"salta frågor"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    "salta frågor"

    tjena alla på saltavdelningen!!

    jag har verkligen börjat intressera mig för saltkar. men jag är 110% nobody på det

    i djuraffären hade dom ett "clownhotel" på 58 liter av märket evulution, och det inngick skummare, STOR filteravdelning i akvariet, pump till filtret, värmare, och ljus. killen i affären sa att det inngick UV ljus men jag fattade inte om han menade som lysrör eller som UV filter. detta paketet gick på 2500kr, är det prisvärt och bra för en nybörjare innom salt?

    det fanns också ett lite mindre kar av samma märke på 37liter men där inngick bara den stora filteravdelningen, värmare och ett lysrör.

    vilket blir då best till salt?
    vad är och behöver man en skummare till? alla råd välkommnas

    om det blir av att jag skaffar ett saltkar så blir det i slutet av april/början av maj så jag har lite tid att fundera.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Nja din fråga är lite svår att svara på då den är alldeles för ospecifik, jag menar inte att vara dryg men saltvattenskar byggs ofta efter djurens krav. Det är lite som att fråga vilken bil är bäst utan att ange om man skall transportera barn köra racing eller lösa problemet med svärmor.

    Om du vill köra väldigt basic så kolla Lasses artikel om uppstart av småkar, det täcker det mest grundläggande.
    Mitt tipps är dock att inte köpa ett kar ännu, läs först och få lite insikt i vad du vill ha ut av akvariet.
    Många köper ett kar/paket och inser en månad senare att utrustningen inte är lämplig till det dom vill hålla i karet.
    (som exempel)Paketkaren har oftast inbyggda skummare, den på clownhotellet brukar ofta bytas ut mot en Boyu WG310 som funkar bättre än originalet.
    Med tanke på hur taskigt en Boyu skummar så antar jag att originalet inte gör speciellt mycket nytta.

    Det finns en hel del man bör veta innan man startar salt så jag skulle föreslå att du skaffar ett par böcker, dom bör dock vara nyare för att infon skall vara aktuell.
    Beklagar att jag inte väljer att svara direkt på dina frågor men om du inte läst på om grunderna så kommer svaren bara att skapa förvirring och ytterligare frågor.

    //NiXoN

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      ja jag har tänkt att köpa en saltbok, tror den hette korallrevsguiden för nybörjare eller något i den stilen.
      det jag tänker på nu (bara det som kommer upp i skallen) är typ clownfisk, putsarräkor, och någon liten och lätt korall. men självklart ska jag läsa på innan jag köper något.
      jag har varit inne på saltvattensguiden och läst lite och ska fortsätta tills jag har lärt mig "the basic".

      Kommentar

      • Gurky
        • June 2009
        • 43

        #4
        Kan rekommendera http://www.reefcentral.com/forums/index.php

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          tack!

          var idag och tittade på lite fler akvarier här i stan. på en affär hittade jag ett begangnat som var igång och var det enda saltkaret för butiken hade slutat att sälja saltsaker. han sålde det nu för 2000kr med allt. karet, akvarieskåp, skummare, pump och innbyggt filterkammare, belysning i kåpan, all levade sten som var i, alla fiskarna som var i (en clownfisk) + någon snigel/snäcka.
          karet var ganska fullt med alger men med en regäl rengöring så blir det som nytt.
          jag kunde få med vattnet också så att det bara var att starta när jag kom hem.

          karet såg ungifär ut som ett clownhotell men var mindre och det stod guppy på längst ner på sidan så kan det varit ett (om det finns) guppyhotell? han sa att det var på ca 45liter.
          så är detta ett bra köp? vad ska man tänka på vid köp av bagangnat? innan jag köper något så ska jag som jag skrev innan lära mig mer men det kan vara bra att veta vad ni tycker så kan jag säga till honom att han ska "reservera" det till mig så ingen annan köper det

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            jag läser på förfullt! känner faktiskt att man lär sig något

            kan ni berätta vilka vattentester som är nödvändiga. jag har läst att man bör ha calciumtest. det är för att korallerna behöver det för skelettet, va? sen ett fosfattest och ett magnesiumtest. vad behöver man det till? pH, nitrit, nitrat, och karbonattest har jag.

            tror ni det är en bra affär att köpa det begangnade saltkaret som jag såg? det var redan igång och hade varit det ett tag, men jag ska såklart åka och "inspektera" det innan jag köper det. man fick med riktigt mycket prylar till ett så lågt pris så om det inte är något man ska akta sig för när man köper begangnade saltsaker så blir det nog det.

            hoppas att ni står ut med alla frågor, men ska man lära sig så ska man fråga dom som vet

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              läser och läser

              vad tycker ni om det begagnade karet? kan det vara något som man ska satsa på?
              skulle vara bra om någon kunde berätta vad man behöver för tester och lite annat som är bra att ha

              Kommentar

              • Ove.P
                • March 2007
                • 168

                #8
                Jag kan rekommendera att köpa begagnat, om du vet vad du vill ha. Då kan du få det riktigt billigt.
                www.ciklid.org

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  Jag kan rekommendera att köpa begagnat, om du vet vad du vill ha. Då kan du få det riktigt billigt.

                  kan väll säga att det redan är gjort, jag la en handpenning på det idag så jag ska hämta det om någon vecka

                  jag har tittat på lite olika tester idag, men det är några saker ni får hjälpa mig med.
                  dessa är de tester jag har och några jag ska köpa

                  sera, hydrometer/saltmätare (har för lågt i kassan för att köpa en digital) men hydrometrar ska vare mer exakta än vipparmsmätare, men mindre än såna digitala
                  sera, pH test
                  sera, kh test
                  sera, nitrat test
                  tetra, nitit test

                  är detta ok att börja med?
                  jag har sett någon korall som jag ska köpa när jag vet mer om koraller (har inte kommit dit än) och när karet har varit igång ett tag. då, om jag fattat det rätt, ska man kolla kalciumhalten också men behöver man det om man inte har koraller?

                  eftersom jag ska köpa ett begagnat kar och jag får med så mycket vatten jag vill och filtert är ju gamalt och innkört, samt att all sten och sand har en massa goda bakterier i sig så behövs väll inte amonium och amoniak test?
                  jag menar alla bakterier som redan finns i karet tar väll hand om det och gör det till nitrit sen nitrat.
                  nitraten får man ju bort genom vattenbyte.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...