mitt saltkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    mitt saltkar

    På förekommen anledning tänkte jag lägga upp en bild på mitt saltkar, som jag la ner för exakt ett årsedan pgr av flytt, o lite annat också......Jag svarar gärna på frågor runt detta. jag körde relativt low texh, förrutom Ballingsalter..som är den metod jag skrivit en handbok om. men, obs, ej uppfunnit själv, Mr Hans Werner Balling skall ha äran!
    Jag öppnar en särskild tråd under projekt, där jag postar fler bilder. jag blir rätt så nostalgisk nu när jag ser bilderna...

    /JonasKlicka på bilden för större version

Namn: SN151757.jpg
Visningar: 2
Storlek: 180,2 KB
ID: 2181675
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Mycket vackert Hade varit trevligt med ett saltvattenakvarie men känns som att jag har en hel del inläsning att göra innan de är ens aktuellt att fundera på det. Om några år kanske... Har sett små clownhotell i akvariebutiker som är riktigt läckra. Vad tycker du om sånna? Svårskött pga liten storlek?

    Hur stort är akvariet på bilden? Mycket vackert är det iaf!
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av Nasso
      Mycket vackert Hade varit trevligt med ett saltvattenakvarie men känns som att jag har en hel del inläsning att göra innan de är ens aktuellt att fundera på det. Om några år kanske... Har sett små clownhotell i akvariebutiker som är riktigt läckra. Vad tycker du om sånna? Svårskött pga liten storlek?

      Hur stort är akvariet på bilden? Mycket vackert är det iaf!
      Tackar

      Egentligen är inte saltkar ett dugg mer komplicerat än sött. Sötvatten är lite som instrumentet blockflöjt:så många nybörjare finns, så proffsen är procentuellt sett mkt färre. det ger instrumentet en klang av simpelhet o nybörjarstämpel...
      ja, liknelsen kanske är lite märklig...men det finns ju så många fler sötvattensakvarister...så många fler amatörer, så många fler misslyckanden. Jämför vi branscherna på samma nivå, så är det minsta lika avancerat, eller mer avancerat, med sötvatten!

      En bit är enklare med salt...du behöver bara tänk i en riktning när det gäller näringsämnen...dom skall ner, ner, o åter ner!...mkt svårt, utan med kolkällor eller andra promiskiuösa metoder, att få FÖR låga nivåer.

      clownhotell är en bra start för den som vill prova på o inte vill lägga så mkt pengar. Var försiktig dock att inte överbelasta...men jag kan hjälpa dig

      mitt kar på bilden är ett deltec mikroreef plus på ca 225 l.

      Mvh
      Jonas

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Lägg upp lite mer bilder Jonas, din burk är absolut en av dom snyggaste jag sett i den storleksklassen(speciellt microreeef/plug n play).

        //NiXoN

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Jonasroman
          Sötvatten är lite som instrumentet blockflöjt:så många nybörjare finns, så proffsen är procentuellt sett mkt färre. det ger instrumentet en klang av simpelhet o nybörjarstämpel...
          Kan nog vara så... Det här verkar inte direkt simpelt.
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Lägg upp lite mer bilder Jonas, din burk är absolut en av dom snyggaste jag sett i den storleksklassen(speciellt microreeef/plug n play).

            //NiXoN
            Fantastiskt roligt att höra...skall lägga upp mer, i tråden under projekt

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Kan nog vara så... Det här verkar inte direkt simpelt.
              http://www.youtube.com/watch?v=kjHTKPIU4A4
              Åh...underbar länk!;-)

              Kommentar

              Arbetssätt...