dammfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #16
    bara undrar kan man ha guldfiskar 3-4 i en 90 liters balja som man gräver ner på sommaren och har dom inne på vintern?
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Inte fullvuxna men små tycker jag går bra eller rättare sagt haft själv...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • classekoi
        • March 2007
        • 325

        #18
        undvik direktsol bara!!

        Kommentar

        • pirayamannen
          • May 2007
          • 121

          #19
          Ursprungligen postat av ciklidcollector
          Hmm, synd att du vill ta bort tråden.
          Var ju annars roligt att diskutera om damm här och framför allt regnbågssmolt.
          Är det en färdiggjuten damm vi pratar om i de dimensionerna så skulle jag nog köpa två stycken sådana o sen göra som en liten bäck mellan dem med dammduk.
          Då det gäller mat till fiskarna så löser det sig oftast självt fram emot vårkanten.
          Speciellt med mygg.
          Om du vill kan du håva upp lite yngel från någon insjö senare och stoppa i dem i dammen också.

          ok vi behöver inte radera tråden! men ´måste jag inte vänta nått år innan jag sätter i båge så insektslivet ska kicka igång eller hur funkar det? fler tips? annars har jag en annan ide som jag diskuterar i en annan del av forumet

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #20
            Ta lite vatten från en insjö, även vattenväxter går bra o lite grus.
            Sätt i dem i damm vattnet o du har en hyfsad fauna snabbt.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Och därutöver hittar den luftburna faunan dit ganska snabbt.
              Jag fick en dykarskalbagge i min damm under tiden jag fyllde upp den...

              Och som sagt två skräddare därtill (glömde det)
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Violator
                • January 2009
                • 65

                #22
                Jag har en liten damm på kanske 1000-1500 liter (60 cm djup). Jag kan säga att det var med nöd och näppe jag klarade mina guldfiskar efter att i början på januari tvingats springa ut och bila upp den nästan bottenfrusna dammen. Isen var 40cm tjock och då bor jag i Bohuslän med förhållandevis mild vinter jämfört med övriga delar av landet.

                Det fick åka i ett isbad i ett akvarium som sakta tinade upp inomhus. Nu simmar de omkring pigga och glada :-)

                Jag kommer fortsättningsvis att plocka upp dem under vintern, alternativt måste jag ha pumpen igång under vintern kompletterat med någon form av värmning som håller vattnet över nollstrecket.

                Min damm har varit igång under två säsonger och jag kan säga att jag matar fiskarna ett par gånger i veckan och de har ändå växt till sig och såg välmående ut. Jag vet att det finns gott om mygglarver i dammen samt en del växtlighet som de förmodligen äter av.

                Kommentar

                • Violator
                  • January 2009
                  • 65

                  #23
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Och därutöver hittar den luftburna faunan dit ganska snabbt.
                  Jag fick en dykarskalbagge i min damm under tiden jag fyllde upp den...

                  Och som sagt två skräddare därtill (glömde det)

                  Samma här, dykarskalbagge, skräddare och en padda som huserade i stenarna bakom mitt lilla vattenfall som jag byggt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...