Paronhaj i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    När det väl är gjort är det oftast gjort...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #32
      Men synd vad det än är för något
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #33
        Malen är riktigt nice anyway...
        Tror ni att det finns något ställe här runt Stockholms trakten där man kan försöka och att fiska upp denna art och släppa ned den igen ^^ ?
        Vet inte ens om det är tillåtet dock..Eftersom den verkar fridlyst.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #34
          Förmodar att du skämtar eftersom den är fridlyst
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #35
            Den största nackdelen med att sätta ut en glanis är att dom är glupska och äter allt, bla grodor som vi ska vara rädda om, ansjo har ju en nere hos sig som enl uppgift ska vara en stor rackare..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • PixelHermit

              • May 2002
              • 105

              #36
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Malen är riktigt nice anyway... Tror ni att det finns något ställe här runt Stockholms trakten där man kan försöka och att fiska upp denna art och släppa ned den igen ^^ ? Vet inte ens om det är tillåtet dock..Eftersom den verkar fridlyst.
              "Projekt Mal" startade 1982 i syfte att rädda kvar arten (Silurus glanis) i den svenska faunan. I samband med det tog man fram ett speciellt åtgärdsprogram, som syftar till att rädda kvar återstående populationer, bland annat genom att se till att malens lekvatten inte förstörs. Projektet finansieras av Fiskeriverket, Naturvårdsverket och Världsnaturfonden. Som en följd av projektet är malen nu nationellt fridlyst enligt fiskelagstiftningen. Det betyder att malar som hamnat i fångstredskap omedelbart skall släppas tillbaka, och inte får dödas eller hållas fångna.

              Klimatet i Sverige gör att malens yngel inte överlever riktigt varje år, utan bara år med varma somrar. Enligt Fiskeriverket har det gjort att utplanteringar av malen i svenska vatten rätt ofta misslyckas, eftersom man företrädesvis bara utplanterar unga individer, som bortsett från temperaturen har lättare att acklimatisera sig vid nya miljöer än vad äldre exemplar har.

              För att få sätta ut mal eller andra fiskar i svenska vatten så behöver man tillstånd från Länsstyrelsen. Åren 1995-2001 gav Sveriges olika länsstyrelser sammanlagt ut tre tillstånd för utsättning av mal. Jag har inga data på hur många tillstånd som givits sedan dess
              (eller för den delen hur många ansökningar som gjorts), men man kan mer eller mindre förutsätta att de inte blivit fler - dels har Projekt Mal till stora delar avsomnat, och dels har ett gott miljöarbete gjort att arten faktiskt ändå sprider sig i landet, om än sakta.

              I de vatten som malen förekommer naturligt i Sverige lever den främst på fisk (särskilt mört och björkna) samt olika arter av groda. Det finns dessutom obekräftade uppgifter på att sjöfågel såväl artfränder också står på menyn. Personligen ställer jag mig tveksam till om den verkligen tar fågel - visserligen är malen förstås tillräckligt stor, men den är trots allt inte särskilt väl anpassad till att spjälka kött från fågel eller mindre däggdjur. Att stora malar gärna äter mindre malar är däremot mer troligt, eftersom kannibalism är relativt vanligt bland våra sötvattenlevande rovfiskar, särskilt gädda.

              Mvh,
              Tommy

              X
              X
              Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
              http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #37
                sjöodjuret i halmstad????

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #38
                  Tack för informationen om mal och "projekt mal" Tommy, jag tror dock det händer att de tar fågel, dels vet de knappast om att de inte kan spjälka "fågelkött" så effektivt, de agerar mer på instinkt, och dessutom sägs de med viss framgång ha fiskats med katter som agn, vilket de inte heller bör kunna spjälka så effektivt. Gädda är dåliga på att spjälka skeddrag, men de hugger bra på det ändå

                  Med rådande trend i klimatet borde mal kunna föröka sig allt oftare och längre norrut i Sverige för varje år som går.

                  Det gäller för övrigt andra "på-gränsen-arter", det är väl bara en tidsfråga innan det blir tillräckligt varma sommrar för att rödörade vattensköldpaddor ska lyckas föröka sig, hoppas att de blivit tillräckligt ovanliga då.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #39
                    Tror nog att som gäddan tar det som kommer in i munnen så är det nog för malar oxå. Råkar det vara vattensork fågel eller något annat slinker det troligen ner. Fisk är säkert vanligast ändå
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...