40-60 liter saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honketonket
    • November 2010
    • 1

    40-60 liter saltvatten

    hej.
    nu vet jag att det finns väldigt många frågor om just detta, men inget matchar just min fråga..

    jag har planer på att starta ett saltvattensakvarium, har haft söt så länge och är väldigt intresserad av havet och koraller liksom.
    SÅ, det jag undrar är om någon ungefär vet vad det kan kosta att driva ett saltkar, mellan 40-60 liter, i månaden? och vad kan det kosta att starta det?
    Då vill jag att det ska innehålla koraller och fisk.

    tack på förhand!
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Hej välkommen och först och främst kostar det kunskap
    saltvattensguiden.se är det största svenska forumet för saltkar.

    Väldigt ungefärligt kan det kosta mellan 3-8000kr och 3-4månader i drift innan du har ett kar med både fisk och korall som lever och mår bra.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Mina råd;
      Det kostar mest i starten att köpa in teknik och levande sten, i drift kostar det inte så värst mycket. Rekommenderar dig att inte "dumsnåla" i uppstarten av ett saltvatten. Lägg ut pengar på en osmos(finns de för runt 1000lappen), skippa inte skummare som vissa gör, men framförallt snåla inte på levande sten. Ser många som startar upp saltvatten och snålar in här och där, "Jag ska köpa mer sten senare", så får de problem som är jobbiga att bli av med när de väl hamnat där. Det känns bara onödigt att chansa, tycker jag. Nu tycker jag iofs du funderar på en helt lagom storlek att börja med till saltvatten, eftersom ett mindre akvarium inte kostar så mycket att fylla ut med levande sten.

      Mitt 60L kostade runt 4 - 6000 att starta upp

      Annat att tänka på; vänta några månader innan du lägger i sand, du får alltid lite alger ibörjan och när den hamnar i sanden så är det också svårt att bli av med. Det är bättre att vänta tills akvariet är i balans och lägga i sanden då.
      Senast redigerad av taxidermy; 14 November 2010, 13:48.

      Kommentar

      • fena.
        • November 2010
        • 8

        #4
        okej. tack för hjälpen!

        Kommentar

        Arbetssätt...