Göra om från söt till salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orchillies
    • December 2008
    • 128

    Göra om från söt till salt

    Hej! Jag har i dagsläget ett 180-liters kar som jag kör sötvatten i som jag har tänkt att göra om till ett saltkar. Har varit in i min lokala fiskbutik för att höra vad jag behöver köpa etc för att få ett fungerande saltkar och dels så behöver jag uppgradera min nuvarande ljusramp med två lysrör (T8) till åtminstone 4 lysrör. Jag har nu en heltäckande ramp på mitt Juwel Rio 180 och skulle gärna kunna använde den rampen i fortsättningen, så nu undrar jag om det finns något sorts lysrör med armatur som man kan sätta fast på den jag har eller om kanske Juwel lr någon annan tillverkare har en sådan ramp som jag redan har men med plats för 4 rör? Har kollat runt på nätet lite och hittat dessa:


    Är det kanske det jag letar efter eller har jag missförstått det?

    Tacksam för alla svar!

    MVH Amanda
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Skall du ha bara fisk så funkar 2 T8 rör ypperligt bra, vill du hålla koraller så blir det krångligare.
    De du länkar till funkar att lägga in i befintliga armaturer, du behöver dock fästen och reflektorer.

    Jag själv skulle nog riva ut T8 rören och packa in 4-6 T5 rör beroende på hur långa rör som ryms och vad jag planerat att hålla i karet.
    Juwel kör med egna special T5 rör i dagsläget och då passar inte dom vanliga rören i deras ramper, skulle därav avråda från deras uppgraderingsramper.

    Mitt tipps är att du börjar med att skaffa lite kunskap o info så du vet vad du ger dig in på, köp/låna ett par nya böcker då salthobbyn har utvecklats enormt dom senaste åren.
    Sen kan det vara bra att surfa in på saltvattensguiden och läsa lite hur folk gjort och vilka dom vanliga nybörjarmissarna är(tex börja med att skicka i en anemon).
    Därefter så kan du lägga upp en plan för vad du vill hålla i karet och vilken teknik du kan tänkas behöva.
    När du fått koll på grunderna så är det lättare och säkrare att fråga i butikerna om detaljerna, då vet du lättare om det dom säger är rimligt(BS) eller om du råkar ha en seriös handlare

    Lycka till, och välkommen till den mörka sidan

    //NiXoN

    Kommentar

    Arbetssätt...