I dag är den första dagen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #16
    Häääärligt Gaffel det är iallafall action när du håller på
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Den börjar ta form!

      Ursäkta dom kassa vinklarna men det är gott om växtlighet kring vad som snart kommer att vara ett litet "vattenblänk"
      Klicka på bilden för större version

Namn: damm7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,5 KB
ID: 2107407
      Darek och tumstock!

      Johanski:6 000:- svenska träpengar, tur att det bara är klöver fast roligare kan man ha för pengarna..

      Ansjo:Trist bara att jag inte använde bältet, satt som en blöt lovikavante i det hål som sekunden tidigare varit en glasruta, med lite övertalning sitter nu fegsnöret på plats så fort man vrider om nyckeln..

      Patrik Steen:Håller inte riktigt med dig där, dom små är faktiskt riktiga arbetshästar så länge det är någorlunda plant, har kört en stor 20 tonnare som skulle förvandlat rododendron, gräsmatta och allting som kommit för nära till sinnebilden för ett skyttegravskrig under första världskriget, däremot kan dom små vara tillräckligt starka för att till och med resa en stor som lagt sig på sidan!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #18
        Såg ut som riktigt branta sluttningar i dammen, hur hade du tänkt att gjuta?
        Annars är det ju kul o se hur du lyckats handskats med en av de instabilaste grävarna enligt mig.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          ciklidcollector: Det blir en separat gjutning av djuphålan med öppen brädform.
          Senast redigerad av Gaffel; 07 June 2009, 13:00.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Vad hade du tänk dig för Fisk i dammen och filtrering och vad för matrial ska du använda utanpå gjutningen?
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Gaffel - överväg att göra djuphålan djupare - kanske 2 meter om det går. Lättare att övervintra då. Om du har 1,45 och betong däröver och sedan lite slamm så blir det inte så djupt. Brukar prata om ca 1,5 meters vattendjup för att få rätt skiktning under vintern. Gör du den djupare så kan du lägga en klack på ca 0,75 varifrån du kan cirkulera under vintern. Om du har den skillnaden så är det en liten risk för nedkylning av bottenvattnet vilket det lätt blir om man har genomluftning under vintern och den "stående" cirkulationen som blir resultatet når för djupt.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Vad hade du tänk dig för Fisk i dammen och filtrering och vad för matrial ska du använda utanpå gjutningen?
                Nu är det inte min trädgård så valet av fisk samt filtrering kommer i första hand att hamna på fastighetsägaren, en rollning med lanat resistent kommer att försegla betongen.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Gaffel - överväg att göra djuphålan djupare - kanske 2 meter om det går. Lättare att övervintra då. Om du har 1,45 och betong däröver och sedan lite slamm så blir det inte så djupt. Brukar prata om ca 1,5 meters vattendjup för att få rätt skiktning under vintern. Gör du den djupare så kan du lägga en klack på ca 0,75 varifrån du kan cirkulera under vintern. Om du har den skillnaden så är det en liten risk för nedkylning av bottenvattnet vilket det lätt blir om man har genomluftning under vintern och den "stående" cirkulationen som blir resultatet når för djupt.

                  MVH Lasse
                  Uppfattat!

                  Maskjordslagret på ytan var typ bara 30 cm djupt medans resten består av gammal gulaktig lera som verkar ha en hög andel sand i sig.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #24
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Nu är det inte min trädgård så valet av fisk samt filtrering kommer i första hand att hamna på fastighetsägaren, en rollning med lanat resistent kommer att försegla betongen.
                    Ok så det är inte din egen damm allså
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #25
                      Jag får nog skaffa hus först, ev lite oklart i öppningsinlägget men jag anlägger alltså någon annans blivande vattenblänk, vilket kanske inte är riktigt lika trevligt som att göra någonting åt sig själv men fortfarande väldigt kul och lärorikt, jag kan ju som sagt betong och anläggning det är därför jag "faller" för sådana här uppdrag!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Och kanske ett bra övningsexempel hur du ska, eller inte ska göra om den dagen kommer så det är i din trädgård.
                        Det ser ut att kunna komma ett och annat löv i pölen med?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Jag tänker mer kilovis på det svaretman brukar inte placera en damm ibland en massa buskar...Opsssss ska jag säga som har min bland en massa buskar som tappar sina blad på hösten
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #28
                            Trädgården är alltså fullständigt överbellamrad med växtlighet plus att det finns både hundar och katter i hushållet, dammen mäter fn 14 m²

                            Det är bara att håva Patrik!
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #29
                              Fast de flesta växterna som är med på bilderna är vintergröna och tappar inga löv. Ormbunkar vissnar visserligen ner, men bladen sitter kvar...

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                #30
                                Ursprungligen postat av Lilla Damen
                                Fast de flesta växterna som är med på bilderna är vintergröna och tappar inga löv. Ormbunkar vissnar visserligen ner, men bladen sitter kvar...
                                Ja precis Rhododendron är ju en vintergrön men blommerna som kommer årligen tar ju vägen nånstansoch dem kan vara dryga att håva upp
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...