"Altanakvarie", "Altandamm" till slöjisar? Ideer mottages tacksamt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    "Altanakvarie", "Altandamm" till slöjisar? Ideer mottages tacksamt!

    Jag funderar inför sommaren att göra en damm att ha på altanen åt slöjisarna, vad tror ni om det?

    Tanken är att ta en tank i plast på ca 500liter till ca 3-5 slöjisar (från bebisar till den största på ca 10-12cm).

    Vad kan man ha för växter i (tanken blir ca 40-60 cm djup) som klarar lite svalare väder?

    Hur gör jag för att vänja slöjisarna vid att vara ute (de har ca 20-23 grader nu innomhus)

    När är det dags att ta in dem igen? Hur gör jag då?

    Är det här en väöldigt dålig ide?

    Observera att det är ett "lågbudgetsprojekt" jag har i tankarna!
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Det blir ett riktigt akvarium då?

    Annars skulle det bli riktigt fint med en 6-8kantig liten damm nersänkt i altanen. Med spotlights som lyser in från sidorna.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Ursprungligen postat av Martin85
      Det blir ett riktigt akvarium då?

      Annars skulle det bli riktigt fint med en 6-8kantig liten damm nersänkt i altanen. Med spotlights som lyser in från sidorna.
      Eh, lågbudget......
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Hej!

        Kul idé som också har jag har funderat på då jag tänkt bygga en liten inomhusdamm.

        Jag skulle bygga som en "blomlåda" och sedan sätta ner tanken i den. (Så det blir som en liten pool i trä)

        Skulle även bygga till så att 'lådan' får en kant på utsidan där man kan lägga lite stenar m.m för att få det hela att bli lite mer estetiskt. Kanske ha små blomkrukor runt om på en sida =)

        Nu vet jag inte exakt vilken typ av balja du tänkt dig och hur pass kraftig den är. Men jag skulle nog iallfall bygga på ett fäste rakt över baljan för att inte kanterna ska bukta allt för mycket och förstöra den fina blomlådan.

        Eventuellt kan du hänga några små "taklampor" ner över det hela för att få lite mysig effekt samt för växternas skull.

        Växterna som klarar lite kyligare väder och passar i ute dammar är bland annat Hornsärv, näckrosor, olika mossor tex.

        Hoppas du fick nån idé av mitt lilla inlägg!

        /Markus
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Raskens
          • April 2006
          • 933

          #5
          Hej
          Jag var på en lantbruksskola i går. Då fick jag se denna lilla roddbåten som jag tyckte såg kul ut.
          Min sambo var på ett annat ställe där fanns det ett beg. kylskåp dom gjort som akvarium.
          Bifogade filer
          Agneta

          Kommentar

          • LillensMamma
            • October 2008
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Markus1984
            Hej!

            Kul idé som också har jag har funderat på då jag tänkt bygga en liten inomhusdamm.

            Jag skulle bygga som en "blomlåda" och sedan sätta ner tanken i den. (Så det blir som en liten pool i trä)

            Skulle även bygga till så att 'lådan' får en kant på utsidan där man kan lägga lite stenar m.m för att få det hela att bli lite mer estetiskt. Kanske ha små blomkrukor runt om på en sida =)

            Nu vet jag inte exakt vilken typ av balja du tänkt dig och hur pass kraftig den är. Men jag skulle nog iallfall bygga på ett fäste rakt över baljan för att inte kanterna ska bukta allt för mycket och förstöra den fina blomlådan.

            Eventuellt kan du hänga några små "taklampor" ner över det hela för att få lite mysig effekt samt för växternas skull.

            Växterna som klarar lite kyligare väder och passar i ute dammar är bland annat Hornsärv, näckrosor, olika mossor tex.

            Hoppas du fick nån idé av mitt lilla inlägg!

            /Markus
            A ha! Du satte ord till mina tankar!
            Vart hittar jag näckrosor och hornsäv? Blomsterlandet

            Som tank hade jag tänkt ta en 1m3 vattentank från makens jobb, kapa av i lämplig höjd typ 60 cm hög, bygga en ordentlig träram runt med lock för att inte fiskarna ska försvinna på mystiska vägar (katter, fågla...)

            Det måste alltså vara en helt vettig ide som jag har om fler har tänkt i samma banor
            Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Vad gäller vattenväxter för utomhus bruk kan plantagen o blomsterlandet ibland ha något. Mer riktiga plantskolor har vanligen mera och finns det någon som är mer intresserad av dammar så är det där du skall ta en extra titt.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                PS vad gäller hornsärv så ta en titt i dina närmsta vattendrag och se vad de har att erbjuda. Min hornsärv kommer från en damm med avknoppad från Rocksjön (liksom min mossa...)
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Ursprungligen postat av LillensMamma
                  A ha! Du satte ord till mina tankar!
                  Vart hittar jag näckrosor och hornsäv? Blomsterlandet

                  Som tank hade jag tänkt ta en 1m3 vattentank från makens jobb, kapa av i lämplig höjd typ 60 cm hög, bygga en ordentlig träram runt med lock för att inte fiskarna ska försvinna på mystiska vägar (katter, fågla...)

                  Det måste alltså vara en helt vettig ide som jag har om fler har tänkt i samma banor
                  Jag tror att det mesta har provats av alla idéer man kan tänkas komma på!

                  Det låter jättebra med din 1-kubikare som sågas av.

                  Bygg upp stadigt runt omkring den med plank m.m både för det estetiska och stadgan så tror jag det kommer bli skit bra!

                  Plantagen vet jag brukar ha Näckrosor och annat, du kan även prova Egeria Densa(?) aka Vattenpest som finns på alla akvariebutiker typ.

                  Ett annat tips är att se till så altanen håller för detta 500-700kg's projekt

                  Lycka till och kom med byggbilder!!

                  /Markus
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...