liten damm i ny stugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tougaye
    • January 2008
    • 209

    liten damm i ny stugan

    hej jag och min familj har nyss köpt en stuga .som har en damm på cirka 240 l.filter finns är på 1500l/t.har lite frågor .
    1. hur gör man med avrining för vi bor ju inte i spanien .(regnvatten)
    2.tänkte ha två små guld fiskar samt en del vattenpest i .tänkte inte låta fiskarna över vintra tänkte ge bort fiskarna när hösten kommer.funkar det i den dammen.
    3.vad ska jag ha för botten matrial ?kan jag ha någon söt vatten mussla i botten?och hur mycket brukar den kosta?
    4.vilka växter kan jag ha på sidan eller i ?
    5.har små barn som jag inte vill krypa i dammen har ni något bra ide på ett staket eller liknade
    här en bild hur det ser ut.kommer bättre bilder i veckan
    Senast redigerad av Tougaye; 28 April 2009, 09:47. Anledning: glömde bild
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    1. hur gör man med avrining för vi bor ju inte i spanien .(regnvatten)
    välj en nivå o sen leder du bort vattnet via en liten å.

    2.tänkte ha två små guld fiskar samt en del vattenpest i .tänkte inte låta fiskarna över vintra tänkte ge bort fiskarna när hösten kommer.funkar det i den dammen.
    2st guldfiskar är på tok för mycket för en 240liters damm, kanske slöjstjärtar två eller tre stycken. eventuellt så kan du ha små guldfiskar i o sen ge bort dem på hösten.
    3.vad ska jag ha för botten matrial ?kan jag ha någon söt vatten mussla i botten?och hur mycket brukar den kosta?
    om det är dammduk så skit i botten material, visst du kan ha lite grovkornigt engelsk sjössten, sötvattens musslor plockar du nästan enklast själv i en insjö(låt dem gå i lätt rinnande vatten en vecka innan isläpp för att de ska kunna släppa ifrån sig eventuella parasiter).
    4.vilka växter kan jag ha på sidan eller i ?
    Någon form av kalla, buddleja, dvärgbambu funkar att ha brevid, i så kanske någon vattenmynta kan funka.
    5.har små barn som jag inte vill krypa i dammen har ni något bra ide på ett staket eller liknade.
    enkelt staket typ med ribbor o två slanor funkar.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Tougaye
      • January 2008
      • 209

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      1. hur gör man med avrining för vi bor ju inte i spanien .(regnvatten)
      välj en nivå o sen leder du bort vattnet via en liten å.

      2.tänkte ha två små guld fiskar samt en del vattenpest i .tänkte inte låta fiskarna över vintra tänkte ge bort fiskarna när hösten kommer.funkar det i den dammen.
      2st guldfiskar är på tok för mycket för en 240liters damm, kanske slöjstjärtar två eller tre stycken. eventuellt så kan du ha små guldfiskar i o sen ge bort dem på hösten.
      3.vad ska jag ha för botten matrial ?kan jag ha någon söt vatten mussla i botten?och hur mycket brukar den kosta?
      om det är dammduk så skit i botten material, visst du kan ha lite grovkornigt engelsk sjössten, sötvattens musslor plockar du nästan enklast själv i en insjö(låt dem gå i lätt rinnande vatten en vecka innan isläpp för att de ska kunna släppa ifrån sig eventuella parasiter).
      4.vilka växter kan jag ha på sidan eller i ?
      Någon form av kalla, buddleja, dvärgbambu funkar att ha brevid, i så kanske någon vattenmynta kan funka.
      5.har små barn som jag inte vill krypa i dammen har ni något bra ide på ett staket eller liknade.
      enkelt staket typ med ribbor o två slanor funkar.
      det va dom svaren jag ville ha men har nog något mer att säga kommer jag va jäkligt uppen .för jag är väldigt ny på dammar

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Hur var det nu igen med att leda avrinningen ut i befinntliga vattendrag..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Hur var det nu igen med att leda avrinningen ut i befinntliga vattendrag..
          det är ajabaja!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Att leda ut regnvatten eller det såkallade överskotts vattnet till annan plats DOCK "EJ vattendrag eller sjö" är tillåtet. Eklart att ska du leda överskottsvattnet till grannen så bör du nog fråga först

            Annars kan man ha en odlingsbädd med grönsaker i och på så sätt ha både bra näringsgiva och vattning nästan naturligt eller åtminstone när du fyller på rent vatten i dammen.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              "liten å" är för mig ett vattendrag!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              Arbetssätt...