Dammfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Dammfråga

    Alla dammar ja sett i folks trädgårdar är gjorda med en matta i botten eller plastgjuten form.
    nu undrar jag finns de någon möjlighet att göra endamm så naturligt som möjligt, alltså sådana man ser i skogen osv...
    Kan man ha fiskar i en sådan damm och hur gör man en sådan damm så att man inte har så att säga matta eller någonting, hur gör man för att vattnet ska stanna i gropen så att säga.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är just kruxet att få vattnet att stanna kvar som gör det nödvändigt med t ex en dammduk. Om man sedan glömmer det här med filter och annan teknik samt pytsar i växtlighet med vattenkryp från närområdet kan man få en tämligen biotopiskt riktigt naturlig damm (jag har en igenväxt sådan).
    Fisk? Jag hade ett år stora sydamerikanska killis från de kalla sydliga delen. Ett annat år kom det in abborre bland annat som yngel men de överlevde inte vintern aftersom dammen inte var stor nog utan närmast bottenfrös. Däremot klarar sej snäckor och icke-vertebrater sej förträffligt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Men hur får man vattnet att stanna då, ska man kanske ha sand i botten, och bara fylla på och fylla på tills de blir så vått i marken runt omkring att de inte kan rinna ner mer.
      Vart placerar man bäst en sådan damm ?

      Antar att man inte ska placera den precis till husgrunden., heheh-.--

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Dammduk menar jag med skyddsduk under och vad du vill över om du nu inte vill att det skall synas. Alternativ kan vara betong eller t o m asfalt som den legendariske konservatorn Hjalmar Fleischer använde norr om Uppsala för några decennier sedan.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Ältrad blålera ovanpå ett lager med sand.
          Ren lera blir grymt kompakt och släpper ej genom vatten.
          Annars får du använda dammduk och sen lägga en lika stor som du tangerat(tangit lim) med sand(engelsk sjösten eller sand).

          Finns ett till alternativ och det är en super stor sten o sen spränger du ett stort hål i den.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Hehe då blir de nog riktigt lera då, även om de inte syns, så vill ja ha det så naturligt som möjligt, i och för sig har ja ingen trädgård än så de blir la om flera år hehe

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              I min trädgård så räcker det att jag gräver 1 meter ner så kommer leran så när jag grävde min damm så hade jag kunnat strunta i dammduken men körde med en ändå.Skulle vara roligt att testa utan
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Att vattnet stannar kvar i naturliga dammar beror på att grundvattnet ligger högt just där. Så om du bara gräver en grop var som helst och häller i vatten så kommer du få hälla till döddagar, nån damm får du inte i alla fall. Om du däremot har tur så kan du ju någonstans i trädgården ha sprickigt berg som är vattenförande och då kan du pröva att lägga din damm nedanför där.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Mumin har givetvis rätt jag glömde nämna att jag bor där det är väldigt högt grundvatten i området.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • classekoi
                    • March 2007
                    • 325

                    #10
                    problemet med naturdamm och koi är ju att de bökar i botten och därför kommer det inte att bli kristallklart vatten!!! klart vatten är a och o för mig annars ser man jú inte fisken!!!!!!!!!!!!

                    Kommentar

                    • Mathce
                      • April 2009
                      • 239

                      #11
                      Nuhandlade ju inte mina trådar om samma damm, utan var mest nyfiken bara.
                      men om den är tillräckligt djup borde inte ytan då i alla fall bli ganska klar.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Jo, naturligtvis, men det beror ju på hur djup! Samt hur strömt man har det etc.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • malfunkshun
                          • September 2008
                          • 394

                          #13
                          Enligt min chef, som jobbat i amazonas med att bygga dammar, så finns det en rysk metod som är mycket ekologisk.
                          Man gräver sin damm så som man vill ha den. Lägger ett tjockt lager halm/hö i gropen (fördelat så att det är lika tjockt överallt) sen så lägger man lera över. Det ska tydligen bli helt tätt då halmen/höet bildar en naturlig dammduk när det sjunker ihop och börjar förmultna.

                          Kommentar

                          • classekoi
                            • March 2007
                            • 325

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathce
                            Nuhandlade ju inte mina trådar om samma damm, utan var mest nyfiken bara.
                            men om den är tillräckligt djup borde inte ytan då i alla fall bli ganska klar.
                            du kommer ändå inte att se fisken då den kommer att gömma sig i den grumliga delen!

                            Kommentar

                            • sleepy
                              • March 2004
                              • 267

                              #15
                              bygg damn me duk no doubt. kosta inte shortan men är väll lite dyrt. jag klarade av de själv när jag var 16 år. mycket bra resultat dock så fick jag den inte tillräckligt djup:

                              man ska mins ha en meter djup om inte mer!

                              angånde att du inte vill se duken så går de lösa lätt ifall du har utrummet runt om dammen. och inte vill gör för branta sluttningar i dammen. de finns säkert mängder av info å webben angånde hur man gör. annars kan du väll slänga iväg ett /pm
                              ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...