Damm utan tillgång till el

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    Damm utan tillgång till el

    Jag håller på att anlägga en damm på cirka 4-4.5 kubik där det inte finns tillgång till elektricitet. Jag har några väldigt små solpaneler (ursprunligen för att driva en utomhus belysning typ L.E.D) som kan ladda upp några AA-batterier som i sin tur driver en batterdriven pump. Jag tror dock att dessa solpaneler endast generar ytterst lite Ampere (volt cirka 1.5) så pumpen kanske inte kommer kunna vara igång så länge varje dag, plus att pumpen är ganska klen och klarar inte av att pumpa från större djup. Djupet på dammen blir cirka 1.3-1.5 meter på det djupaste stället.

    Jag skulle behöva ha hjälp med andra idéer för att få cirkulation på dammen och helst driva ett filter. Jag har tänkt lite i banorna kring att använda mig av vindens kraft då stället dammen anläggs på är högst upp på ett berg där det är ganska blåsigt. Jag har gjort en propeller till en horisontalt vindturbin men eftersom det är så mycket rörliga delar på ett sådant vet jag inte riktigt hur jag ska alstra kraften på ett effekivt sett. Det skullle vara bra om det direkt från vindturbinen gick att fixa så att blev cirkulation. Alltså helt mekaniskt, utan inblandning av el. Jag har också funderat på om det går att fixa det med en vertikal vindturbin.

    Men som sagt! Jag har kört fast lite och jag vet inte vad jag ska gå på så det skulle vara oerhört uppskattat med lite idéer.

    P.S. Jag har redan införskaffat dammduk och pressening (istället för såndär dyr matta) så helst inga förslag om att jag ska ge upp projektet!
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Till att börja med, hur mycket genererar dina solpaneler(viktigt), sen kan du inte koppla ett 12voltsbatteri som driver ett exhauster system(dvs. luftpump som lyfter vattnet till ett filter).

    Jula har annars bra solpaneler till hyggliga priser och de har även en 12v länspump som funkar.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Annars har du ju exergon som säljer solpanels paket med både batteri och regulator, bara köpa en omvandlare till 230v sen kan du ju köra med vanliga pumpar
      Ett alternativ är ju solpanel på 120w samt batteri 115ah med regulator pr2020 samt omformare 150w/500w.
      Bra om man kompletterar med en till solpanel på 120w och ett till batteri på 115ah sen kopplar man ihop batterierna så de alltså blir 230ah, då kan du köra relativt kraftiga pumpar utan att du laddar ur batterierna helt även om det skulle vara mulet och du bara får laddning på 40% av max.
      Annars finns ju alternativet en vatten pump för 12v dc 18l/min med maximal strömförbrukning på 3A.
      Med ett full laddat 115Ah batteri borde du kunna driva den pumpen typ 38timmar o sen relativt konstant om du har en eller flera solpaneler som sköter laddningen.
      Kanske även vindkraftverk kan vara en smart grej som sköter laddningen när solen inte lyser men det blåser ute.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Rudabb
        • December 2007
        • 47

        #4
        Tack för förslagen, men ekonomin tillåter ej att jag köper dyra solpaneler och batterier, även om det skulle vara en bra lösning.

        En annan sak med dammen är att vattnet i den kommer vara regnvatten och därför surt. Räcker det att jag lägger i bikarbonat eller kanske snäckskal för att lösa detta eller behöver jag göra något annat också?

        Kan ju också nämnas att jag tänker börja med att ha ruda och guldfisk i dammen, som tål det mesta, men jag skulle tycka det var väldigt fräckt att ha abborre där i också. Dock kräver ju abborren lite mer cirkulation. Så idéer tack!

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Benkraft
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • classekoi
            • March 2007
            • 325

            #6
            det borde väl gå att ordna med någon form av vinddriven pump för att få lite cirkulation och för att fixa pH kan du lägg i kalksten men troligen kommer pH att variera kraftigt om det regnar mycket men det är bara att prova om det funkar med fisk!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              oxydator..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Rudabb
                • December 2007
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Fungerar den som såna där syretabletter som måste ersättas eftersom?

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  De fungerar, batteridriven luftpump är annars ett alternativ.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Hur mycket fisk ska du ha? En djup damm blir inte väldigt varm, flera kubikmeter stor, ruda, guldfisk och abborre, det är inte särskilt känsliga fiskar, om du inte ska ha mycket fisk borde du klara dig utan pump.

                    Syretabletter har ju ganska kort verkningstid, en oxydator kan man ju designa så att den har den verkningstid man vill, beroende på hur mycket plats man har och hur mycket väteperoxid man har råd att köpa, borde bli mycket billigare än syretabletter redan på ganska kort sikt.

                    Men som sagt jag tror det inte behövs om du inte ska ha mycket fisk, enklast är väl att hålla sig till guldfisk, härdig som rudan ungefär, och du kan sälja överskottet, stoppar du även i ruda finns det risk för korsningar, och avkomman lär bli rudgrå i första generation.

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      En kompis far hade byggt sig en luftare som drivs av vinden. ett cykel nav med vingar som snurrade en axel som det satt en visp i ändan av som luftade vattnet i dammen han hade tagit inspiration i från vietnamesiska fiskodlingar.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...