Bygga damm utav oljetank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Bygga damm utav oljetank?

    På skolan har vi en 20kubik stor oljetank som för 10år sen användes för att ha olja i(användes för att värma växthusen genom eldning).

    Kan man använda den och vad bör man tänka på???

    Vilket är de bästa materialen man ska ha för att kunna nyttja oljetanken?
    Pvc, EPDM, polyester o glasfiber?

    Tanken har en bottenplugg med genomförning redan idag och den vill jag använda till ett gravitationsfilter.

    Om man ska välja glasfiber hur många lager med polyesterväv kommer jag behöva?
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Borde väl vara Glasfiber tycker man,men undrar om det fäster på plåten eller järnet??Att köra med ett Gravitationsfilter borde funka om det nu går att få tätt mellan glasfibern och bottenavlopppet att det nu fästar tänker jag på.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Testade idag med att lägga ett lager polyester o glasfiber så jag tror att det håller, får hålla dig up to date.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Verkar hålla iallafall.
        Ska testa på större område när jag slipat.
        Märkte att det måste vara rent från rost för att det ska fästa ordentligt.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Lät sanera min oljetank till huset för några år sedan. Den tömdes, rengjordes och sandblästrades. Därefter laminerades insidan med glasfiber. Hela arbetet tog en dag. tanken är ~3000 liter. Den metoden torde funka även i ditt projekt.
          h. Johan

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            #6
            Det låter intressant, ska följa detta!

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Ahha

              Ursprungligen postat av JLi
              Lät sanera min oljetank till huset för några år sedan. Den tömdes, rengjordes och sandblästrades. Därefter laminerades insidan med glasfiber. Hela arbetet tog en dag. tanken är ~3000 liter. Den metoden torde funka även i ditt projekt.
              Det där med sandbläster skulle nog funka.
              Ska kolla om skolan har någon sådan.

              Fick höra att jag även kunde få ta två recirkuleringstankar som var över från aquadrip på 600liter/2200liter och jag funderade på om man kanske kan använda den lilla som något gigantiskt trekammar filter?!
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8
                Blir inget av att använda oljetanken tyvärr.
                Dock så skulle vi få två vattensilos från vreta som mäter 273cm diameter och 159cm hög och den andra som är 455cm i diameter och 312cm hög.
                Den stora som beräknas vara på cirka 51kubik ska vi inte använda å den ska jag höra om jag kan få gräva ner med grävare så att bara 90cm sticker upp ovan marknivå.

                Dessa silos är från waterboys och har dammduk och genomförningar samt antialgduk.
                Frågan är om det är genomförbart och isåfall vad ska man ha för filter???
                (då jag nämnde om en eventuell damm på 51kubik för de på djuravdelningen) så sa de att de hade ett pb85 filter till sin innedamm och vi på trädgårds sidan har en grundfos chi 12-25 pump(200l/m) kan man använda något av det kanske om jag får lov att göra dammen?
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...