80 liters nano akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    80 liters nano akvarie

    Hej, jag är ny här på Zoopet men tycker alltid det är roligt att disskutera med folk och tänkte starta en tråd här på forumet om mitt saltvattensakvarie om någon annan skulle tycka det var roligt. Om inget annat behöver den här avdelningen lite liv tycker jag :-)

    Jag blev intresserad av akvarier av min flickvän förra året, jag har växt upp med de egentligen men aldrig riktigt brytt mig innan. Jag blev ganska fort intresserad av saltvattensakvarier(skulle absolut inte vilja vara utan våra sötvattenskar dock) som det stod om i böckerna jag läste och läste som en tok runt årskiftet och registrera mig på saltvattensguiden bland annat.

    Det här är mitt andra egna akvarie, mitt första har jag kvar och det är ett 8 liters akvarium men jag kände att jag ville ha något större :-)

    Akvariet är ett Eheim MP80, min idé med akvariet är att det ska vara så självförsörjande som möjligt. Jag vill ha ett akvarie som går på ljus, strömt vatten och lite vattenbyten då och då. Detta medför givetvis att jag får ha en ganska låg belastning på karet men det är inget jag lider av :-)

    Jag har en egenbyggd ljusramp med 3W dioder från CREE, detta ger mig 36W med ljus. Så som jag placerat dioderna har jag egentligen bara bra ljus i mitten av akvariet och ganska svagt i sidorna men det syns inte kraftigt för ögonen och ger mig en yta att hålla mindre ljuskrävande koraller på. En bra invänjningsyta med. Dioderna ger ett härligt glimmer med, verkar likna det man får från Metall Halogen lampor.

    Jag har två cirkulationspumpar på 2800, resp 1600 liter i timmen. Jag har även en returpump på 600 liter i timmen. Jag modifierade karet och limma in en ruta får att få ett hörn i karet som ytans vatten rinner ner i, sedan pumpar returpumpen tillbaka vattnet i karet. Hörnet gör att jag får ytan i konstant rörelse i karet, konstant nivå på vattnet i karet och det ger en bra överblick på hur mycket vatten som dunstat.

    Jag har ca 20 kilo levande sten i akvariet, jag funderar på att gallra ut det lite grann även om jag gillar mitt tjocka rev. Stenen får göra den mesta filteringen här, jag valde att köra utan skummare. Låg last och vattenbyten som sagt, det är min melodi här.

    Här är några bilder av akvariet:

    Tyvär är jag inte guldmedlem så ni får tåla att klicka på länkarna om ni vill titta.









    Ursäkta den halvdana kvaliteten, min kompaktkamera jobbar så fingrarna blöder :-) Karet ser roligare ut på riktigt.

    Invånarna i karet är främst mina tre små eremit kräftor som utför diverse akrobatik och äter mina alger, jag har en myriad av andra invånare med dock i form av sjöstjärnor, ormstjärnor, borstmaskar, amphipods och sniglar. Jag har även lite koraller och svampar. Men min enda någorlunda stora korall är min Ricordea Yuma som är på en av bilderna ovanför.

    Karet har kört med levande sten i över två månader nu och jag ser fram emot att lägga i en första fisk :-) En Okinawa Goby vill jag ha tänkte jag, men ingen av affärerna här omkring kan ta in de tyvärr så det blir att vänta till den dagen jag har vägarna förbi göteborg och hoppas de har inne när jag väl är där. Får se livet som är i akvariet växa så länge.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevligt, det ska bli kul att följa händelseutvecklingen då jag själv haft tankarna på ett saltkar i mindre storlek, Dennerle har ett saltkarskit på runt 60 liter...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zureel
      • June 2010
      • 139

      #3
      Jo ska bli kul att följa är lite sugen på ett saltvatten kar men det ligger längre fram har inte råd just nu

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Det är klart roligt :-) Jag gillar egentligen den här uppstartningsfasen som fortfarande är igång helt klart. Innan jag hade igång min LED ramp så hände det inte så mycket med akvariet men så fort den dök upp så blev det algkrig i karet. Här är en av de få någorlunda ok bilderna från den tiden:



        Först kom bruna torvaktiga alger, sedan ljusgröna trådiga alger. De bruna dödades nog av de gröna och de gröna åts med förtjusning av eremiterna och blev nog även de utkonkurerade av något :-) Nu börjar jag få ytterligare någon form av grövre gröna alger på en av stenarna, ska bli intresant att se vad det blir för något... Överlag vill jag ju ha en viss algväxt i karet, så att mina betesdjur har något att äta av.

