Fint ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloPettersson
    • January 2011
    • 40

    Fint ljus

    Vad är det för lampor/rör som gör så att man får så där fint blått ljus som det är i saltvattenskar?

    Har undrat det såååååå himla länge och vill ha sånt så hjääääälp :P
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är färgtemperaturen på röret som ger sådant ljus, de brukar ligga på runt 20 000 Kelvin.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LolloPettersson
      • January 2011
      • 40

      #3
      Åhhh va bra Finns det såna rör att köpa till en T5-ramp på 120cm??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det gör det säkert, men det ljuset är inget vidare för växterna samt fiskarna får ganska onaturlig färg....
        Kolla efter 54 Watts rör så hittar du nog vad du söker.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • LolloPettersson
          • January 2011
          • 40

          #5
          okej. Jag har inga växter utan bara fiskar. sökte på T5 rör med högt kelvin tal men det kom bara upp metallhalogen lampor som hade det och dom är ju jättedyra

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            http://www.pwss.se/home.php?cat=588 finns en del...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • LolloPettersson
              • January 2011
              • 40

              #7
              Tack så mycket för all hjälp
              Köpte min ramp och rören därifran
              Dom är bra

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Välsorterade akvariebutiker har HO54w rör (oftast såna med saltvatten) är det HE rör som är 120 långa men har lägre wattantal så är det endast osram67 som gäller.
                Osram67 kan man få tag på via lamphandeln om dom är snälla.
                Jag skulle dock föreslå ATI Blue+, eller Faunamarins 22k rör, Deltec har ett rent blått samt ett med actinic som ger lite extra kick på färgen.
                Sen har flera tillverkare blåa rör men dom är inte alltid 20k blåa som dom hävdar utan kan ha lite udda färger.

                //NiXoN

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Angående färgen så visst de ser udda ut i sötvatten men jag är inte helt hundra på att avskriva effekten, Blue+ har sin effektpik kring 460nm.


                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • LolloPettersson
                    • January 2011
                    • 40

                    #10
                    Okej så jag ska köpa rör som man har till saltvatten, fast mina rör var 116cm, det var själva rampen som var 120, jag hade blandat ihop det.
                    Finns det fortfarande sånna rör då?

                    Vet du något ställe som säljer det? Nätet eller kanske tillomed runt Stockholmsområdet?

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Det som är mer kritiskt är på hur många watt rören är på, det finns nämligen HO rörsom normalt används till akvarier/växter etc 24w 39 w54w samt 80w. Sen finns det även HE rör som används till kontor som använder färre watt per cm rör, vilket resulterar i mindre effekt och att man inte kan byta rör mellan dessa ramptyper. Det finns några enstaka akvarietillverkare som kör med dessa rör.

                      54w HO(high output) är 116cm, men dubbelkolla vad som står på dina rör.
                      Om du vill handla i STHLM så rekomenderar jag Triton akvarium uppe i täby, lite offside men kan väl vara värt ett besök.
                      Dom har faunamarin rör som är riktigt blåa och dom har tidigare även haft osram67.
                      Fredrik o Leffe är båda riktigt trevliga och hjälper gärna till om du förklarar vad du vill ha...
                      Att beställa rör är alltid lite riskabelt, men det funkar i nödfall.

                      Obs! Skall du ha riktit blått i karet så kan du inte ha några vita rör till, dom slår ut det blåa röret direkt.
                      Jag har 5 blåa/lila rör och 1 vitt rör, karet ser inte så speciellt blått ut även om den har en blåare ton.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • LolloPettersson
                        • January 2011
                        • 40

                        #12
                        Okej, jag har nu 54W på de rören jag har nu.
                        Jag skulle gärna vilja ha blått ljus med inte allt för blått, men som du säger att de vita slår ut det blåa direkt, det kanske stämmer men jag kanske ska prova med att köpa ett blått rör först och sen kanske ett till om jag tycker det blir snyggt med det blåa

                        Så Triton Akvarium i Täby, det ska jag försöka komma ihåg Det är betydligt närmare mig än vad Bromma Zoo är som vi brukar åka till

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Är du ute efter ett krispt ljus med blå underton så skulle jag föreslå ett 15k rör med ett 20-22k rör.
                          Men det är väldigt svårt att säga exakt då smaken och hur man uppfattar ljuset kan skilja sig markant.

                          Triton har ingen sötvatten men däremot oftast väldigt välmående o fina saltfiskar samt en del koraller, så de kan bli en ny upplevelse för er

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • LolloPettersson
                            • January 2011
                            • 40

                            #14
                            Nej jag såg att dom bara hade saltvattensfiskar och sånt men nu är vi bara ute efter just rör till rampen
                            Sen kan man ju alltid gå runt och titta på alla deras fina fiskar Önskar att man hade ett saltvattenskar men det verkar vara väldigt krävande och svårt för en nybörjare som mig

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Tydligen skall Triton ha börjat även med sötvatten, helt ny avdelning så jag vet inte alls hur utbudet ser ut.
                              Som referens till färgerna så kan du ta en titt på länken, det är mitt odlingskar med 1 vitt o 5 blå/lila. http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=35675

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...