Bygga damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sirii
    • February 2009
    • 64

    Bygga damm?

    Mamma och jag funderar på att bygga en damm i sommar, inget bestämt än bara lösa planer
    hur stor och djup bör man ha om man vill ha näckrosor och ev , guldfiskar? jag har läst någonsatns att den ska va 120 cm djup om fiskarna ska kunna övervintra?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Var bor du i Sverige?om du bor vättern och neråt så behöver du inte ha så djupt till Guldfisk räcker med en 50-60 cm för övervintring.Men ju djupare man kan få det desto bättre för Guldfisken tänker då mest att den får större yta att röra sig på inte för övervintringens skull men för fiskens välbefinnade.Sen om du ska ha Näckros så ska du ner på halv metern för att den ska klara en vinter så slipper du ta upp den och sen storlek ju större desto bättre men så är det med det mesta,men sen får man tänka på att dammen ska filtreras också ju större desto större filter.
    Senast redigerad av Patrik Steen; 15 April 2009, 18:00.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Kanske några tips här. http://koigalen.egetforum.se/forum/

      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Näckrosor bör planteras i plasttunnor för att inte ta över hela dammen om de trivs
        Senast redigerad av Mick13; 23 April 2009, 22:58.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Sirii
          • February 2009
          • 64

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Var bor du i Sverige?om du bor vättern och neråt så behöver du inte ha så djupt till Guldfisk räcker med en 50-60 cm för övervintring.Men ju djupare man kan få det desto bättre för Guldfisken tänker då mest att den får större yta att röra sig på inte för övervintringens skull men för fiskens välbefinnade.Sen om du ska ha Näckros så ska du ner på halv metern för att den ska klara en vinter så slipper du ta upp den och sen storlek ju större desto bättre men så är det med det mesta,men sen får man tänka på att dammen ska filtreras också ju större desto större filter.


          Okej tack jag bor utanför trollhättan ungefär, så om jag gräver ca 70 cm djupt för att vara på den säkra sidan borde det kanske räcka då

          Kommentar

          • Sirii
            • February 2009
            • 64

            #6
            Ursprungligen postat av Mick13
            Näckrosor bör palnteras i tunnor frö att inte ta över hela dammen om de trivs

            Man kasnke kan ansa om det blir total invasion också

            Kommentar

            • Sirii
              • February 2009
              • 64

              #7

              Tackar =)

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #8
                jag bodde tidigare i sjuntorp och där finns en kille som hade 120 cm djup damm och han hade problem med att få fisken att överleva vintern!

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sirii
                  Man kasnke kan ansa om det blir total invasion också
                  Ett digert arbete och sedan trivs näckrosen i slam och har du slammet i en tunna med näkrosrötterna så slipper du att det virvlar runt i dammen. Sedan vill jag minas att näckrosen trivs bäst på över 1m djup. Men det är bara att googla på det eller kola på någon plantskolas hemsida.
                  Senast redigerad av Mick13; 25 April 2009, 22:42.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Hur du än gör och när du gör det så gör en redig grund(bärlager, markbyggnad) innan samt täck dammen på vintern med frigolit.

                    Det hjälper inte om du har en 2m djup damm men har gjort grunden dåligt så kommer du få såkallade köldfickor när tjälen sätter i.
                    Har du dock grundat ordentligt så kommer aldrig tjälen åt och täcker du dammen på vintern så lär du ha öppet vatten under.

                    Anläggnings AMA(regelverk/riktlinjer) för markanläggnings arbeten yrkesmässigt är en smart grej att läsa, speciellt avsnittet om damm och mur.

                    Själv ska jag bygga om en befintlig damm.
                    Kommer använda mig av packad samkross(0-32) styrolitskivor(går ut en halvmeter utanför tänkta mått), markväv(lite starkare än vanlig svart täckväv), fogsand.
                    Totalt så har jag ett bärlager(samkross) på 30cm, styrolit 10cm, markväv, fogsand, 5cm innan damm duken.
                    Dammen kommer endast bli 4m bred, 5,8m lång och ha planbotten på 1m djup(eventuella planteringsfickor kommer förekomma)
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • classekoi
                      • March 2007
                      • 325

                      #11
                      @ ciklidcollektor är du dum i huvudet? har du blivit utkickad från koigalen? dina svar är ju helt uppåt väggarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      ha ett underbart liv mvh classekoi

                      Kommentar

                      • ciklidcollector
                        • April 2008
                        • 1111

                        #12
                        Varför detta på hopp?
                        Även jag kan lära av mina misstag.
                        4grader vid tjälnivå(frostfritt) djup innebär köldfickor vid botten hur du än gör, det förekommer även i mindre/större insjöar.
                        Bättre göra ett redigt underlag, förresten så skriver både stefan, per.l o henrik om tjälen och dess inverkan på koigalen.
                        AMA är ju väldigt bra att ha och berättar på ett bra sett hur man undviker både köldfickor, tjälförskjutning, bärlager mm.

                        Då det gäller 120m djupt o problem med att övervintra fisken så kan det ju bero på många saker.
                        Ex. sumpgaser, syre tillgången, antalet fiskar.

                        (hur stor genomsläpplighet av vatten tror du sand har)?
                        (vilket material orsakar tjälskott)?
                        -=Amatörbiologen=-
                        Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Jag kan ingenting om dammar, men, ciklidcollector, din damm är den näst mest ambitiösa jag nånsin sett, slagen endast av min brorsas gjutna 50-kubiks-damm-med-fors.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Jag anser att man anlägger en damm för att ha den mera än 10-30år och då vill man gärna slippa göra om det hur roligt det än var vid byggandet.

                            Har sett alltför många dammar som fått göras om pga dåligt under arbete i form av tjälskott och dålig isolering.
                            Det som händer när man har 4grader frostfritt o förseglar uppe till ovan tjälfritt är att du aldrig får en frusen yta.
                            Vill man ha plan botten hela tiden i en gjuten damm eller en med dammduk så får man verkligen undvika tjällyft genom att grunda bra.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Heh eller de dammar som inte håller tät i vallen på grund av att man valt fel typ av material eller haft på för lite material i vallen =)
                              O vilka goa följder det blir när tjälen knäcker lite här som där i vallen =) Många fina sättningar blir det .
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...