Bygga damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    • March 2004
    • 267

    #16
    ciklidcollector du glömmer att all värme dammen får kommer faktist från marken under vintern, det är de enda som värmer den så att den inte bottenfryser. Detta om man bortser från solens varme på dagarna vilket är ganska liten på vinterhalvåret. nu e de klart du kanske bor upp i landet där marken är minusgrader men ner i landet så gräver du någon meter så är de inte minusgrader vilken leder till att du varmer dammen istellet. Varför motvärka detta med isolering?!

    I vilket fall som hälls är näst intill alltid Luften den som kyler vid avdunsting och om bara luften är kall. Och i det är alltid luften som e kallare! en jorden på vintern. vilket leder till hur du en gör kommer de "vandra värme från marken ut mot luften" värför inte ta tillvara på denna värme till din damm?

    utöver detta så isolerar du på sommaren så tar du bort möjligheten att marken ska varmas upp av det varma damm vattnet på en sommardag. vilket jag antar i små dammar kan vara ett problem med för varmt vatten.

    Men jag antar ifall man dock om man klär in me isolering under och över då kan man möjligt vis få ett possitivt resultat.

    -Kolla hur djupt ner marken fryser under vintern. är din damm djupare? ha ingen isolering.

    Jag håller dock med om att göra de odentligt om de är en stor damm. att "laga" en damm är inte att föredra...

    /mvh byggnads ingenjören
    Senast redigerad av sleepy; 21 May 2009, 15:58.
    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

    Kommentar

    • RobinJ
      • January 2007
      • 251

      #17
      Jag har planer på att gjuta en damm hemma i trädgården iår eller nästa år. Jag bor i hjärtat av sörmland, Flen, hehe. Grejen är den att dammen ska vara på var sida om berget med en vattenkanal genom sprickan i berget som för ihop dammarna. Berget ligger på en upphöjning (ses på bilden). Hur kommer kylan påverka när det står på en sluttning. Ska jag mäta ifrån dammens djupaste punkter till sidan av sluttningen för att veta hur det kommer att frysa?

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
      Fish go moo

      Kommentar

      Arbetssätt...