Att fånga 500 guldfiskar. Hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Att fånga 500 guldfiskar. Hur gör man?

    För en tid sedan frågade jag jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet hur jag ska få vattnet i min damm att bli lite mindre grumligt. Svaret blev: Ta bort 80 procent av alla fiskar. Någon annan fungerande metod trodde han inte på. Inte jag heller. Med drygt 600 guldfiskar och några koi i dammen så kan naturligtvis resultatet bara bli ett: mycket grumligt vatten!

    Visserligen gör fiskgjusen ett bra jobb när han dagligen fångar guldfiskar men det räcker inte. Jag måste också fånga fisk. Massor av fisk.

    Min damm är på 200 kvm och med ett medeldjup på cirka en meter. Jag har ingen större lust att tömma dammen så hur gör jag för att fånga bortåt 500 skygga (fiskgjusen!) guldfiskar i en damm med ca 10 cm siktdjup? Någon som har ett tips? Kolla mina vedermödor på min hemsida:
    www.bystan.se
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    kastnät? vanliga nät? mjärdar?

    ska du sälja de fiskarna eller ska de till de sälla jaktmarkerna?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Dynamit?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Fler fiskgjusar?
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Guest

          #5
          fiskfälla fast hinkmodell.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Gör det nu (om det inte redan är för sent) när temperaturen är låg och de inte är för aktiva. Då kan du släpa ett nät över. Om det är omöjligt eller om temp stigit för mycket så försök med några mjärdar (kräftburar kanske). Lägg i ngt smarrigt. Denna metod går bäst om det är lite varmare i vattnet. Nu tror jag iofs inte att det är mängden fisk i sig som gör grumligheten utan att du matar bra. Skall du ta bort med mjärde så stoppa matningen någon vecka (vänta till slutet av maj så fiskarna återfått lite av konditionen). Beta sedan mjärden. Lycka till (ett litet metspö är rätt så effektivt också )

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Du har ingen möjlighet att låna något nät av grövre modell och dra som not genom dammen? Dras gåendes från ena sidan till andra sidan samtidigt genom dammen
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Det finns smidiga mjärdar och mörtstugor att köpa, och precis som Lasse säger funkar dom bäst när det är lite varmare och framförallt om du inte matar på ett tag.

                Om din fiskgjuse har en partner och ska föda upp en kull borde problemet lösa sig självt med tiden.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Det där med metspö. Finns ingen akvarieförening i området som kanske är intresserad av en gratis fiskeutflykt som våraktivitet? Lite grillad korv på det så kan du bara sitta och njuta när dom metar arslet av sig. Fångad fisk får man behålla eller så avlivas dom när det blir lite väl många för akvariumen
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Det där med metspö. Finns ingen akvarieförening i området som kanske är intresserad av en gratis fiskeutflykt som våraktivitet? Lite grillad korv på det så kan du bara sitta och njuta när dom metar arslet av sig. Fångad fisk får man behålla eller så avlivas dom när det blir lite väl många för akvariumen
                    Grilla korv när man kan grilla guldfisk? Kanske nästa utflyktsmål för zoopet väst, metspö, gott humör och grillpinnar medtages!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Grilla korv när man kan grilla guldfisk? Kanske nästa utflyktsmål för zoopet väst, metspö, gott humör och grillpinnar medtages!
                      Man bor fanimig på Sveriges baksida

                      Kommentar

                      • kent001
                        • April 2008
                        • 58

                        #12
                        De goda råden står som spön i backen. Tack, tack! Dynamit? Njae. Fler fiskgjusar? Ja, tack. Den fiffigaste lösningen verkade vara att dra ett nät över dammen men alla näckrosor kommer nog att hindra en sådan lösning. Att det är antalet fiskar (600) som grumlar dammen är det ingen tvekan om. I bäcken som leder till dammen är vattnet kristallklart (nåja...). 600 fiskar? Inte nu! Jag har upptäckt att det finns massor av fjolårsyngel. Också. Hur många fiskar som finns i dammen idag vågar jag knappt tänka på. Kolla min hemsida. Där rapporterar jag fortlöpande via min bildminiblogg om utveklingen på dammfronten. Vad jag ska göra med fiskarna? Ja, inte tänker jag avliva dom! Hugade spekulanter är välkomna att fånga. Gratis, naturligtvis. www.bystan.se

                        Kommentar

                        • fesoj
                          • November 2007
                          • 250

                          #13
                          kasta ner ett nät (med sten eller nått som får det att sjunka) som du och någon annan sedan drar mot en kant. sedan är det nog bara att håva
                          om du bor i sthlm så kanske någon skulle kunna få flytta till vår damm
                          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                          Kommentar

                          • GöranE
                            • November 2008
                            • 735

                            #14
                            Kanske en dum fråga men du skulle inte kunna släppa ner en rovfisk av något slag?
                            Borde ju kunna bli fet ganska fort....
                            Allvarligt talat...
                            Jag hade nog gjort såhär: Vet inte om du har sett hur man fiskar spigg i stockholms ström??
                            Gör en rund ganska grund "håv" typ 1-2 meter i diameter, ha i lite mat i den och lägg den på botten. Vänta en stund, lyft upp håven och kolla.
                            Alternativt lägg den på botten och mata fiskarna som vanligt, när du ser att dom är där, lyft upp.
                            Borde fungera??
                            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Det är väl i första hand småttarna du vill bli av med antar jag?

                              I värsta fall köp ett par betesfisks-nät och lägg i dammen. Fisken överlever inte, men du torde bli av med några hundra fiskar på ett par timmar, och jag misstänker i alla fall du får svårt att ens ge bort 500 guldfiskar.

                              Kastnät, sänkhåv, ålryssja, och mörtstuga är andra helt rimliga alternativ. Nackdelen är att de inte är lika effektiva, så det tar längre tid att reducera guldfiskbeståndet, fördelen är att fisken tas oskadd så den kan sorteras och stora fina exemplar släppas tillbaks.
                              Senast redigerad av Azur; 30 April 2009, 10:38.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...