörjare, den är otroligt svår att bekämpa. Vet av bitter erfarenhet.

            Men det är bara mina åsikter och erfarenheter

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...