Inköpslistan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neonljus
    • May 2011
    • 2

    Inköpslistan

    Jag vet inte om någon här inne har tid eller ork att hänge tid åt en riktig nybörjare. Men jag tänkte göra ett försök här, och det kan ju hända att det är fler än jag som söker kunskap.

    *Erfarenhet: Noll. Aldrig haft akvarium. Dock bör ja tillägga att jag är en nörd, och jag lägger ned 110% när jag hittar nåt jag tycker är kul, så jag lär mig snabbt.

    * Min drömvision: Ett vackert saltakvarium! Helst saltvatten. Möbelakvarium, 350-400 liter . Och i de allra vildaste av drömmar så skulle en sjöhäst vara... magiskt.

    1.Hur ser min inköpslista ut (från grunden)?
    2. Vad är möjligt?
    3. Vilka fiskar rekomenderas? Är korall svår att hantera? Är en sjöhäst fullkomligt omöjligt?

    Jag läser ju här på forumet, men det är svårt att få all info samlad i huvudet.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    En sida jag kan varmt rekommendera är saltvattensguiden. Där tror jag mer att du kan få lite bättre hjälp när det gäller salt.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nej då sjöhästar är inte alls omöjliga men de kommer lätt till korta i akvarier med fiskar och sedan krävs det rätt mycket jobb med att hålla dom med foder.
      Så jag antar att du mer har tänkt dig ett "sällskapssalt" och där passar absolut inte sjöhästar in.

      Saltvatten som sådant är egentligen inte så himla svårt, men det kostar en hel del och ett saltakvarium i den storleken hamnar nog någonstans mellan 15 och 20 tusen kr.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Jag skulle föreslå SVG jag med, gillar du/orkar läsa på så kan du lyckas riktigt bra. Om du inte har problem med engelska så kan du hitta det mesta på reefcentral.com.
        Var dock färdig på att det inte är billigt som sagt...

        Läs först och skaffa dig en klar bild om vad du vill(kan) hålla för djur i karet, sen börjar du handla utrustning som passar deras krav.
        Det finns nämligen några prylar som är generella och resten anpassas efter djurens krav för att förbättra oddsen för frammgång.
        Mycket hänger dock på akvaristen, i salt vinner man mycket på att "mota Olle i grind" dvs när saker börjat gå snett kan det vara svårt att komma tillbaka(läs mycket).

        Det bästa förslaget jag kan ge är att du försöker få kontakt med en lokal saltvattensakvarist, man kan lära sig mycket under några besök. Se dock akvaristens kar som en resumé, är det något du tycker ser bra och friskt ut så gör han troligtvis något rätt och kan eventuellt kläcka ur sig några kloka ord ibland

        Jag klassar in sjöhästar i samma grupp som drakfiskar o muränor, arter butikerna kunde ha för uthyrning.
        Efter några månader eller ett halvår så går nyhetens behag ur och dom flesta börjar inse att det är egentligen rätt tråkiga fiskar som bromsar karets utvecklingsmöjligheter.

        //NiXoN

        Kommentar

        • neonljus
          • May 2011
          • 2

          #5
          Tack för svaren! Minst sagt givande. Men ang 15-20 000kr för saltkar, inkluderar det sjlva akvariet eller menar ni att fiskarna och utrustningen (exkl akvariet) går på runt 20 000kr? I så fall är det enväldigt dyr historia!

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Själva akvariet ses ofta inte som den dyra biten i saltvaten utan det är allt man stoppar i karet som blir o kosta.
            Därav är det väldigt vanligt(jämfört med sötvatten) att beställa borrade kar med sump för att få de hela så snyggt o smidigt som möjligt.
            Till skillnad från dom färdiga paketen man kan köpa så är dessa kar betydligt mycke tystare och billigare(kolla på deltec) om man gör rätt.
            Färdigt kar med allt brukar kosta runt 50-100kr litern om det skall vara modern standard på prylarna och någorlunda lättskött.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Nordin
              • August 2010
              • 32

              #7
              Tänk på att du kan köpa mycket teknik begagnat oxå, allt behöver inte vara nytt å snordyrt. Läs läs och åter läs, är mitt tips för saltvatten, finns inga genvägar att lyckas med saltvatten, men det är en helt underbar hobby!. Kommer garanterat komma tillbaks då jag känner att min ekonomi har repat sig efter att mitt 540L saltvattens kar sprack i botten = dyrt

              Kommentar

              • roggie_49
                • May 2011
                • 32

                #8
                Har haft sjöhästar i ett av saltvattensakverierna, dom klarar sig bra men äter väldigt långsamt.
                Så problemet ligger i att se till att dom får i sig föda ordentligt

                Kommentar

                Arbetssätt...