cement i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    cement i damm?

    Hej
    På landet har vi en damm som vi idag har dammduk i, men vi lyckas inte dölja skarvarna snyggt och tänkte istället på cement. Undrar nu om man kan gjuta med vanlig cement eller krävs det någon annan sort när man ska ha fiskar i ? Det är en "naturdamm" så det är bara själva kanten runt som behöver gjutas så det är vattentätt. Någon som vet?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Hydraulisk betong skulle fungera utmärkt, blanda den trög bara så kan ni bygga en snygg sarg, mosaik är ett alternativ om ni vill ha en mer utsmyckad sarg annars går det bra att bara borsta den.

    Ni behöver alltså inte tömma dammen på vatten för att gjuta med hydraulisk betong, se bara till att fiskarna inte är närvarande..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • sucksdorff
      • December 2006
      • 239

      #3
      Håller det helt vattentätt? Har hört att cementen skall penslas med något för att få det tätt, och hur torr måste grunden vara när man gjuter?

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Hydrauliskt bruk använder man bla till att gjuta under vatten med, tricket ligger i att få ner det på plats samlat utan att det slammar.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • sucksdorff
          • December 2006
          • 239

          #5
          ok, tack för hjälpen

          Kommentar

          • sucksdorff
            • December 2006
            • 239

            #6
            Hej igen, ringde idag till Beijer bygg och kollade om dom hade någon sådan betong du pratade om och blev totalt idiotförklarad. Dom sa att det inte
            håller vattentätt och att det i dammar endast är dammduk som gäller, men visst finns det betonggjytna dammar? Har ju själv sett dom. Så finns det någon där ute som använt betong till sin damm kan ni väl snälla berätta hur det gått till? Tack

            Kommentar

            • sucksdorff
              • December 2006
              • 239

              #7
              Så, nu har jag ringt runt till alla butiker som säljer betong o bruk och fått reda på hur man kan göra. På k-rauta i Gbg finns det något som heter "vattenstopp" och som ska blandas i cementen när du gjuter. Enligt dom ska det hålla för damm så vi får hoppas.Återkommer senare i sommar när jag definitivt ser om det håller.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Irriterande, var övertygad om att jag svarade på den här tråden redan i går kväll men så var tydligen inte fallet.

                Jag är alltså betongare till yrket och har bla arbetat tillsammans med dom här och jag garanterar dig att man kan gjuta under vatten, om man bygger pooler eller dammar är det av intresse att få betongen tät och detta var ett problem förr då betongen var tvungen att behandlas efter gjutning för att vara tät, det problemet finns inte i dag utan man använder speciell betong färdig från fabrik eller betong med tillsatsmedel.

                Om man ska gjuta under vatten så måste betongen transporteras ner genom vattnet till gjöten utan att bindemedlet blandas ut för mycket, för en vanlig svensson är kanske inte betongpumpen ett alternativ varför man kan använda sig av ränna eller rör, viktigt är att rännan eller röret befinner sig under gjöten varpå den nya betongen som fylls på hamnar direkt inne i gjöten som breder ut sig expansivt med minimal vattengenomträngning.

                Ska du torrlägga dammen så gjuter du som vanligt med skurning och stålslipning som avslut, är det en damm av större(ekonomisk)dignitet så bör du se till att isolera botten innan.

                Användandet av hydrauliskt bruk är alltså en flertusenårig kundskap som varit förlorad under drygt tusen år, fördelen med denna betong är alltså att den dels inte är beroende av armeringens åldrande samt att den motstår vatten.

                Nu förväntar ju inte jag mig att "försäljare" ute på Beijers vet hur gammal betong kan bli men om jag säger att den vanliga betong vi normalt använder har en livslängd av ungefär 300 år så kan du ju googla på romerska akvedukter eller badhuset i Caracalla..

                Hittade precis en kul länk, läs och njut och sluta lyssna på nasare..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...