El-fiske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE_DUDE
    • February 2004
    • 764

    #16
    Ursprungligen postat av malfunkshun
    Mjärde är bra om man ska få gädda, men det gäller att man kollar den ofta för de skadar sig lätt annars.
    hallå där! ja kommer väl kolla den efter högst efter 24 timmar isf. det borde gå bra eller?

    Ursprungligen postat av Keibo
    Finns jo fina odlingslokaler (snarare gödning då de inte direkt får fram nya ålar) för ål nere i södra sverige... Jag har en polare som fixade en ål till ett akvarium där i alla fall.
    hehe coolt, ringde han å frågade bara eller hade han någon ''inside connection'' kanske?
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #17
      Ursprungligen postat av THE_DUDE
      hallå där! ja kommer väl kolla den efter högst efter 24 timmar isf. det borde gå bra eller?
      Hallålå ^^
      Ja, men kolla så ofta du kan. Fast ju större mjärden är ju bättre är det.

      Annars är det väl bara att skaffa ett gäng Amur snakehead. De ska ju klara ner till +4

      Kommentar

      • THE_DUDE
        • February 2004
        • 764

        #18
        jo hade det ''bara'' vart att skaffa några så hade jag lätt slängt i såna! men jag har tyvärr aldrig sett dom här...

        å andra subtropiska channa arter som går att få tag på är lite för dyra för att chansa med.
        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #19
          Nej nog är det så. Men i brist på amur channa så är nog en good ol' gädda bästa alternativet.
          Hur djup är dammen?

          Kommentar

          • THE_DUDE
            • February 2004
            • 764

            #20
            gös är coola också.

            den e rätt djup på en del ställen säkert över 150cm, men det har nog blivit en del slam på botten genom åren... ska fixa bilder på den.
            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Gös tar ju mindre byten än gädda så blir nog småttingarna som blir käk först åtminstone. Det är väl dom du ville ha bort dessutom.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • AqÛa Mast3r
                • July 2009
                • 23

                #22
                Gös ska ha minst 12 meter's djup!
                BlubBlub

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Varför?
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • AqÛa Mast3r
                    • July 2009
                    • 23

                    #24
                    Tar du å sätter en discus i ett 64liter's kar?
                    BlubBlub

                    Kommentar

                    • AqÛa Mast3r
                      • July 2009
                      • 23

                      #25
                      Fast klart att det skulle gå utan problem!
                      BlubBlub

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        #24 Nope.

                        Gös går bra utan ett djup på 12 meter. Går att ha i akvarium om man vill det.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #27
                          Jag hade samma problem i en damm, jag betade fällorna med fiskfoder, och inte ens då gick guldfisken in i nämnvärda antal, däremot diverse groddjur, och en andunge. Problemet i den dammen var att den var grymt övergödd med konstant högt tillflöde av näringsämnen, så fast guldfiskarna blev många och rätt stora simmade de praktisk taget i mat i form av "kryp". Ingen matning av fiskarna skedde.

                          Jag väntade en sommar för mycket med att göra något drastiskt, i vintras blev det för mycket näring under isen, och fiskarna dog, i princip allt annat akvatiskt också. Vattnet luktade gammalt avlopp redan innan fiskarna dog.

                          I ditt fall skulle jag nog (jag vet inte hur din damm ser ut) prova kastnät, mete eller nät, guldfiskar får man ju hyggligt med pengar för, fast nu är det lite på slut-tampen av säsongen. Som betesfisk borde de som sagt vara riktigt eftertraktade, men då har man ju det med sjukdomsrisken.

                          Om situationen tillåter kan du annonsera ut dom på självplock.

                          Om din situation påminner om min med fortsatt tillflöde av näringsämnen så är det högst lämpligt att skörda ur dammen, att tillsätta mer fisk som bara omsätter näringsämnena hjälper väl knappast, och en gädda i en stor damm full med guldfisk lär väl bli ungefär lika svårfångat som regnbågen.


                          Annars, om du är ute efter tips på rolig fisk att sätta i så slår väl inget Silurus glanis.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...