80 liters nano akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #16
    Ser ut lite som stjärnpolyper den lila klumpen tycker jag.. Har haft mitt första salt (54L) igång typ 3 månader i helgen startade jag upp nummer 2 (54L igen) att köra in lite sten i för att inom någon månad starta ett större, siktar på att hitta ett percula 90
    Körde med skummare i mindre än en vecka i början innan jag tröttnade på de miljarders mikrobubblorna
    Nu kör jag 10% vattenbyten varannan vecka ungefär..funkar perfekt, inget osmos har jag ännu heller.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #17
      Det verkar vara stjärnpolyper ja som växer upp. Jag prata lite med han jag köpte stenen av och han hade en våldsam koloni innan och det här är nog lämningar efter. Kör med månljus på kvällen nu och det ser ut som de börjar ploppa upp lite här och där :-) Får hoppas de inte blir en plåga bara.

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #18
        Tycker dom är skitfina..har det själv och dom växer så det knakar
        I och med att dom breder ut sig som en matta så är det ganska enkelt att hålla den nivån man vill, bara att rycka av en bit om det blir för mycket och utbrett
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • mikoto
          • July 2011
          • 215

          #19
          Liten uppdatering här.

          Jag bråkar just nu med cyano och röda slemalger men jag har det ganska jämt i kampen mot de så det ska nog lösa sig. Problemet är ganska begränsat till botten på akvariet iaf, skönt det.

          Jag köpte en Gobiodon Histrio för två veckor sedan till karet, den verkade må fint men i måndag kväll verka den opigg på att äta och i tisdags var den tyvärr död. R.I.P Piggeling. Kommer nog skaffa en ny senare dock då det var en väldigt fin fisk.

          Jag har istället köpt två clownfiskar till mitt kar som går där nu, Occelaris clowner är det. Den ena stackaren verkar ha lite problem med munnen dock, såg ej det i affären. Men han är pigg på att äta och så så jag hoppas det fixar sig så småningom.



          Jag har köpt en skummare med till karet, en Aqua Medic miniflotor med Schego Optimal luftpump till. Verkar fylla sin funktion bra redan.

          Jag tog en bild på min sump med till karet. Den består av ett grovt upprivet nät som främst är till för att fiskarna inte ska komma ner i sumpen men alger verkar gilla växa på den med så den underlättar att ta bort en del alger. Jag har även ett bottenfilter i sumpen med filtermatta till som jag rengör varje vecka.



          Här är en överblick över karet: http://img695.imageshack.us/img695/6...view2sep11.jpg

          Kommentar

          • rexi
            • July 2011
            • 106

            #20
            snyggt kar
            man lär sig så länge man lever

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #21
              Tack så mycket! :-)

              Clownerna har bott en vecka i karet nu och äter som hästar och simmar glatt överallt, det är lätt att förstå varför de här är de vanligaste saltvattensfiskarna(om vi bortser från Nemo, de var trots allt populära innan den filmen med). Väldigt vackra och roliga fiskar.

              Skummaren gör ett bra jobb med, det är en hemsk sörja den pressar upp ur karet.

              Kommentar

              Arbetssätt...