Ökad vattencirkulation ger mindre trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faxeizzi
    • February 2007
    • 7

    Ökad vattencirkulation ger mindre trådalger?

    Hej
    Jag har en damm på 7,5 kubik med Koi, Guldid samt en Stör
    Har haft mycket problem med trådalger denna vår. Stören har dock glatt betat av dessa alger.
    Någonstans har jag hört att en lösning kan vara ökad cirkulation i dammen då trådalger inte gillar strömmande vatten. Någon som har en åsikt om detta?
    Mvh
    Magnus
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #2
    tror inte på det tyvärr mina trådalger växte bäst i bäcken!! fixa en bunt med kornhalm och lägg i dammen så försvinner algerna!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Ytterst tveksamt, dock så är det rent teoretiskt så att trådalger inte gillar allt för strömt men finns det för dem så kan de typ växa sig fast precis vart som helst.

      Har du koll på damm vattnet?
      Kanske för mycket fosfat eller kväve rikt?

      Kron halm funkar bra mot trådalger och bygger dels på naturliga huminosyror men även antagonism mellan fosfater och kalcium dvs. korn ger kalcium och kalcium tas upp iform av +joner likaså fosfater, kalcium jonerna är dock flera + laddade joner och växter, alger tar upp det istället vilket innebär att de ej kan föröka sig(vid för stort intag av kalcium).
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidcollector
        men även antagonism mellan fosfater och kalcium dvs. korn ger kalcium och kalcium tas upp iform av +joner likaså fosfater, kalcium jonerna är dock flera + laddade joner och växter, alger tar upp det istället vilket innebär att de ej kan föröka sig(vid för stort intag av kalcium).

        Har du några källor till detta? Då skulle det ju hjälpa att dosera kalciumklorid eller kalciumfosfat istället vilket jag inte riktigt tror på. Har sett en de fina algbaljor i saltvatten och där är det en fri kalciumkoncentration på mellan 380 - 450 ppm.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Faxeizzi
          • February 2007
          • 7

          #5
          TAck för svaren. SKa prova kornhalm. Har någon erfarenhet av medlet Hordeum?
          /Magnus

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Om ingen kommit på nåt de senaste tre-fyra åren så vet ingen hur halm fungerar, bara att det har en nedtryckande effekt på alger. Mina egna försök har antytt att effekten är begränsad och att bara vissa algarter påverkas.

            Föreslagna orsaker är: bildning av peroxid, konkurrens om nitrat med bakterier, ökade halter bakterier i vattnet, ökade halter av protozoer i vattnet, och att bakterier/protozoer producerar metaboliter som är giftiga för alger. Tetra (tror jag det var) hade ett filter baserat på halm, och det finns kommersiella produkter för saltvatten för att bekämpa alger genom att släppa lös maltos (bakteriell nedbrytning av kolhydrat tros vara mekanismen bakom hur halm funkar).

            Ökad vattenrörelse missgynnar inte trådalger, snarare tvärtom så att de växer snabbare. Däremot kan de inte bilda stagnerande massor, eftersom lösa trådar sugs in i filtren.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...