Vågar man sig på en vattendamm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Vågar man sig på en vattendamm?

    Hej.

    Det är många projekt på gång i huvudet nu men till våren och sommaren så måste altanen byggas om.

    Hade till en början funderat på att sänka ner en liten damm i altandäcket, ca 1 meter i diameter och kanske 50cm djup och ha ett litet vattenspel och belysning som prio 1 och sen lite växter kanske, fisk hade jag inte tänkt på direkt.

    Men tanken slog mig att baksidan på tomten är inget annat än gräs som ska klippas på sommaren och vi utnyttjar inte baksidan mer än att sitta på altanen.

    Skulle man inte kunna bygga en lite större damm, en vattenspegel på 8x10 meter, kanske större?!

    Tomten är våran egen och har fri tillgång till grävmaskiner så grovjobbet är en barnlek.

    Frågan är bara hur pass tekniskt avancerat det måste bli?

    Krävs bygglov?
    Vad krävs för filtrering och pumpar för att hålla det i skick? Kommer nog hålla fisk i dammen men först och främst ska det bli växter, massa ljus och just en vattenspegel för utseendet.

    Annars känns det som att det kan bli ett stort och förhoppningsvis enkelt projekt.

    Gräva MYCKET, sen fylla på med mycket sand i botten för att skydda kommande duk...
    Sen lägga dammduk eller plast och sen sand + grus.
    Fixa filtrering och cirkulation som går att dölja enkelt och sen bara till att plantera och fixa det estetiska.

    Något man bör tänka extra på?

    Detta är som sagt bara i planeringsstadie men det kommer garanterat bli av. Med just fri tillgång till både maskiner och frakta sand och grus från egna marker, eget vatten, så kommer det inte bli så kostsamt heller.

    Har även en vild fantasi att kombinera det estetiska närmast altanen och sen bära iväg på längden och djupet och hålla större fisk.

    En granne här i byn har en rejäl damm som är övervintringsbar/frostfritt djup över hela och han håller ca 100kg ädelfisk där som fiskas upp under säsongen.
    Men då hade jag nog tänkt mer på att fånga in och hålla vanlig insjöfisk som Abborre och någon mindre gädda. Möjligt? Svårt?

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kommer ihåg en tråd för länge sedan som länkade till ett projekt där någon (inte i Sverige förstås) grävde upp hela trädgården och sedan hade fönster i källaren (i tre olika väderstreck) till dammen fylld med monsterfiskar...
    Där har du kanske målet med fri tillgång till grävamaskiner...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Kommer ihåg en tråd för länge sedan som länkade till ett projekt där någon (inte i Sverige förstås) grävde upp hela trädgården och sedan hade fönster i källaren (i tre olika väderstreck) till dammen fylld med monsterfiskar...
      Där har du kanske målet med fri tillgång till grävamaskiner...
      Remember you are only restricted by the size of your dream. and I dream MEGA GO THE EXTRA MILE ..................IT'S NEVER CROWDED I built my mega and mini mega tanks in the 1994 to 1997 period. My mega tank: I built the tank as an addition to the home and then joined it by putting doors...


      Maffigt!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Japp där har du målet...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • T_K
          • January 2006
          • 102

          #5
          Det allra viktigaste du ska tänka på om du ska bygga en damm är att den ska vara inhägnad. Står i lagen. Så inte småbarn kommer in och drunknar. Endera hägnar du in hela tomten eller så bara dammen. Jag kan inte reglerna men det får du ta reda på. Staketet ska vara minst 80 cm om jag inte minns fel. OCH detta är VIKTIGT :-)

          Kommentar

          • KAM
            • December 2007
            • 202

            #6
            He he, det verkar som Johanski och erikthur satt ribban för dig. Du skulle aldrig nämnt att du hade fri tillgång till grävmaskiner...
            [

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av T_K
              Det allra viktigaste du ska tänka på om du ska bygga en damm är att den ska vara inhägnad. Står i lagen. Så inte småbarn kommer in och drunknar. Endera hägnar du in hela tomten eller så bara dammen. Jag kan inte reglerna men det får du ta reda på. Staketet ska vara minst 80 cm om jag inte minns fel. OCH detta är VIKTIGT :-)
              Oj, Det hade man ju inte tänkt på. Det kommer nog inte att hägnas in på något vis. Det tappar ju all charm med projektet.

              Tittar man på alla dessa pooler som folk bygger seriöst eller dessa enklare barnens-hus-byggsatser som tåls att grävas ner och sen fylla emot så har jag aldrig sett något skydd mot sånt.

              Det kommer bli växtlighet i "strandkanterna" och inte 1 meters djup direkt så någon direkt överraskning att hamna i vatten kommer det inte bli.

              Ska försöka lösa detta på bästa möjliga vis.

              Och det kommer inte bli något extrembygge

              Däremot har vi en dränering som kommer ifrån berget och rinner ut i ett närliggande dike, röret är 80mm och rinner väldigt mycket ur det på våren, även lite på sommaren. Under de allra hetaste veckorna är det dock torrt. Vid regnväder flödar det iaf.

              Det finns nog möjligheter att leda om det vattnet in i dammen och sen från dammen ner till diket tillbaka då det passar bra med nivåerna.

              Tyvärr har jag ingen stenkoll på vad som finns i vattnet. Det kommer via en stor åker som inte är ekologisk, vi sprutar en hel del bekämpningsmedel :/

              Det mest rimliga alternativet är att gräva ner ett nivårör i dammen och via trädgårdsslangen fylla på och byta ut några hundra liter i bland. Överflödet kommer själv rinna ner i redan nämnda dike

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...