"Sommardamm"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    "Sommardamm"?

    Hej!
    Fick mig en liten funderare idag. Jag funderar på om man kan gräva ner en "plastdamm" ( som man kan köpa i svart plast i olika storlekar) och under sommaren befolka den med några exotiska sötvatten fiskar (tex platy) som sedan, vid sommarens slut skulle få bo i ett av mina övriga kar. Låter dett rimligt? I så fall tänkte jag att man kan gräva ner den på ett sätt så att den är relativt lätt att tömma och ta upp och ställa på högkant närunder vintern. En annan fråga är om man behöver någon form av filter (vilket?) eller om en cirkulations pump ät tillräckligt?

    Jag är helt grön om det här med damm så alla tips och råd mottages tacksamt!

    //Sofia
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om bara vattentemperaturen håller tillräckligt hög och jämn nivå så borde det fungera fint. Jag hade nog haft en doppvärmare i bara för att se till att värmen hålls. I övrigt så borde en sådan damm funka ungefär som ett vanligt akvarium.

    T ex kardinalfiskar skulle kunna bo där (de klarar även rätt låga temperaturer om det krävs).
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Jag har läst om en på nätet som brukar ha platy i sina regnvattentunnor på sommaren
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Uddaveka
        • June 2007
        • 431

        #4
        Ok Då kan jag sätta i en doppvärmare också för säkerhets skull. Jag ska titta lite på olika storlekar och priser.
        ~Love animals~
        Kramar Sofia
        160l, 100l, 54l, 40l

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          En fråga till: Bör man tänka på något speciellt när man planera var den ska sitta? Ska det vara ett ställe med mycket sol/skugga???
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            En fråga till: Bör man tänka på något speciellt när man planera var den ska sitta? Ska det vara ett ställe med mycket sol/skugga???
            om du har en så liten svart och grund balja är det nog smart att inte ha den där det är som soligast då det lätt kan bli för varmt under några riktigt soliga sommardagar.

            Kommentar

            Arbetssätt...