        Jag har även en stadig expansion av de små anemonerna som kallas glasrosor, de har blivit en plåga för många så jag ska köpa lite pepparmintsräkor som kanske vill äta upp de. Glädje och nytta i samma paket :-) Gillar räkor. Lägre djur är helt klart roliga och kommer nog representera detta karet främst.

        Det är lite svår storlek där här egentligen för fisk. Många kör clown fiskar i små kar, fina som de är så är de ändå för ilskna och teretoriella för min smak utan jag tänkte köra mer passiva och snälla fiskar här. Skaffar nog garanterat clowner dock när jag har plats för ett större kar :-)


        Vilket kar är det du tittat på? Hittar bara ett 30 liters på Dennerles hemsida, fast jag är så dålig på att titta. Jag är tossig och gillar egentligen fixa själv men det vore kul att prova någon gång med ett "färdigt" akvarie. Jag sitter här med vansinniga planer på att bygga ett eget lågt akvarie. Jag har byggt akvarie en gång innan och det är en otroligt frustrerande upplevelse men samtidigt kul. Vore kul att bli bra på.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          det finns en gobie som heter decora gobie. den är mycket lik eldgobien. men decoran har lila stjärt och huvud istället för rött.

          olika blennider. t.ex bicolor blenny. blå på "överkroppen" och gul/orange på bakkroppen.

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #6
            Ecsenius lineatus är en blennid jag tittat på, den verkar onekligen lik bicolor. Båda verkar lämpliga att hålla här i, fast bara en åt gången. För annars kan de nog bli sura? Blennider brukar ju inte tåla artfränder i akvarier och de här två känns ju lika som sagt.

            Decora goby och eldgoby har jag sneglat över... Men jag är inte så förtjust i de. Fast jag tror min flickvän gillar de och jag är inte omöjlig :-)

            Neon Goby har jag titta på med, Elacatinus oceanops. De verkar som de kan trivas här med, de finns ju odlade med vilket jag tycker är ett stort plus.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              om du får trubbel eller vill börja med skummare så finns det ju JAD WG310. har en så´n i mitt clownhotell och den skummar på fint
              skillnaden blir också att vattnet blir mycket klarare med skummare..

              Kommentar

              • mikoto
                • July 2011
                • 215

                #8
                Faktum är att jag har faktiskt en WG310 :-) jag är inte så för skummare men jag skaffa en för att prova då ändå vill veta och är en tekniktok. Jag har ett 54 liters kar jag gör tokiga saker i.

                Jag kan inte få mitt ex att skumma jämt dock, den låter fruktansvärt skummar uslingen. Skum producerar den men oljud med. Jag är mer sugen på att investera i någon syrestens skummare heller om jag skaffar en skummare. Jag är lite allergisk mot priserna på bättre skummare tyvärr.

                Annars är jag väldigt sugen på att skaffa en ATS, ett algfilter. De verkar bäst. Jag har bara inte orkat bygga en ännu då jag kännt att det fungerat bra ändå. Annars var det därför jag skaffa returpumpen på just 600 liter, för att den skulle räcka till en 10 cm skiva.

                Wetmorella wrasse förresten är en annan fisk jag är ute efter, det verkar vara en lugn, snäll och fin fisk :-)

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  om du vill bli av med oljudet så har jag läst om folk som kopplat en luftpump på luftslangen till skummaren. då slipper man det "sugande" ljudet.

                  Kommentar

                  • mikoto
                    • July 2011
                    • 215

                    #10
                    Det är inte det sugande ljudet som är jobbigt utan impellern i sig går ojämnt i min. Så den låter illa även när den inte suger luft alls.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      har du tvättat den? det kanske sitter alger eller annan skit runt impellern.

                      Kommentar

                      • mikoto
                        • July 2011
                        • 215

                        #12
                        Den har låtit så sedan dag ett jag fick den :-) Men jag ska plocka isär den iaf och titta...

                        Kommentar

                        • mikoto
                          • July 2011
                          • 215

                          #13
                          Köpt lite nya grejer till akvariet nu :-)

                          Tre stycken Pepparmintsräkor, Lysmata wurdemanni och tre tångräkor, leander adspersus

                          Även några nya korall fraggar. Eupyllia, en skivanemon och en mjukkorall som kan vara en sinularia. Några bilder på det mesta av det nya :-) Utom pepparmintsräkorna, de sitter så långt bak i akvariet att kameran gråter och går hem.





                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            räkorna är ju riktiga Sverige fans

                            Kommentar

                            • mikoto
                              • July 2011
                              • 215

                              #15
                              Ja, det är lite komiskt att de har blå gula ben :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...